2014-10-26, 10:25
Medlem
Nihennas avatar
Nu har jag visserligen ett jobb som jag är nöjd med, men om vi snackar att jag i teorin blir trött och vill utbilda mig till något då jag enbart har gymnasiekompetent (och en strökurs på uni).

Jag har läst filmvetenskap på universitetet. Kursen var väl rätt skoj, det var väldigt intressant, men den studieformen passar inte mig alls. Att vara så självgående och samtidigt behöva läsa ut en 1000-sidors bok på en vecka-två veckor tills ögonen blöder passar inte riktigt mig då jag lätt blir rastlös, föredrar hur det var uppbyggt i gymnasiet där böckerna inte var så stora samt att det var mer som "vanlig" skola med lärare som hjälper en, man går igenom saker i grupp osv.

Det jag undrar är om det finns någon form av utbildning där det inte fokuserar så mycket på att just läsa, och att man GÖR saker istället?
Tänker yrkeshögskola t ex, funkar det lite mer så där?
Tänker gärna något IT-relaterat, eller i alla fall kontorsjobb.

Eller är det så att alla utbildningar efter gymnasiet kräver att man ska läsa så mycket böcker att man vill sticka en kniv i ögonen?
Citera
2014-10-26, 12:49
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Folkhögskola kanske? Annars finns det ju högskolekurser som man kan läsa på halvfart.
Citera
2014-10-26, 13:02
Medlem
VonFanderblads avatar
De flesta utbildningar har väl kurser med seminarier, gruppupgifter och inlämningsuppgifter. Då "gör" man ju något, även om uppgifterna är av det teoretiska slaget. Din enstaka filmkurs är inte helt representativ för majoriteten.
Citera
2014-10-26, 13:18
Medlem
Intressant hur du drar en slutsats om hur det är att studera på Uni efter att ha läst en kurs
Nej, men det du letar efter är antingen YH-utbildning eller Folkhögskola. Annars kan du blir ingenjör och sedan välja att jobba med någon mer praktiskt.
Citera
2014-10-26, 13:52
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
De flesta utbildningar har väl kurser med seminarier, gruppupgifter och inlämningsuppgifter. Då "gör" man ju något, även om uppgifterna är av det teoretiska slaget. Din enstaka filmkurs är inte helt representativ för majoriteten.

Vi hade allt det där också. Problemet var för att kunna klara av dessa krävdes det att man just läste en bok på tusen sidor på, för mig, en absurt kort tid. Jag läste kanske 10 sidor i veckan, sen blir jag sjukt rastlös.

Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Intressant hur du drar en slutsats om hur det är att studera på Uni efter att ha läst en kurs
Nej, men det du letar efter är antingen YH-utbildning eller Folkhögskola. Annars kan du blir ingenjör och sedan välja att jobba med någon mer praktiskt.

Jag har dock kompisar som läser ingenjörsprogram och så. Enda de gör på dagarna är att läsa böcker, väldigt sällan har de något praktiskt moment.

Jag tänker mig något program där det kanske är 60/40 fördel praktiskt, eller kanske så mycket som 70/30 eller t.o.m 80/20.

Sen stör det mig att högskoleböckerna är på engelska också.
Inte för att jag inte förstår, utan för att min läshastighet på engelska är säkert 10 gånger långsammare än på svenska.
Citera
2014-10-26, 13:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Folkhögskola kanske? Annars finns det ju högskolekurser som man kan läsa på halvfart.

Jag har haft en kompis som läste på folkhögskola. Det var för att läsa upp gymnasiebetyg. Mina gymnasiebetyg är helt okej.
Citera
2014-10-26, 14:00
Medlem
Bli elektriker eller tekniker av något slag. Har en bekant som jobbar med högspänning, nätverk eller något liknande tekniskt och han tjänar grova pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in