2014-10-25, 21:00
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jo, det är det. Är det någon som är ute efter en barnvagn kan man ju ana att personen anser sig vara i behov av en. Är det någon som undrar om man verkligen behöver en barnvagn, som inte vet hur det är att ha ett barn, så kanske ditt svar hade passat bättre.

Jag tycker också att det är onödigt att gå på det här med att köpa blöjhinkar med löjligt dyra refillpåsar, andningslarm, febertermometer med IR som riktas mot pannan, väggupphängt skötbord osv. Sådant som inte har funnits så länge alltså, men barnvagn har man ju haft länge och uppenbarligen har man ju användning för den. Hur gör man när ungen är större och tyngre och man ska gå till dagis, gå och handla eller ska iväg på något större delen av dagen? Bär på ungen?

Jag tycker, som sagt, att man ska avvakta med inköp av barnvagn tills man vet om barnet alls gillar barnvagn. Finns det ingen man kan låna av, så köp en billig begagnad i så fall. Burit barn har man nog gjort längre än haft dem i barnvagn.

Hur mycket större och tyngre?
Bärselen vi har håller upp till 20 kg.
Citera
2014-10-25, 22:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Man använder ju oftast vagnen längre än ett år. Det kan bli för långt för barnet att gå hela vägen till dagis, affären, BVC och andra grejer som man måste iväg på. Har aldrig sett någon köra ned sin ett- eller tvååring i en bärsele eller bärsjal. Att råda någon till att inte skaffa barnvagn är idiotiskt. Om man från början inte vill ha barnvagn är det en annan sak.

Och där har vi problemet. Folk fortsätter alltså att använda barnvagn även efter att barnet kan gå vilket resulterar i att barnet inte utvecklar sina gå-färdigheter. Dagis, affär, osv ligger aldrig längre bort än typ 100 meter. Ja, en ettåring kan gå så långt, en tvååring definitivt. Om man behöver ta sig längre än så, säg att du vill handla på en stormarknad lite längre bort och ta med dig barnet, så åker man ju bil eller buss. Så gå-sträckan blir fortfarande typ 100 meter som mest. Låt oss säga att barnet blir trött, orkar inte, eller som i mitt fall bestämmer sig för att gå åt ett annat håll. Vad gör man då? Hm... vilken gåta... som omöjligt kan lösas utan att betala tusentals kronor för en barnvagn. Man bär barnet. Om man inte kan bära en liten ettåring 100 meter ska man kanske fråga sig hur det står till på konditionsfronten.

Att inte ha barnvagn är bättre för barnets utveckling, både balans och anknytning då du har barnet intill kroppen hela tiden. Bärsele har man bara tills barnet fyllt kanske 8-9 månader, sen dröjer det inte länge förrän barnet börjar gå själv.

Citat:
Jo, det är det. Är det någon som är ute efter en barnvagn kan man ju ana att personen anser sig vara i behov av en. Är det någon som undrar om man verkligen behöver en barnvagn, som inte vet hur det är att ha ett barn, så kanske ditt svar hade passat bättre.

Många tänker inte på att de kan skippa barnvagnen och kan använda sele, därför tycker jag att det är bra att ta upp.

Citat:
Jag tycker också att det är onödigt att gå på det här med att köpa blöjhinkar med löjligt dyra refillpåsar, andningslarm, febertermometer med IR som riktas mot pannan, väggupphängt skötbord osv. Sådant som inte har funnits så länge alltså, men barnvagn har man ju haft länge och uppenbarligen har man ju användning för den. Hur gör man när ungen är större och tyngre och man ska gå till dagis, gå och handla eller ska iväg på något större delen av dagen? Bär på ungen?

This. Ja man bär barnet.
Citera
2014-10-25, 23:39
Bannlyst
Ja är man själv lite mer bastant än mig kan jag tänka mig att det inte är några problem. Men för min del blir det otympligt om vi ska längre sträckor eller om man måste ha med sig saker. Inte minst på vintern med vinterkläder både på ungen och sig själv, halt underlag mm. Och eftersom man aldrig kan sätta fast ungen i varuvagnar i affärer, och måste hålla fast i barnets jacka för att barnet inte ska ställa sig upp hela tiden, tycker jag inte att det är så kul att komma dit utan vagn.

Mindre sträckor går jag med barnet, som till t ex dagis. Men andra saker kan bli väldigt opraktiskt.

Har även sett en kvinna ramla framstupa över sitt barn som satt i en bärsele, därför tycker jag inte att den är jättelämplig i alla lägen precis.
Citera
2014-10-25, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag tycker, som sagt, att man ska avvakta med inköp av barnvagn tills man vet om barnet alls gillar barnvagn. Finns det ingen man kan låna av, så köp en billig begagnad i så fall. Burit barn har man nog gjort längre än haft dem i barnvagn.

Hur mycket större och tyngre?
Bärselen vi har håller upp till 20 kg.
Tänker någonstans efter ett år. Har aldrig sett någon ha ett stort barn i bärsele, trots att jag vet att de rent viktmässigt skulle hålla för det.
Citera
2014-10-26, 06:59
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Tänker någonstans efter ett år. Har aldrig sett någon ha ett stort barn i bärsele, trots att jag vet att de rent viktmässigt skulle hålla för det.

Då kan de ju gå. Vi bär inte våra i sele längre just eftersom de kan gå men skulle det av någon anledning finnas ett trängande behov av att slippa gå så går de ändå att bära.

Den enda gången jag kan komma på att det faktiskt var bra med barnvagn är när vi var på Borås djurpark och den minsta som då var 1,5 ville växla mellan att gå och sitta beroende på hur långt vi gick. Men inte skulle jag lägga en massa pengar på en barnvagn för att vi åker till djurparken en gång om året.
Citera
2014-10-26, 07:05
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ja är man själv lite mer bastant än mig kan jag tänka mig att det inte är några problem. Men för min del blir det otympligt om vi ska längre sträckor eller om man måste ha med sig saker. Inte minst på vintern med vinterkläder både på ungen och sig själv, halt underlag mm. Och eftersom man aldrig kan sätta fast ungen i varuvagnar i affärer, och måste hålla fast i barnets jacka för att barnet inte ska ställa sig upp hela tiden, tycker jag inte att det är så kul att komma dit utan vagn.

Mindre sträckor går jag med barnet, som till t ex dagis. Men andra saker kan bli väldigt opraktiskt.

Har även sett en kvinna ramla framstupa över sitt barn som satt i en bärsele, därför tycker jag inte att den är jättelämplig i alla lägen precis.

Man har inte särskilt med vinterkläder på ett barn i bärsele. Det blir varmt när det sitter mot din kropp. Jag har aldrig upplevt behovet av att hålla fast ett barn i kundvagn, men vill h*n ställa sig upp hela tiden så kanske h*n vill gå?

Jag har sett rätt många välta barnvagnar.
Citera
2014-10-26, 07:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag är verkligen ingen bastant individ, jag är en mycket liten kvinna. Inte heller har jag något bastant barn. För längre sträckor har selen lämpat sig utmärkt. Statsvandring till exempel där det varit tåg, buss, mycket folk, trängsel har selen varit optimal. Om jag tar med mig saker som blöjor, våtservetter och vattenflaska har jag helt enkelt en liten ryggsäck. Min sele har dessutom en liten ficka för sådana saker. Vinterkläder har aldrig varit något problem då selens remmar är justerbara. Är det för halt underlag går jag inte ut, där kan man ju halka med barnvagn också. I affären brukar mitt barn inte ha något problem med att sitta i varukorgen, men de få gånger han har protesterat har han fått gå i affären istället. Irriterande? Lite, speciellt om han springer iväg eller råkar ha sönder något. Värt flera tusen kronor i barnvagn? Absolut inte.

Om man vänjer barnet vid att gå lite längre sträckor varje gång så kommer han bli en mästare på att promenera jämfört med andra barn och springa och hoppa då andra barn fortfarande vinglar fram.

Barnvagnar kan falla/rulla iväg/gå sönder också. Det är inte lättare att ramla med sele än det är utan.

Citat:

Min sele ska hålla upp till 15 kg, men mitt barn slutade använda den redan vid 8 kg för att han hellre ville gå.
Citera
2014-10-26, 14:45
Bannlyst
Jo jag vet. Jag har haft en sele, med ficka på utsidan, och tycker inte alls att det är något att ha istället för en vagn. Att ha den och en vagn är en annan sak. Att låta barnet gå själv långa sträckor tycker jag är jobbigt eftersom det är så många som inte ser sig för och dundrar rakt in i barnet var man än är. Att ha en barnvagn är bättre i vissa situationer, precis som en sele är i andra situationer.

Mitt barn har ställt sig upp i barnmatstolen och i varuvagnar sedan barnet var ett halvår eller så. Långt innan barnet kunde gå alltså.

Köper man en begagnad vagn kan man få igen pengarna om man säljer den ganska snart, om de visar sig att den inte kommer till användning.

På en del förskolor vill de att man har en vagn, för de barnen som måste sova på dagen.
Citera
2014-12-07, 14:52
Medlem
Funderar på att köpa på CDON. De kan ju inte sälja dåliga barnvagnar.
Citera
2014-12-09, 00:55
Medlem
Mårten Gåss avatar
Vad gäller CDON så är det samma ägare som Lekmer (CDON Group). Utan att ha undersökt det antar jag att de samma/liknande utbud och samma priser. Men läs recensioner av vagnen ni är intresserad av innan köp. Finns mycket att läsa om man söker.

Innan vi köpte barnvagn var vi och testkörde de vagnar vi var intresserade av. Det är faktiskt ganska stor skillnad mellan vagnar. Eftersom vi tänkte köpa en vagn som barnet kan ha till det är c.a. 4 år. Om barnet en dag inte får för sig att det är slutåkt. Eftersom vi förhoppningsvis skall ha barnvagnen i några år var priset inte jätteviktigt. Utan fokus låg primärt på att hitta den barnvagn vi trodde vi skulle vara mest nöjda med. Valet föll på Bugaboo Donkey. Det har vi inte ångrat än iaf, har rullar runt den i c.a. 9 månader nu. Däremot köpte vi vagnen från Holland, där sparade vi några tusen. Även om priset inte låg i fokus vore det korkat att inte leta rätt på det bästa priset som fanns.

Men tänk på att kostnaderna tar inte slut med köpet av vagnen. Vi köpte även parasoll, adapter till barnskydd, sittdyna och en åkpåse. Så där drog c.a. 4000 till. Totalt sett blev det dyrt, men vi ångrar inte köpet.

Stora swivelhjul som går att låsa så de bli fix är praktiskt plus att det ryms mycket packning. Man behöver ingen skötväska hängande på handtaget. Sen om det skulle komma ett barn till så kan vi köpa till en ram till liggdelen så han vi en duovagn.
Citera
2015-04-09, 20:13
Medlem
Köp din barnvagn på CDON.Det har vi gjort
Citera
2015-04-12, 00:50
Medlem
MettaFocks avatar
Såg att man "bör" eller kanske snarare kan ha olika vagnar för olika åldrar. Vid vilken ålder bör man byta vagn från en ligg och sittvagn (ställbar) till enbart sitt? Eller de kanske man inte behöver kom jag på nu, när Ungen inte sover i vagn längre går den väl överallt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in