2014-10-27, 15:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag anammar även ditt resonemang.

Det finns ett vittne, NC, som tyckt sig ha hört KJ:s röst inifrån sitt vardagsrum, men i TR var NC mer tveksam: Var det bara TV:n han hörde? – Sedan har vi de korta, gälla skriken: ej uppfångade av NC som vid 21-22 var ute med sina hundar, men åhörda av vittnena BI, MF resp. MP: två tvärt avbrutna skrik, tätt följda av det som vittnet MP vid 21-22-tiden iakttagit: en skäggig mansperson som stängt KJ:s sovrumsfönster och dragit för gardinerna.

Det pågick hockeymatch (mål och målförsök; livat och glatt i kvarteret, osv). Även om man skulle kunna tänka sig att det skreks och glammades, är det svårt att komma förbi vad MP i samma veva sett och hört. Frågan är dock hur detta ska tolkas.

Frågan är vidare hur det oidentifierbara maginnehållet ska tolkas, och här ger rättsläkaren ingen annan vägledning än att ¼ dl ljusbrunt, vällingliknande material återfanns i VB:s magsäck. Följer man hypotesen att magsäcken ej kan betraktas som tom och att därför mycket talar för att VB avlidit tidigt under kvällen, riskerar de av grannarna hörda gälla skriken att sorteras in under avd. högt TV-ljud eller annat. Det blir dock svårt att avföra MP:s iakttagelse att KJ:s sovrumsfönster stängts i omedelbar anslutning till skriken. Denna observation tillsammans med maginnehåll och kvarvarande likstelhet ger upphov till en annan hypotes: VB hölls vid liv en tid efter att hon oskadliggjorts.
Eller hypotesen, att vittnet misstog sig och såg en man utan skägg, och VB promenerade helskinnad och av egen vilja från lägenheten via Lejonbacksvägen mot okänt mål.
Citera
2014-10-27, 16:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bloggen har fått en kommentar under rubriken Efterlyst, Aftonbladet och Expressen: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/october/efterlyst-aftonbladet-och-expressen-2.html

Att lägga till saker i den förhördes mun i sammanfattningen kallar jag inte "mindre småfel".

Kommentaren;
Citat:
Quarrel säger:

2014-10-22 | 14:13:01
Jag noterade en annan sak i sammanfattningen på sid 1642 av förhöret 24 maj: "Kristoffer säger att det är fel, han säger sedan att 'det är ju roligt att någon sett mig'. Kristoffer förklarar att han menar att någon lagt märke till honom, han tycker inte att människor brukar göra det". Men det säger han inte i utskriften av hela förhöret. Hur gör polisen sina sammanfattningar?

Svar: Tack för tipset. Jag kommer titta närmare på sammanfattningen av förhören med den dömde.
falletvatchareeya.blogg.se

Förhöret är tänkt att ta en paus kl. 14.57 och bandet slås på igen 15.07 - då har förhöret redan återupptagits och det som sagts finns nedtecknat men inte inspelat ...

F: …och klockan är 14.57 och vi tar en liten kort paus.
F: Ja, då återupptar vi…15.07 är klockan…bandinspelningen. Förhöret har varit fortsatt en stund före det, men det antecknas i…nedskri…nedtecknas

sid 1664/1665

Dessutom - om nu den som skrivit ut förhöret missat en rad .. Tror du verkligen ens själv på att det påverkat utgången på något sätt ...
Citera
2014-10-27, 16:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller hypotesen, att vittnet misstog sig och såg en man utan skägg, och VB promenerade helskinnad och av egen vilja från lägenheten via Lejonbacksvägen mot okänt mål.
MP såg en skäggig mansperson - vilket torde överensstämma med lägenhetsinnehavarens signalement. - Någon måtta bör det vara på hur mycket man får skriva om ett vittnesmål för att det ska passa de egna hypoteserna.
Citera
2014-10-27, 16:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MP såg en skäggig mansperson - vilket torde överensstämma med lägenhetsinnehavarens signalement. - Någon måtta bör det vara på hur mycket man får skriva om ett vittnesmål för att det ska passa de egna hypoteserna.
Var KJ skäggig? I så fall kan det ha varit han, och VB gick helskinnad ensam från lägenheten.
Citera
2014-10-27, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kommentaren;

Förhöret är tänkt att ta en paus kl. 14.57 och bandet slås på igen 15.07 - då har förhöret redan återupptagits och det som sagts finns nedtecknat men inte inspelat ...

F: …och klockan är 14.57 och vi tar en liten kort paus.
F: Ja, då återupptar vi…15.07 är klockan…bandinspelningen. Förhöret har varit fortsatt en stund före det, men det antecknas i…nedskri…nedtecknas

sid 1664/1665

Dessutom - om nu den som skrivit ut förhöret missat en rad .. Tror du verkligen ens själv på att det påverkat utgången på något sätt ...
Många bäckar små...

Det är i högsta grad anmärkningsvärt om bandspelaren inte stod på när FL förhörde KJ om vad han gjorde vid ödehuset kl 17-19, när samtalslistan ger honom alibi kl 12:46 - 19:28, sid 531-535.
Citera
2014-10-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen z: Det var ingen moralisk värdering jag gjorde, utan bara en bedömning av det rent rättsliga. Den stora mängd inlägg du skrivit på temat att paret MB/AN är skumma, ljuger och troligtvis är inblandade i mordet är med all säkerhet förtal i lagens mening. Dock ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte är helt säker på hur mycket man får sitta och skriva om en bevisligen skyldig persons brott heller. Tydligen kan det bli förtal även när man sprider fullt korrekta uppgifter om en person.
Det straffbara förtalet vad avser fullt korrekt information om att någon är dömd brukar inskränka sig till av allmänheten icke känd brottslighet. Att skriva om någon som huserar med namn och bild på Aftonbladet utgör således inte förtal. Om du således sprider uppgiften om att din granne har dömts för rattfylleri så kan det utgöra förtal.
Citera
2014-10-27, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Man vet inte om VB är hans första "mänskliga" offer, men sannolikheten att hon inte blir hans sista offer är hög.

Vad baserar du denna bedömning på, både första och sista "mänskliga" offret är av intresse.
Senast redigerad av LKVN 2014-10-27 kl. 17:11.
Citera
2014-10-27, 16:44
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det betyder ju inte per automatik att det inte var sparat på datorn. Det ser man ju för bövelen om det är. Ligger det i historiken så är det ju en sak, ligger det i en mapp med sparade dokument/bilder är det en annan.

Men varför har han öht googlat på människans anatomi? När var datumet för sökningen? För sökt har han gjort om han har en google bild oavsett om det är i historik eller i sparat dokument.

KJ googlade inte människans anatomi, utan "hundens annatomi" (tror det var med den felstavningen).
Jag gjorde exakt likadant och samma bilder dök upp, alltså med en människohands uppbyggnad bland raddan av andra hundbilder.
Inget konstigt alls.
Citera
2014-10-27, 16:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
KJ googlade inte människans anatomi, utan "hundens annatomi" (tror det var med den felstavningen).
Jag gjorde exakt likadant och samma bilder dök upp, alltså med en människohands uppbyggnad bland raddan av andra hundbilder.
Inget konstigt alls.
Exakt min erfarenhet här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-10-27, 16:48
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, eftersom det är sparade bilder som redovisas i FUP ...

Dessutom - anser du verkligen att det är av betydelse om bilderna är nedladdad i datorn eller sparad i favoriter?
Allvarligt?

Den - polisen kan möjligen tveka på just de två alternativen - att bilderna finns och är kopplade till KJ och hans användning av datorn vet ju polisen eftersom de tar upp den omständigheten i förhöret -- De sitter liksom inte och diktar vilt ...

Ännu en sån där utsvävning där du försöker måla om verkligheten med andra ord.

Kan inte erinra mig om att jag läst att bilderna var sparade, däremot redovisades hans sökningar och borde vara hämtade ur historiken på datorn. Precis dem jag fick upp när jag googlade KJ:s sökord "hundens annatomi".
Citera
2014-10-27, 16:49
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Mycket oavsiktligt som händer hos KJ:
- Blod hamnar oavsiktligt i skuffen
- Blod hamnar oavsiktligt i badrummet
- En bild på människohandens anatomi hamnar oavsiktligt i datorn
Kan ju fortsätta ett bra tag att beskriva all obeskrivlig otur som denne fromme man drabbats av.

En sådan ofantlig tur för den av dig utpekade och av dig förtalade MB att den oskyldige KJ har drabbats av tusen års olycka precis samtidigt.

Ah ah! Det har inte återfunnits något blod i badrummet, endast på tejprullen.
Citera
2014-10-27, 16:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Ah ah! Det har inte återfunnits något blod i badrummet, endast på tejprullen.

Som återfanns i badrummet. Semantik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in