2014-10-26, 01:11
Medlem
heroinhetss avatar
Lite osäker på vart det här hör hemma, har använt sökfunktionen osv...

Dels undrar jag över när gemene man tycker att man är alkoholist.
Dels undrar jag över när det blir en klinisk term, alltså när skulle en doktor/psykolog whatever klassa det som alkoholism.

När man är beroende av alkohol? Ja då skulle ju halva Sveriges befolkning klassas som alkoholister?

Jag klassar mig själv som alkoholist, inte för att jag dricker varje dag, men nästan varje helg, här är dock anledningen att jag klassar det som alkoholism:
Jag gömmer öl och sprit för min fru, jag dricker i smyg, så att jag ofta blir dyngfull efter midnatt när hon ligger och sover.
Citera
2014-10-26, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heroinhets
Lite osäker på vart det här hör hemma, har använt sökfunktionen osv...

Dels undrar jag över när gemene man tycker att man är alkoholist.
Dels undrar jag över när det blir en klinisk term, alltså när skulle en doktor/psykolog whatever klassa det som alkoholism.

När man är beroende av alkohol? Ja då skulle ju halva Sveriges befolkning klassas som alkoholister?

Jag klassar mig själv som alkoholist, inte för att jag dricker varje dag, men nästan varje helg, här är dock anledningen att jag klassar det som alkoholism:
Jag gömmer öl och sprit för min fru, jag dricker i smyg, så att jag ofta blir dyngfull efter midnatt när hon ligger och sover.

För mig antar jag att alkoholism uppkommer då man inte längre kan kontrollera sitt drickande. När vardag / hälsa mm blir lidande. Svårt att räkna dagar osv när det gäller sådant här, för tänker man så skulle ju i praktiken alla som röker 1 gång i månaden kunna klassas som drogberoende osv.
Citera
2014-10-26, 01:19
Medlem
Dags och göra någonting åt det då?
Citera
2014-10-26, 01:22
Medlem
Tror socialstyrelsen har något test för alkoholism. Hur ofta man dricker, hur mycket, om man behöver en återställare dagen efter osv..Googla?

Men du har ju uppenbarligen problem med alkohol, det svåra är att går från att inse att man har problem till att faktiskt göra något åt det! Tror även de flesta som dricker för mycket har en anledning att göra så, de är helt enkelt missnöjda/olyckliga över något och tar därav till flyktmetoden.
Citera
2014-10-26, 01:35
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Tror socialstyrelsen har något test för alkoholism. Hur ofta man dricker, hur mycket, om man behöver en återställare dagen efter osv..Googla?

Men du har ju uppenbarligen problem med alkohol, det svåra är att går från att inse att man har problem till att faktiskt göra något åt det! Tror även de flesta som dricker för mycket har en anledning att göra så, de är helt enkelt missnöjda/olyckliga över något och tar därav till flyktmetoden.

Har skrivit och suddat ett svar flera gånger nu, det jag vill understryka är att jaghar inget problem med det, men andra kanske kan ha det.
Jag är inte typen som blundar för mina problem, eller jag har inte sett mig som den typen iaf, alkohol är ett nöje för mig.
Men i samhällets ögon är det inte ok att supa sig skitfull på fre-lör, själv.

Dock klassar jag mig själv som alkoholist då jag i vissa fall kan känna abstinens införhelgen, och för att jag smyger med själva mängden.
Citera
2014-10-26, 01:39
Medlem
heroinhetss avatar
Just nu t ex har jag druckit 12st 50cl Mariestads på tre timmar (5,2%) och runt 30cl rom (38%), och jag vill bara ha mer! blir nog en 7-8 öl till innan kvällen är slut.

Vaknar vid 8-9 och är som vilken svensson som helst utan bakfylla... jag ser egentligen inte problemet.
Citera
2014-10-26, 01:53
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Just nu t ex har jag druckit 12st 50cl Mariestads på tre timmar (5,2%) och runt 30cl rom (38%), och jag vill bara ha mer! blir nog en 7-8 öl till innan kvällen är slut.

Vaknar vid 8-9 och är som vilken svensson som helst utan bakfylla... jag ser egentligen inte problemet.
Då har du inte heller ngt problem, förutom att du inte ska köra bil. Se hur länge du pallar samma tempo, kan bli intressant du det är en hög nivå av alkohol.
Citera
2014-10-26, 01:55
Medlem
Skulle nog säga att mängden alkohol man förtär är oviktig. Då den är individuell samt olika från dag till dag. Finns olika aspekter att klassas som "alkoholist" men alkoholist enligt mig är ; personlighets förändring
Citera
2014-10-26, 02:13
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Då har du inte heller ngt problem, förutom att du inte ska köra bil. Se hur länge du pallar samma tempo, kan bli intressant du det är en hög nivå av alkohol.

Har kört så här i säkert 4-5 år nu, blir lite trixigt när man är på firmafest osv, folk tycker aldrig man blir full
Citera
2014-10-26, 02:49
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Har kört så här i säkert 4-5 år nu, blir lite trixigt när man är på firmafest osv, folk tycker aldrig man blir full
Nåväl, du kan ju alltid spela full eller kalla dem för kärringar som inte kan sänka 10 starköl
Citera
2014-10-26, 02:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Problemet är ju att du gör samma grej nästa vecka igen. Tillslut så blir det inte bara helgen, utan nån öl varje dag, och du kan inte vara utan dem. Inte heller nyttigt att supa var enda helg och så mycket som du gör.

I längden så tar ju levern stryk och du blir fet och ful.
Plus att du får svårt att sköta livet runt omkring, dyker upp full på jobbet och liknande.

Man kan vara fungerande alkoholist ett tag, men tillslut så blir allt skit för de flesta.
Senast redigerad av bithax 2014-10-26 kl. 02:26.
Citera
2014-10-26, 02:27
Medlem
Du kan inte sluta dricka efter att du blivit påverkad av första glaset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in