2014-10-25, 11:31
Medlem
Cuadrado verkar ha förlängt med Fiorentina, vilket är ett styrkebesked av klubben. Kul.

Kan bli en underhållande match mellan Empoli och Cagliari, obs redan kl 15:00 idag. Och sedan riktigt intressant hur Roma reagerar då de åker till Marassi för att möta Sampdoria, senare ikväll. Kan kanske vara avgörande för hur de båda lagens säsonger kommer att utveckla sig.

Parma mot Sassuolo kommer att vara avgörande för Donadonis framtid i klubben. Ultras kommer att göra sin närvaro tydlig om det går åt helvete…
Citera
2014-10-25, 12:01
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och sedan riktigt intressant hur Roma reagerar då de åker till Marassi för att möta Sampdoria, senare ikväll. Kan kanske vara avgörande för hur de båda lagens säsonger kommer att utveckla sig.

"Intressant" nog så stod Sampdoria även för motståndet efter Romas förra 7-1 förlust borta mot United '07. Då besegrades Sampdoria på hemmaplan med 4-0.

För att kommentera veckans CL så kan jag bara dra slutsatsen att skillnaden mellan Roma - Bayern och Liverpool - Real var att det satt en värdigare man på Reals bänk.
Senast redigerad av TheDarkKniggit 2014-10-25 kl. 12:05.
Citera
2014-10-25, 13:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Sinisa Mihailovic sa en intressant sak i en intervju i dagens "Dribbling" (RAI 2) angående italienska lags kräftgång i Europa.
Han menar på att andra länders lag i europaspelet spelar för att vinna, och inte för att inte förlora.
Citera
2014-10-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sinisa Mihailovic sa en intressant sak i en intervju i dagens "Dribbling" (RAI 2) angående italienska lags kräftgång i Europa.
Han menar på att andra länders lag i europaspelet spelar för att vinna, och inte för att inte förlora.
Si, det är ett jävla otyg. Men du har nämnt det tidigare att det är en italiensk specialitet att krångla sig vidare ur gruppspel med minsta möjliga ansträngning. Och det går fan tom igen i dubbelmöten som är direkt avgörande. Den första matchen sätter bara scenen för hur de sista ”riktiga” 90 minuterna ska utspela sig. Det är först där som Calcio visar sig. Ryggen mot väggen, panik i blicken, taktik och stenhård satsning.

Man väntar tills det betyder något. Och ibland väntar man för länge. Calcio måste betyda något. Allt måste stå på spel. Vänskapsmatcher fungerar inte.

Mihajlovic hyllar inte minst Zeman, som han ser som en förebild just för modet. Att våga och vilja satsa framåt. Oitalienskt, men jag uppskattar det. Men en del av Calcio är just att både tränare och inte minst spelarna är taktiskt drillade. Att de har förmågan att anpassa sig efter motståndare och situation. Det skiljer Calcio från de andra avarterna av fotboll. De har ett sätt att spela på. Tutar och kör. Tyvärr kör de numera ofta över de italienska lagen trots att de försöker vara ”smarta”.

Att Allegri går ut och säger att matchen mot grekerna inte är avgörande. Viktig men inte avgörande. Innan matchen. Visar på en svaghet som inte ska finnas hos Juventus. Jag kan köpa att man inte spelar med sina bästa spelare, men man ska visa självförtroende redan före matchen. Giovinco borde ha spelat.
Citera
2014-10-25, 14:47
Medlem
Calogeros avatar
Måste säga att jag är oerhört positivt överraskad över hur bra ledarskiftet sett ut i Calciomania, Expressens podcast om italiensk fotboll. Var till en början orolig över att det hela skulle sluta i en flopp, dels för att det var en väl fungerande trio från början med Johanna Reimers som duktig programledare, men kanske framförallt för att jag hade en känsla av att Birro och Gusten Dahlin (nye chefen) inte skulle komma överrens. Dels för att det känns som att man står långt ifrån varandra politiskt och att det möjligtvis hade kunnat påverka, men också att det skulle kunna bli en slags inre fight om vem som skall vara mest romanista i huset.

Mina dåliga känslor har minst sagt motbevisats på ett bra sätt. Dahlins inträde i podden har tagit Calciomania till en helt ny nivå som man inte varit i närheten av tidigare. Nu pratas utförligt och passionerat om klassiska lirare såsom Angelo Di Livio & Riccardo Zampagna, programledaren känns mer närvarande i samtalen än tidigare (något som jag först inte tyckte var nödvändigt, men med facit i efterhand känns det enbart positivt) och man har infört ett mycket intressant segment i programmet som man kallar Chiamiamo Italia som på svenska blir "vi ringer till Italien". Under det senaste avsnittet som släpptes idag ringde man till Tancredi Palmeris bror, Angelo, som annars rapporterar om fotboll ifrån Baltikum. En väldigt intressant och sympatisk person som besitter ett skönt vokabulär.

En mycket positiv övergång för Calciomania helt enkelt, ibland är det härligt att bli motbevisad.
Senast redigerad av Calogero 2014-10-25 kl. 14:49.
Citera
2014-10-25, 17:47
Medlem
Underhållande och öppen match mellam Empoli och Cagliari. Som väntat. Båda lagen skulle vilja ha tre poäng. Under slutet av första halvlek avgjorde sarderna. Fyra mål på den sista kvarten inan halvlek. Andra halvleken spelades bara av, vilket är ovanligt för Zeman men nog speglade Empolis hopplöshet.

Stark match av Ekdal. Och naturligtvis Avelar på fasta situationer (frispark och straff). Vilket bla såklart håller Murru på bänken.

Conti kommer at bli en förstärkning, annars är det detta Cagliari som ska klara av la Salvezza.

Empoli däremot ser jag ingen riktig framtid för. De borde nog tyvärr åka ned.
Citera
2014-10-26, 01:34
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
”Jag lever en mardröm”

Inbitne Roma-fanatikern Stefano De Amicis var välkänd inom klubben och arbetade även som frivillig publikvärd vid matcherna. Han såg mötet med Bayern tillsammans med sin son Cristian som skulle fira sin åttonde födelsedag inom några dagar.
Enligt Gazzetta dello Sport skjutsade Stefano hem sonen från matchen på sin vespa när en bil rammade ekipaget. Både pappan och sonen omkom.

– Nu är vi helt ensamma. Jag lever en mardröm. Säg till mig att det bara är en mardröm. Vi är lämnade ensamma. Jag och den lilla. De blev slaktade, sa änkan Luana till leggo.it efter dödsbudet.

Totti: Stor sorg

Direkt efter olyckan lovade Roma att hedra supportrarna och hjälpa familjen med Luana samt hennes treåriga dotter ekonomiskt. På lördagen visade klubben att de tänker hålla det löftet.
Inför mötet med Sampdoria valde Roma att hylla sina två supportrar med specialtryckta tröjor ovanpå matchtröjan. Bilden föreställande Stefano samt Cristian från Stadio Olimpico först publicerad den 18 mars i år.

– Det är med stor sorg jag tar emot beskedet att två av våra fans, Stefano och den unge Cristian, har omkommit. Som kapten för det här laget, men ännu mer som pappa själv, vill jag skicka mina djupaste kondoleanser till deras familj. Ni är nära oss, sa klubbikonen Francesco Totti i veckan.

Olyckan utreds av polis.

Matchen slutade 0-0 efter att Sampdorias målvakt Sergio Romero bland annat spektakulärt räddat en nick från Alessandro Florenzi från nära håll efter 82 minuter.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article19755280.ab

Fint.
Citera
2014-10-26, 16:01
Medlem
anteri17s avatar
Donadoni sägs få de två kommande matcherna på sig att visa att han förtjänar att fortsatt vara Parmas coach. Visst har han en del förtroendekapital från sin relativt långa tid som Parma-tränare, men Ghirardi visar oväntat stort tålamod. Oväntat för mig iaf. Det är redan nu fyra poäng upp till säker mark. Det kan bli en riktigt jävla jobbig Parma-säsong.
Citera
2014-10-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Donadoni sägs få de två kommande matcherna på sig att visa att han förtjänar att fortsatt vara Parmas coach. Visst har han en del förtroendekapital från sin relativt långa tid som Parma-tränare, men Ghirardi visar oväntat stort tålamod. Oväntat för mig iaf. Det är redan nu fyra poäng upp till säker mark. Det kan bli en riktigt jävla jobbig Parma-säsong.

Det var nog trots allt inte en katastrof för dem att missa EL. Jag tror att det hade blivit ännu svårare om de skulle splittra sin insats... Samtidigt så kan det ha satt sig mentelt att tappa platsen på ett sådant snöpligt sätt. Men de kan knappast använde det som ursäkt.
Citera
2014-10-27, 17:57
Medlem
Rupert.Pupkins avatar
Någon som vet en bra streaming-sida för att se Bologna-Trapani i Serie B idag?
Citera
2014-10-27, 18:00
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article19755280.ab

Fint.

Idag var det begravning o 2000 personer närvarade. Bland annat väl valda delar av Curva Sud. Så klart.

https://pbs.twimg.com/media/B088auWCMAAFgCr.jpg:large

Fint o värdigt avslut för Stefano och Christian. Livet är inte rättvist.

*

Måste även passa på att lyfta fram Klose som hyllade Stefano o Christian igår med en tröja:

https://pbs.twimg.com/media/B09DivzCAAIQmFK.jpg:large

Fint gjort av honom. Han är en bra man, tysken.
Citera
2014-10-27, 18:06
Medlem
Rupert.Pupkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Måste säga att jag är oerhört positivt överraskad över hur bra ledarskiftet sett ut i Calciomania, Expressens podcast om italiensk fotboll. Var till en början orolig över att det hela skulle sluta i en flopp, dels för att det var en väl fungerande trio från början med Johanna Reimers som duktig programledare, men kanske framförallt för att jag hade en känsla av att Birro och Gusten Dahlin (nye chefen) inte skulle komma överrens. Dels för att det känns som att man står långt ifrån varandra politiskt och att det möjligtvis hade kunnat påverka, men också att det skulle kunna bli en slags inre fight om vem som skall vara mest romanista i huset.

Mina dåliga känslor har minst sagt motbevisats på ett bra sätt. Dahlins inträde i podden har tagit Calciomania till en helt ny nivå som man inte varit i närheten av tidigare. Nu pratas utförligt och passionerat om klassiska lirare såsom Angelo Di Livio & Riccardo Zampagna, programledaren känns mer närvarande i samtalen än tidigare (något som jag först inte tyckte var nödvändigt, men med facit i efterhand känns det enbart positivt) och man har infört ett mycket intressant segment i programmet som man kallar Chiamiamo Italia som på svenska blir "vi ringer till Italien". Under det senaste avsnittet som släpptes idag ringde man till Tancredi Palmeris bror, Angelo, som annars rapporterar om fotboll ifrån Baltikum. En väldigt intressant och sympatisk person som besitter ett skönt vokabulär.

En mycket positiv övergång för Calciomania helt enkelt, ibland är det härligt att bli motbevisad.

Bara att hålla med!
Gusten Dahlin har varit fenomenal som programledaren och jävligt behaglig att lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in