2014-10-26, 20:06
Medlem
skäggmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1zard
Jag kan till viss del hålla med dig om 31., men att 32. skulle vara A är helt orimligt. Det går inte att frågor ska besvaras med att det är det sista alternativet, fråga 32 är utan tvekan D.

Jag kan hålla med dig om att 32:an är mer luddig. Men texten säger att det har inte varit någon brist på prognoser över åren som tyder på en nedgång av en modellen(alltså den tidsbaserade annonseringen) som är kritiserad för att vara ett påhitt av gammelmedia.
så att svaret på frågan: vad föreslås angående digital annonsering i kina? är att den bedöms som på samma sätt som i resten av världen, vilket den faktiskt gör. Den bedöms på samma sätt som i resten av världen, men den funkar inte på samma sätt i och med att den gamla metoden med tidsbaserad annonsering fortfarande finns kvar.
Citera
2014-10-26, 20:08
Medlem
BistroVagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Kan boken kompletta guiden till högskoleprovet utantill. Ändå dyker det upp mattetal man aldrig ens varit i närheten av.

Vilka alternativ finns det när man ska plugga till mattedelen. hpguiden.se och liknande är ju uteslutet.

Vad har du läst för gymnasielinje? Jag pluggade genom att träna på gamla HP, kolla vad jag fick fel på. Fundera varför jag fick fel på det och förstå hur man bör göra. Sedan provade jag ett nytt HP, körde på tills jag kände mig säker.

Grejen är bara att jag har relativt lätt för matte och läste Teknik på gymnasiet och läste Matte 1-5 samt Matte Specialiering. Då känns uppgifter från matte 1 och matte 2 (a och b om ej gy11) rätt så enkla, men för någon som gått sam och bara läst matte 1 och matte 2 kan jag förstå att det känns tyngre, därav frågan vilken gymnasielinje du läst.
Citera
2014-10-26, 20:24
Medlem
skäggmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Du måste väl motivera det på annat sätt än uteslutningsnetoden? Då kan de ju hitta på vad som helst så länge de andra är bevisligen fel. Känns inte ok enligt mig iaf.

Ja, dom kan hitta på vad som helst sålänge det är sant, och dom 3 andra svaren är uppenbart fel.
Citera
2014-10-26, 20:32
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skäggmannen
Angående fråga 31 och 32 på provpass 1:

Jag tänkte bryta ner svaren lite snabbt här så förstår ni varför det är rätt i facit:
Texterna till frågorna hittar ni här: http://studera.nu/hogskoleprovet/provfragorhosten2014/provpass1engelsklasforstaelseelf20141025.5.18ade3a 7148b207c7a9fc.html

Question
31. What is the main point here?
A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
FEL, då omvärldsböcker det inte alls är så vanlig i samtida litteratur. Det här är ett svar som är väldigt hårt och har en fast åsikt, vilket oftast bara är rätt i rena faktafrågor. Ord att tänka på här är "is"

B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
FEL, då det finns samband med verkligheten. Också ett för hårt svar. Ord att tänka på här är "are pure"

C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
FEL, dom beskriver inte alltid bara katastrofer och krig.

D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.
Rätt, då det är det svar som kvarstår. Det är också ett mjukt svar, vilket passar till frågan. Ord att tänka på här är "sometimes", vilket gör frågan mjuk.

Question
32. What is suggested about online advertising in China?
A It is evaluated in the same way as in the rest of the world.
RÄTT, då det är det enda kvarstående alternativet.

B Medium-sized businesses cannot afford online advertising.
FEL, Nämns inget i texten angående det.

C It is nowadays less frequently used than in Japan.
FEL, då texten inte nämner något om det alls.

D Medium-sized businesses prefer time-based online advertising.
FEL, då texten säger att "small and medium-sized businesses with limited resources" hellre väljer "time-based online advertising", dom säger inget om medium-sized businesses generellt.

Det går alltså att få fram svar i genom uteslutningsmetoden, och på högskoleprovet står det också klart och tydligt att ibland kan två svar verka vara rätt, och då ska man välja det svaret som är mest rimligt.
Tänk också på att läsa igenom frågan och fundera över om det är en faktafråga eller inte.
Är det inte en faktafråga så är ofta svaret mjukt. Många av dom här svarsalternativen är väldigt hårda, dvs dom konservativa, dom är strikta och det finns inget utrymme för tolkning i dom.

Jag hoppas att ni förstår lite mer hur dom har tänkt med svarsalternativen.
Kom gärna med era funderingar dock.

Angående 31 så är frågan vad huvudpoängen är, inte ett direkt svar på en fråga. Det står knappt något om science fiction i texten och av det lilla det står så är ingeting om att det ibland är "nära" vanlig fiction i dess kritik av samhället. Huvudpoängen är, som man kan se från slutet av texten, att eco-thillers mycket väl till hör contemporary litterature. som kan defineras "it is defined by references to things happening now " eller att det tar plats efter WW2 vilket förmedlas tydligt genom texten.

Och angående 32, där använder du endast uteslutningsmetoden vilket inte hade fungerat då alla alternativ isåfall hade kunnat stämma om inget stämmer

Men från meningen it "is not priced by how many people have seen an ad, or how many people were intrigued enough to click on it, but how long an ad is posted on a site" vilket tydligt indikerar att kina, och närliggande länder, inte utvärderar reklamen på samma sätt.

but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Vilket betyder att D är rätt svar på 32
Citera
2014-10-26, 20:36
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Det som inte passar bra med 32D är att det bara står "medium-sized companies", inte "medium-sized online advertising companies". Vi vet inget om vad medelstora företag i allmänhet tycker om prismodellen. Däremot kan jag hålla med om att 32A inte känns klockren den heller.
Citera
2014-10-26, 20:42
Medlem
Ducadreams avatar
Man ska ju svara på det alternativ som ger mest stöd i texten. Det är D på uppgift 32, utan tvekan.
Citera
2014-10-26, 20:50
Medlem
Boblovebudss avatar
Kontaktperson från HPGuiden VIP, tar ställning "Vi håller med om att 31 A och 32 D troligtvis är rätt svar. Förmodligen kommer en rättelse nästa vecka."
Citera
2014-10-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Kontaktperson från HPGuiden VIP, tar ställning "Vi håller med om att 31 A och 32 D troligtvis är rätt svar. Förmodligen kommer en rättelse nästa vecka."
Sedärja, kanske har UHR begått ett misstag i alla fall.
Citera
2014-10-26, 20:59
Medlem
skäggmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Angående 31 så är frågan vad huvudpoängen är, inte ett direkt svar på en fråga. Det står knappt något om science fiction i texten och av det lilla det står så är ingeting om att det ibland är "nära" vanlig fiction i dess kritik av samhället. Huvudpoängen är, som man kan se från slutet av texten, att eco-thillers mycket väl till hör contemporary litterature. som kan defineras "it is defined by references to things happening now " eller att det tar plats efter WW2 vilket förmedlas tydligt genom texten.

Och angående 32, där använder du endast uteslutningsmetoden vilket inte hade fungerat då alla alternativ isåfall hade kunnat stämma om inget stämmer

Men från meningen it "is not priced by how many people have seen an ad, or how many people were intrigued enough to click on it, but how long an ad is posted on a site" vilket tydligt indikerar att kina, och närliggande länder, inte utvärderar reklamen på samma sätt.

but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Vilket betyder att D är rätt svar på 32

Gällande fråga 32 så måste du läsa alternativ D, och där står det klart och tydligt att det gäller Medium-sized companies, inte medium-sized companies with limited resources
Citera
2014-10-26, 20:59
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Sedärja, kanske har UHR begått ett misstag i alla fall.

Det har ju hänt förut. De är människor också.
Citera
2014-10-26, 21:00
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skäggmannen
Gällande fråga 32 så måste du läsa alternativ D, och där står det klart och tydligt att det gäller Medium-sized companies, inte medium-sized companies with limited resources

D ger mest stöd i texten ändå.
Citera
2014-10-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det har ju hänt förut. De är människor också.
Japp. Vore skönt om det blir en rättning. Svarade just AD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in