Citat:
Ursprungligen postat av
Questforanswer
Jag fick utskrivet Tretinoin i Essex B kräm APL kräm i början Somåret. Krämen har jag använt ungefär 1 gång i veckan för att hålla min hy fin och fräsch. Innan Tretinoin så använde jag Aberela, som dock har utgått. Tretinoin har dock ett bäst före datum på endast 5-6 månader och nu har kräm passerat detta datum, trots att jag bara använt en 1/3 av krämen. Förlorar krämen sin effekt nu eller kan jag fortsätta att använda? (har haft krämen i kylskåpet som angivits).
Vet någon om det finns en annan kräm istället för Tretinoin? Den är väldigt dyrt jämfört med aberela. - vill helst inte köpa från utlandet. Vad finns det som fungerar som aberela? - dvs stimulerar huden att producera nya hudceller och således genom långvarig användning få finare hy.
Du kan använda den trots att den har passerat utgångsdatum. Den är lika effektiv fortfarande. Tretinoin Essex är mycket dyr ja. Det finns en gel som heter Acnatac som är ett kombinationspreparat innehållandes 0,25% tretinoin och 10% klindamycin (mg/g). Den är svagare så du får applicera oftare för samma effekt men den är billigare och innehåller ett antibiotikum som hjälper till.
Det är smart, så som du gjort, att börja använda krämen en gång i veckan, för att sedan applicera den allt oftare. Då vänjer sig huden gradvis vid tretinoin och man får inte så irriterad hy. Detta gäller främst om man använder 0,5% och uppåt. 0,25% kan man i princip börja använda varje dag direkt.
Jag tror att jag svarat på alla dina frågor. Bara skriv igen om något är oklart. Jag har hittat en bra rutin nu för att kontrollera aknen och min hy är faktiskt riktigt fin. Hoppas att jag slipper börja använda Roaccutan (isotretinoin) igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr Reporter
Hur stor skillnad är det mellan Tretinoin och Adapalen (Differin) som är en retinoidliknande substans egentligen?
Ska man tro läkemedelsverket så skiljer det sig inte i effektivitet men hur upplever ni det?
Jag har främst besvär med cystisk acne dock bara nedanför munnen och vid tinningarna, inget på kinder eller panna. Och så mycket pormaskar på näsan och hakan. Differin är det som hjälpt bäst men inte till 100%, är nyfiken om Tretinoin skulle vara lösningen...
Källa:
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Monografier-Humanlakemedel/Humanlakemedel-Arkiv/Differin-adapalen/
Ja jag själv har märkt skillnad. Jag har använt Epiduo (adapalen, bensoylperoxid) en längre tid men jag får inte sanna effekt som med tretinoin. Däremot så är bebsoylperoxiden bra på andra saker.
Ja det kan vara lösningen. Roaccutan är indikerat för cystisk akne. Adapalen liksom tretinoin och isotretinoin (Roaccutan) är retinoider son du skriver och gör att talgproduktionen på sikt minskar. Den kommer att öka till en början, jag upplevde det så.
Antibiotika i form av kapslar kan hjälpa med cystisk akne men det är ingen optimal lösning. Man måste komplettera med andra läkemedel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Questforanswer
jag har använt aberela som kräm för att hålla huden fin, förhindra rynkor, reducera småärr och fräsch men i och med att den inte finns längre letar jag efter ett alternativ
PMa mig om du inte får tag i det du behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimmingpool
Nu har jag provat både Duac och Epiduo och blir röd och svullen av både. Har inte provat Acnatac, men det blir väl samma sak.
Har nog provat allt mellan himmel och jord nu.

Ja det blir nog samma sak men Acnatac är hälften så stark som den svenska Aberela. Jag tror att du började använda tretinoin för ofta och då blir huden irriterad. Börja med att använda den var tredje dag och öka sedan successivt. En viktig sak att tänka på är att man inte applicerar vare sig tretinoin eller bensoylperoxid på fuktig hud. Låt den torka först. Du verkar kunnig så du förstår säkert redan att du absolut bör använda något mjukgörande. Då föreslår jag hyaluronsyra, alltså inte AHA ( α - hydroxy acid) men som är väldigt bra för annat:
Se denna informationssida. Där står massa om AHA eller glykolic acid och glykolsyra som det heter på svenska:
http://www.glycolic.org/
Det finns många orsaker till irriterad hud. Du får gärna beskriva hur dina rutiner ser ut gällande ansiktsvård, så kanske jag kan ge dig mer konkreta tips.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimmingpool
Tack för tipset. Konstigt att dom inte föreslog det på Vårdcentralen. Dom verkar vilja bli av med mig där, säger jämt "bli vän med din hud". Får la fråga på det privata stället jag varit på förut.
Generellt sett är saknar många viktig kunskap som krävs för att behandla patienter med akne. Det är bra att det finns antibiotika i krämerna så man får det topikalt på just det specifika området man vill behandla. Som jag skrev till Herr Reporter så krävs flera olika läkemedel för bli av med aknen och man måste läsa på själv, prova ut olika medel själv, ha tur att få en kunnig hudläkare eller fråga mig

Ingen verkar förstå vidden av hur mycket svår akne kan påverka en människa mentalt.
Till alla läsare!
Hör gärna av er med fler frågor
men läs tråden först så att det inte redan besvarats. Jag vill inte ha det stökigt här i min kära tråd som innehåller värdefull information. Information som jag anser ska vara lättillgänglig för alla.