Citat:
Ursprungligen postat av
Roxic
Ja är man själv lite mer bastant än mig kan jag tänka mig att det inte är några problem. Men för min del blir det otympligt om vi ska längre sträckor eller om man måste ha med sig saker. Inte minst på vintern med vinterkläder både på ungen och sig själv, halt underlag mm. Och eftersom man aldrig kan sätta fast ungen i varuvagnar i affärer, och måste hålla fast i barnets jacka för att barnet inte ska ställa sig upp hela tiden, tycker jag inte att det är så kul att komma dit utan vagn.
Mindre sträckor går jag med barnet, som till t ex dagis. Men andra saker kan bli väldigt opraktiskt.
Har även sett en kvinna ramla framstupa över sitt barn som satt i en bärsele, därför tycker jag inte att den är jättelämplig i alla lägen precis.
Jag är verkligen ingen bastant individ, jag är en mycket liten kvinna. Inte heller har jag något bastant barn. För längre sträckor har selen lämpat sig utmärkt. Statsvandring till exempel där det varit tåg, buss, mycket folk, trängsel har selen varit optimal. Om jag tar med mig saker som blöjor, våtservetter och vattenflaska har jag helt enkelt en liten ryggsäck. Min sele har dessutom en liten ficka för sådana saker. Vinterkläder har aldrig varit något problem då selens remmar är justerbara. Är det för halt underlag går jag inte ut, där kan man ju halka med barnvagn också. I affären brukar mitt barn inte ha något problem med att sitta i varukorgen, men de få gånger han har protesterat har han fått gå i affären istället. Irriterande? Lite, speciellt om han springer iväg eller råkar ha sönder något. Värt flera tusen kronor i barnvagn? Absolut inte.
Om man vänjer barnet vid att gå lite längre sträckor varje gång så kommer han bli en mästare på att promenera jämfört med andra barn och springa och hoppa då andra barn fortfarande vinglar fram.
Barnvagnar kan falla/rulla iväg/gå sönder också. Det är inte lättare att ramla med sele än det är utan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roxic
Tänker någonstans efter ett år. Har aldrig sett någon ha ett stort barn i bärsele, trots att jag vet att de rent viktmässigt skulle hålla för det.
Min sele ska hålla upp till 15 kg, men mitt barn slutade använda den redan vid 8 kg för att han hellre ville gå.