2014-10-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad finns det för samband mellan blogginlägget och uppgiften om att AN och MB hämtades till förhör samma morgon?

Det var inte samma dag som uppgiften framkom som bloggaren skrev.
Beklagar om jag misstagit mig, jag är tyvärr inte felfri som du men då får vi med stor spänning avvakta nästa jordskredsavslöjande från den hennen, legenden, myten, bloggaren.
Citera
2014-10-27, 13:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Beklagar om jag misstagit mig, jag är tyvärr inte felfri som du men då får vi med stor spänning avvakta nästa jordskredsavslöjande från den hennen, legenden, myten, bloggaren.

Jo, det är säkert banbrytande uppgifter som kommer.

Är det någon som vet om bloggaren även har ett konto på FB, alltså har någon I tråden sagt sig vara bloggaren och därmed själv gjort en koppling mellan nicket och bloggen?
Citera
2014-10-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför måste det tolkas "bara" så. Det finns massor av möjliga förklaringar till varför KJ placerade kroppen I ödehuset.

- Kanske KJ planerade att bränna ned ödehuset, med kroppsdelarna inuti, men inte fann någon möjlighet att göra detta.

- Kanske KJ skulle placera benen I samma grop som övriga kroppen, men det kanske kom folk och han tvingades att hoppa in I ödehuset med benen.

- Kanske KJ hade ytterligare planer för benen, han kanske skulle göra något ytterligare sjukt med dessa.

- Kanske KJ trodde att ödehuset var en bra plats att placera benen därför att han visste att det redan var igenomsökt.

Det är dock inte osannolikt att KJ placerade benen I huset för att han ville att de skulle hittas. Vid den här perioden hade KJ gått ned sig totalt, han söp dagligen och hade sedemera slutat duscha och byta kläder. Han var nojig och nedstämd så antagligen var det samvetet som gnagde I honom och kanske han ville få ett slut på alla spekulationer och den press som han hade på sig genom att låta folk få veta att VB var död.

Man vet inte om VB är hans första "mänskliga" offer, men sannolikheten att hon inte blir hans sista offer är hög.
Min gissning är lika bra som någon annans men jag gissar på att alla kroppsdelar låg i en hög men att KJ inte orkade med stressen och såg till att benen skulle hittas så att sökandet fick ett slut. Jag menar, hur längre skulle han fortsätta att låtsas leta efter någon som han visste var hon fanns!?
Senast redigerad av ZegDeg 2014-10-27 kl. 14:16.
Citera
2014-10-27, 14:16
Medlem
Angående utredningen.
Delar inte alls bedömningen att utredningen är ett katastrofalt hastverk men självfallet innehåller den mindre småfel och konstigt vore väl annars, det är enormt mycket material och många "kockar". Är det något jag tycker kunde ha genomförts bättre så är det förhören med KJ. När man läser förhören så ser man ibland hur otroligt nära det verkar att brista fullständigt för honom. En rutinerad förhörsledare borde haft möjlighet att "knäcka" honom men det kanske inte gick. KJ skapade nog en "bubbla" när trycket blev för stort och då är det svårt att nå fram. Ett typexempel på när KJ var nära var första förhöret kring blodet i bagaget. Man kan riktigt läsa sig till hur stressad han blir när han inser att han tabbat sig lite. Hade jag varit förhörsledare hade jag tagit fram en ny recorder och fortsatt förhöret på den och samtidigt spolat tillbaka vad som sades inledningsvis i förhöret.
Citera
2014-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför måste det tolkas "bara" så. Det finns massor av möjliga förklaringar till varför KJ placerade kroppen I ödehuset.

- Kanske KJ planerade att bränna ned ödehuset, med kroppsdelarna inuti, men inte fann någon möjlighet att göra detta.

- Kanske KJ skulle placera benen I samma grop som övriga kroppen, men det kanske kom folk och han tvingades att hoppa in I ödehuset med benen.

- Kanske KJ hade ytterligare planer för benen, han kanske skulle göra något ytterligare sjukt med dessa.

- Kanske KJ trodde att ödehuset var en bra plats att placera benen därför att han visste att det redan var igenomsökt.

Det är dock inte osannolikt att KJ placerade benen I huset för att han ville att de skulle hittas. Vid den här perioden hade KJ gått ned sig totalt, han söp dagligen och hade sedemera slutat duscha och byta kläder. Han var nojig och nedstämd så antagligen var det samvetet som gnagde I honom och kanske han ville få ett slut på alla spekulationer och den press som han hade på sig genom att låta folk få veta att VB var död.

Man vet inte om VB är hans första "mänskliga" offer, men sannolikheten att hon inte blir hans sista offer är hög.

Du vill gärna göra honom till seriemördare, eller en blivande sådan
Citera
2014-10-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Visst är det högst troligt förtal. Det ligger ingen moralisk värdering i det från min sida, utan bara ett krasst konstaterande. Både du och Quarrel skulle löpa en avsesvärd risk att bli åtalade ifall ni blev identifierade och polisanmälda av målsägaren.

Brb 5 kap (apropå att öppna lagboken)

Är det någon som har blivit utsatt för förtal är det KJ!
Citera
2014-10-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Nu är det ju faktiskt inte förtal att bli dömd för dråp
Citera
2014-10-27, 15:09
Bannlyst
Citat:
Kan du vara vänlig och förklara vad som är förtal av styckmördaren Kristoffer Johansson här i tråden.

Delge oss också hur du kan anse att allt som skrivs om MB och AN här inte är förtal. Kom även ihåg dina utlovade indicier som pekar mot MB. Tiden går.
Citera
2014-10-27, 15:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Angående utredningen.
Delar inte alls bedömningen att utredningen är ett katastrofalt hastverk men självfallet innehåller den mindre småfel och konstigt vore väl annars, det är enormt mycket material och många "kockar". Är det något jag tycker kunde ha genomförts bättre så är det förhören med KJ. När man läser förhören så ser man ibland hur otroligt nära det verkar att brista fullständigt för honom. En rutinerad förhörsledare borde haft möjlighet att "knäcka" honom men det kanske inte gick. KJ skapade nog en "bubbla" när trycket blev för stort och då är det svårt att nå fram. Ett typexempel på när KJ var nära var första förhöret kring blodet i bagaget. Man kan riktigt läsa sig till hur stressad han blir när han inser att han tabbat sig lite. Hade jag varit förhörsledare hade jag tagit fram en ny recorder och fortsatt förhöret på den och samtidigt spolat tillbaka vad som sades inledningsvis i förhöret.
Bloggen har fått en kommentar under rubriken Efterlyst, Aftonbladet och Expressen: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/october/efterlyst-aftonbladet-och-expressen-2.html
Citat:
Jag noterade en annan sak i sammanfattningen på sid 1642 av förhöret 24 maj: "Kristoffer säger att det är fel, han säger sedan att 'det är ju roligt att någon sett mig'. Kristoffer förklarar att han menar att någon lagt märke till honom, han tycker inte att människor brukar göra det". Men det säger han inte i utskriften av hela förhöret. Hur gör polisen sina sammanfattningar?
Att lägga till saker i den förhördes mun i sammanfattningen kallar jag inte "mindre småfel".
Citera
2014-10-27, 15:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Återigen z: Det var ingen moralisk värdering jag gjorde, utan bara en bedömning av det rent rättsliga. Den stora mängd inlägg du skrivit på temat att paret MB/AN är skumma, ljuger och troligtvis är inblandade i mordet är med all säkerhet förtal i lagens mening. Dock ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte är helt säker på hur mycket man får sitta och skriva om en bevisligen skyldig persons brott heller. Tydligen kan det bli förtal även när man sprider fullt korrekta uppgifter om en person.
Citera
2014-10-27, 15:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bloggen har fått en kommentar under rubriken Efterlyst, Aftonbladet och Expressen: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/october/efterlyst-aftonbladet-och-expressen-2.html

Att lägga till saker i den förhördes mun i sammanfattningen kallar jag inte "mindre småfel".
Kanske finns skäl att titta lite närmare på s. 1664f.
Citera
2014-10-27, 15:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag är med på hur du resonerar. Mängden 25 ml vill jag dock placera i oidentifierbara rester, på gränsen till tom magsäck. Resultatet blir då något annorlunda.

Konstaterar att föräldrarnas vittnesmål skiljer sig åt något i fråga om frukosttid.

En stor del av den asiatiska befolkningen har laktosintolerans, en brist på enzymet laktas som bryter ner mjölksockret. Större mängder mjölk kan då leda till en fördröjd tömning.
Som du skriver fann man inget avvikande betr. tarmslemhinna mm. Säger i sig inte mycket då ingen biopsi togs.

Grannarnas vittnesmål om röster inifrån vardagsrummet talar för att hon fortfarande var vid liv kl 20.00.
Jag skrev 5-7 h. Någonstans där mittemellan är min lekmannagissning. KJ säger att hon lämnade lgh vid 21-tiden. Är mera inne på efter första avsnittet av Family guy då mobilen strax därefter går ner till 2G.
Jag anammar även ditt resonemang.

Det finns ett vittne, NC, som tyckt sig ha hört KJ:s röst inifrån sitt vardagsrum, men i TR var NC mer tveksam: Var det bara TV:n han hörde? – Sedan har vi de korta, gälla skriken: ej uppfångade av NC som vid 21-22 var ute med sina hundar, men åhörda av vittnena BI, MF resp. MP: två tvärt avbrutna skrik, tätt följda av det som vittnet MP vid 21-22-tiden iakttagit: en skäggig mansperson som stängt KJ:s sovrumsfönster och dragit för gardinerna.

Det pågick hockeymatch (mål och målförsök; livat och glatt i kvarteret, osv). Även om man skulle kunna tänka sig att det skreks och glammades, är det svårt att komma förbi vad MP i samma veva sett och hört. Frågan är dock hur detta ska tolkas.

Frågan är vidare hur det oidentifierbara maginnehållet ska tolkas, och här ger rättsläkaren ingen annan vägledning än att ¼ dl ljusbrunt, vällingliknande material återfanns i VB:s magsäck. Följer man hypotesen att magsäcken ej kan betraktas som tom och att därför mycket talar för att VB avlidit tidigt under kvällen, riskerar de av grannarna hörda gälla skriken att sorteras in under avd. högt TV-ljud eller annat. Det blir dock svårt att avföra MP:s iakttagelse att KJ:s sovrumsfönster stängts i omedelbar anslutning till skriken. Denna observation tillsammans med maginnehåll och kvarvarande likstelhet ger upphov till en annan hypotes: VB hölls vid liv en tid efter att hon oskadliggjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in