2014-10-28, 01:38
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jovisst.
Aftonbladet ligger 5:a i alexarankingen för Sverige.
Fria Tider ligger på 76:e, hack i häl på Skatteverket.
Och då är den största inkomsten på AB print.

Bra! Perfekt till och med! Då behöver väl varken Expressen eller Aftonbladet pengar från staten? Gud vet att FT inte får en krona och ändå klarar den sig, man har inte ens print! Så vad är problemet enligt dig? Att AB har flera läsare? Jag håller med om att det är tråkigt men knappast ett problem när man betraktar dagens mediaklimat.

Citat:
Ursprungligen postat av transhult
All we are saying, give reddit a chance!

Pinsamt. Du vet inte ens att du är så välsignad att du har en överlägsen svensk motsvarighet som upprätthållet uttrycksfrihet till skillnad från din amerikanska skitsnackarsajt. #GG
Senast redigerad av Aigis 2014-10-28 kl. 01:41.
Citera
2014-10-28, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bra! Perfekt till och med! Då behöver väl varken Expressen eller Aftonbladet pengar från staten? Gud vet att FT inte får en krona och ändå klarar den sig, man har inte ens print! Så vad är problemet enligt dig? Att AB har flera läsare? Jag håller med om att det är tråkigt men knappast ett problem när man betraktar dagens mediaklimat.
Jag ser inget problem, var har jag hävdat att jag gör det?
Exakt, jag hävdar att AB och Expressen inte behöver pengar från staten. Speciellt som de går med rätt stor vinst.
Frågan är hur FT finansieras och hur länge de håller ut innan de tvingas lägga ned?
Finansiella data verkar vara svårt att få fram då de verkar ha sitt säte i Baltikum.
Citera
2014-10-28, 02:01
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Jag ser inget problem, var har jag hävdat att jag gör det?
Exakt, jag hävdar att AB och Expressen inte behöver pengar från staten. Speciellt som de går med rätt stor vinst.
Frågan är hur FT finansieras och hur länge de håller ut innan de tvingas lägga ned?
Finansiella data verkar vara svårt att få fram då de verkar ha sitt säte i Baltikum.

Problemet är väl då att dina älsklingar hävdar att de behöver mer pengar från staten för att hålla sig levande. Expressen går ju med nåt hundratal miljon i vinst men väljer ändå att sparka 60 pers. Samtidigt höjer man priset på själva tidningen och så sent som nån vecka sen satte man reklam på tredje sidan, förutom sin stora reklambilaga.

FT behöver du inte oroa dig för, den startades med noll kronor och även om den läggs ner så kommer en ny konservativ tidning uppstå. FT går från framgång till framgång medan kvällspressen dyker för varje år. FT och dess gelikar är framtiden, en företagsform som redan från början är anpassad till internet och växer utifrån det och inte som dag- och kvällstidningarna är beroende av en ständigt minskande klientel som köper papper.
Senast redigerad av Aigis 2014-10-28 kl. 02:04.
Citera
2014-10-28, 02:28
Medlem
Citat:
Problemet är väl då att dina älsklingar hävdar att de behöver mer pengar från staten för att hålla sig levande. Expressen går ju med nåt hundratal miljon i vinst men väljer ändå att sparka 60 pers. Samtidigt höjer man priset på själva tidningen och så sent som nån vecka sen satte man reklam på tredje sidan, förutom sin stora reklambilaga.

FT behöver du inte oroa dig för, den startades med noll kronor och även om den läggs ner så kommer en ny konservativ tidning uppstå. FT går från framgång till framgång medan kvällspressen dyker för varje år. FT och dess gelikar är framtiden, en företagsform som redan från början är anpassad till internet och växer utifrån det och inte som dag- och kvällstidningarna är beroende av en ständigt minskande klientel som köper papper.
Kvällspressen varken är eller har på 25 år varit mina älsklingar.

FTs affärsmodell skiljer sig väl inte så mycket från ABs webmodell.
Frånsett att FT troligen inte har fast anställd personal och inte verkar klara av att locka till sig annonsörer överhuvud taget.

FT är i klass med en mindre lokaltidning besöksmässigt och som en väldigt liten lokaltidning kvantitetsmässigt. De utgör inget hot mot någon, däremot är de ett komplement.
Citera
2014-10-28, 02:35
Medlem
Schweizergardes avatar
Det enda vettiga är att utöka presstödet så att det även baserar sig på digital besöksvolym och inte bara tryckta upplagor. Detta så att vi kan värna om kvällstidningarna såsom Aftonbladet och Expressen och deras viktiga roll som förmedlare av värdefull samhällsinformation. Personligen vet jag inte vad jag skulle göra utan min dagliga dos av videos med spindlar som äter möss levande eller reportage om plastikoperationer som har gått fruktansvärt fel.
Citera
2014-10-28, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Det enda vettiga är att utöka presstödet så att det även baserar sig på digital besöksvolym och inte bara tryckta upplagor. Detta så att vi kan värna om kvällstidningarna såsom Aftonbladet och Expressen och deras viktiga roll som förmedlare av värdefull samhällsinformation. Personligen vet jag inte vad jag skulle göra utan min dagliga dos av videos med spindlar som äter möss levande eller reportage om plastikoperationer som har gått fruktansvärt fel.
Även om det också baserade sig på digital volym skulle de inte få presstöd.
Vad som krävs för att de ska få stöd är en helt annan princip kring hur stödet ska fördelas.
Och det lär det inte bli med tanke på eu-regler.
Citera
2014-10-28, 03:54
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
FTs affärsmodell skiljer sig väl inte så mycket från ABs webmodell.
Frånsett att FT troligen inte har fast anställd personal och inte verkar klara av att locka till sig annonsörer överhuvud taget.

Så FT skiljer sig från AB eftersom de inte behöver sin papperstidning för att försörja sin webpublikation och kan försörja sig enbart genom sin nuvarande form? Nej, det är väl ingen riktig skillnad...

Fortsätt köpa din papperstidning du om du vill stödja AB, i längden spelar det ingen roll eftersom färre och färre följer ditt goda exempel. Tvärtom ökar FTs sidvisningar hela tiden och samtidigt deras intäkter från prenumerationer och annonsintäkter på grund av sidvisningar. Jag vet att det här är väldigt konstigt för dig som tror att diverse gamla tidningar måste finnas eftersom historia men tro mig, det måste inte vara så.
Citera
2014-10-28, 03:57
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Även om det också baserade sig på digital volym skulle de inte få presstöd.
Vad som krävs för att de ska få stöd är en helt annan princip kring hur stödet ska fördelas.
Och det lär det inte bli med tanke på eu-regler.

FT får inget presstöd idag och skall inget ha. Presstödet är ett gissel som försöker bevara gamla strukturer som där och borde avskaffas. Skattebetalarna ska inte behöva betala för att media ska försöka hjärntvätta oss.
Citera
2014-10-28, 04:11
Medlem
Citat:
Så FT skiljer sig från AB eftersom de inte behöver sin papperstidning för att försörja sin webpublikation och kan försörja sig enbart genom sin nuvarande form? Nej, det är väl ingen riktig skillnad...

Fortsätt köpa din papperstidning du om du vill stödja AB, i längden spelar det ingen roll eftersom färre och färre följer ditt goda exempel. Tvärtom ökar FTs sidvisningar hela tiden och samtidigt deras intäkter från prenumerationer och annonsintäkter på grund av sidvisningar. Jag vet att det här är väldigt konstigt för dig som tror att diverse gamla tidningar måste finnas eftersom historia men tro mig, det måste inte vara så.
Jag förstod inte riktigt det första du skrev...

Jag köper inte kvällspress då jag inte tycker den har tillräckligt hög kvalitet. Jag läser den på nätet någon gång.

Var får du dina uppgifter om FTs ökande prenumerationer och annonsintäkter från? Jag har letat men finner inget. Jag finner inte ens någon årsredovisning eller ett registrerat bolag.
Citera
2014-10-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Aftonbladet raderade min kommentar när jag skrev att friatider hade mycket seriösare journalistik än dom

Haha. Det hade jag också gjort. Raderat.
Citera
2014-10-28, 09:28
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:

Är du inte läskunnig eller bara dum i huvudet?
Citera
2014-10-28, 11:35
Medlem
KuKluxKlans avatar
De största nyheterna senaste två dagarna i kvällspressen har varit att Persbrants bil har fått skrapmärken på kofångaren, samt att en SD-politiker har ramlat ner i ett slukhål.

Jan Helin och Thomas Mattsson får fundera ett par timmar varför folk inte vill betala för sånt. Det samt lite gråtreportage om tiggare.

Dö tidningar. Dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in