2014-10-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Plugga lite ord. Höjde mig från 10 till 16 på ord, och från 14 till 17 på mek. Detta genom att plugga in 2300 ord från memrise. Och då menar jag lära, inte memorera, så visst jag lade nog ner inemot 1,5h per dag för 25 ord men. Under strecket och the Economist är bra shit för läsförståelsen (samt ord)

Så jag bör fokusera på att läsa under strecket och The Economist istället för att läsa en massa skönlitteratur?
Citera
2014-10-25, 20:54
Medlem
Tindles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirr
Så jag bör fokusera på att läsa under strecket och The Economist istället för att läsa en massa skönlitteratur?

Läs allt möjligt! Försök läsa ledaren i tidningen på helgen, kläm ryska storverk och bläddra igenom skräpdeckare. Ju mer desto bättre.
Citera
Medlem
Citat:

Du ska helst göra båda för att bekanta dig med tråkiga fackspråk och samtidigt öka din läshastighet. Läs mycket generellt så går det bättre nästa gång
Citera
Medlem
Ceyoxs avatar
Citat:
Alternativt facklitteratur.
Citera
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
ORD var lättare medan ELF var svårare så det väger väl antagligen upp. Andra verbblocket var i mitt tycke betydligt lättare, fick 35/40 på den och var klar efter 40 min utan stress. Vilket var dåligt planerat egentligen, men vad ska man göra.

Skulle vara kul att höra hur det gick för dig? Jag och säkert flera är intresserade men accepterar ifall du vill hålla det hemligt!
Håller helt med om att ELF var svårare. ORD var lika lätt som förra provet, men jag slår nog inte 17/20 som jag fick sist. Hade bara 7/10 på ORD på provpass 1, föll på centrifug, sjukt klantigt, vet inte ens varför jag tog A på den. Rättar provet just nu faktiskt och har bara hunnit med provpass 1. Tror inte på att jag fick 9/10 på MEK, det känns för bra för att vara sant så får rätta om. Tyckte dock att kvant var svårare, men det är förmodligen för jag suger på den delen mest av allt. Hade stora tidsproblem. Ska försöka posta sedan när jag har rättat klart. En fråga är jag osäker på om jag har noterat rätt då jag ändrade svaret i sista stund, fast det var på en kvant-fråga har jag för mig.
Citera
Medlem
Orwellians avatar
Citat:

Jag skulle vilja påstå att du åtminstone till en början borde satsa på texter som intresserar dig. Är det skönlitteratur så tycker jag du ska satsa på det. Att bygga upp ett läsintresse kommer ge dig en hel del, särskilt på den nivån du ligger på nu, och kommer kräva betydligt mindre disciplin. Utöver det kan du ju försöka läsa Economist en stund om dagen och köra en under strecket dagligen medan du äter lunch eller något.

edit: Menar såklart kvalitativa texter som intresserar dig. Du kommer nog inte få ut så mycket av Cannabis-delen här på FB eller barnböcker, men kör på böcker som intresserar dig och som ligger på en okej nivå så ska du se att du kommer öka på ett bekvämt sätt.
Citera
2014-10-25, 20:57
Medlem
Citat:

Jag skulle våga säga det ja. Mer formella texter, exempelvi under streckets essäer, för ofta en tes genom texten och som avslutas med en sammanfattade slutsats, vilket på många vis är den typen som förekommer på högskoleprovet. Skönlitteratur är bra med, men då skulle jag rekomendera lite äldre litteratur. Just nu läser jag brott och straff, många fina ord som erinra, förnimma, förtrytelse osv förekommer, och dessutom förs lite mer komplexa resonemang. Men det är givetvis bra att blanda, som du såg idag så förekommer texter av mer juridisk karaktär, och därmed kan det vara bra att bekanta sig med den terminologin. Så länge litteraturen håller en hög klass så går det nog bra vilket som, glöm inte bort att kika extra mycket på feministiskt genustrams, de är alltför vanliga på högskoleprovet!
Citera
2014-10-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Vad jag ser på nätet verkar folk ha svarat:

31. A
32. D

När facit säger:

31. D
32. A

Om det är fler som svarat A och D istället för D och A undrar jag om UHR snurrat ihop det? Men jag har bara kollat lite snabbt på frågorna och jag är inte någon språkvetare

Syftar på Provpass 1 (verb) !!

Även jag har svarat:

31. A
32. D

Hade faktiskt fyra fel i rad där (29,30,31,32) vilket är märkligt då jag bara hade ett par andra fel totalt. Snälla säg att de skrivit fel på alla 4 de frågorna
Citera
Medlem
Följer med flödet nu och det verkar som om alla har AD gällande 31 och 32 på provpass 1? Nån som vill starta en namnsamling här på Flashback och skicka den till UHR? Skämt åsido så känns AD som solklara svar här...alla vi tjänar 2 poänger extra om det är fel i facit
Citera
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Måste ju vara 31: A 32: D
FÖR HELVETE
skulle vara fint att casha in 2 poäng till på verbala!
Citera
2014-10-25, 20:59
Medlem
haha någon som mailat och frågat då? verbal@edusci.umu.se
Citera
2014-10-25, 21:00
Medlem
Citat:

Fokusera istället på gamla ELF prov och LÄS prov. Börja med några texter i taget där du går igenom varje fråga noggrant. Har höjt mig på HP från 0.4 första gången jag skrev det, till förmodligen 1.55 idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in