2014-09-10, 20:31
Medlem
Skulle behöva lite hjälp..

- Jag har en enskild firma
- Bolaget hade vid förra årets bokslut cirka 150kkr i förlust
- Under året har jag haft totalt 50kkr i intäkter
- Jag har gjort egna uttag (ingen skatt,sociala etc) om 50kkr

a. Har jag tänkt rätt att det senare är tillåtet då företaget ännu så länge inte gjort någon vinst? Om inte, hur gör jag annars?

b. Hur bokför jag det här?

Många tack på förhand
Citera
2014-09-23, 07:37
Medlem
avskrades avatar
Behöver lite råd här!

Har ett handelsbolag och ska fakturera ett arbete för 10 000. Dock ska arbetet genomföras tillsammans med en person som inte är delägare eller driver något företag, alltså en vän. Hur kan vi göra här? Kan mitt handelsbolag fakturera 10 000, betala ut 5 000 till min vän, och sedan låta denne betala tillbaka skatten till mig (eftersom jag kommer skatta på mitt överskott senare)?

Eller har ni några andra idéer?
Citera
2014-09-25, 00:16
Medlem
Tjena på er. Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med en liten sak angående leverantörsskulder. Har fått en uppgift där företaget jag bokförde för på köpte en bil av en privatperson och fick då en skuld på xxx kr.

Det jag undrar är till vilket konto ska jag "lägga till" de xxx kronor. Kommer dessvärre inte ihåg om skulden betalas inom detta år, om ett år eller senare om ett år. Tror jag använde mig av konto 2440 vilket jag har börjat misstänka är fel.
Citera
2014-09-25, 00:33
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Tjena på er. Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med en liten sak angående leverantörsskulder. Har fått en uppgift där företaget jag bokförde för på köpte en bil av en privatperson och fick då en skuld på xxx kr.

Det jag undrar är till vilket konto ska jag "lägga till" de xxx kronor. Kommer dessvärre inte ihåg om skulden betalas inom detta år, om ett år eller senare om ett år. Tror jag använde mig av konto 2440 vilket jag har börjat misstänka är fel.

Passar bra in under leverantörsskuld, sedan beror ju motbokningen på om inköpet av bilen ska klassas som förbrukningsinventarie (billig) eller en tillgång.
Citera
2014-10-01, 13:37
Medlem
Jag har en fråga angående Noas Nävertråd, ett praktikfall i externredovisning. Jag läser ekonomi på en handelshögskola och undrar om någon har gjort denna uppgift och i så fall om det finns något lösningsförslag att hitta någonstans? Eller om någon snäll student är villig att hjälpa till?
Citera
2014-10-01, 19:59
Medlem
Är ute efter ett redovisningsprogram för mitt nystartade AB.
Vi är 3 pers som startar bolaget, vi kommer inte sitta och bokföra samtidigt så jag gissar att vi klarar oss med en licens?!

Jag vill kunna bokföra (ofc), skicka fakturor och göra löner i systemet just nu, möjligt att vi kan behöva ytterligare funktioner i framtiden, men detta räcker just nu.

Vi har SEB som bank och har kollat på Visma eEkonomi, Speedledger och Fortknox, men vad ska vi välja? Vad ger mest bang för pengarna?

Tack på förhand!
Citera
2014-10-07, 19:43
Medlem
Grodaifickans avatar
Har ett nystartat företag och har beställt hem lite handböcker om redovisning bland annat. Är detta avdragsgillt och hur redovisar jag isåfall kostnaden? Om det inte är avdragsgillt, redovisar jag det utan att redovisa ingående moms?
Citera
2014-10-08, 12:58
Avslutad
Skall lämna min första momsredovisning. Försöker klura ut hur jag skall göra om jag köpt tjänster från ett företag som inte är beläget inom EU (Förenade Arabemiraten eller om det var Saudiarabien. De har i alla fall inte moms) och inte heller tagit med någon moms när de fakturerade mig. Behöver jag ens redovisa det beloppet (390 kr)?
Citera
2014-10-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Skall lämna min första momsredovisning. Försöker klura ut hur jag skall göra om jag köpt tjänster från ett företag som inte är beläget inom EU (Förenade Arabemiraten eller om det var Saudiarabien. De har i alla fall inte moms) och inte heller tagit med någon moms när de fakturerade mig. Behöver jag ens redovisa det beloppet (390 kr)?

Ja de finns en ruta för inköp utanför eu
Citera
2014-10-13, 13:58
Medlem
En konstig bokföringsproblem som jag har. Jag har en leverantörsfaktura på säg 5 00 000 kronor + moms, på fakturan står det att denna summa motsvarar ett bruttomediavärde på 1 000 000 kronor. Nu är saken den att denna faktura inte ska betalas utan leverantören köper in sig med motsvarande bruttomediavärdet 1 000 000 kronor i företaget då han tror på denna idé.

I annat fall så hade det ju bara varit att kostnadsföra fakturan på annonsering som det handlar om

Men hur bokför jag i detta fall?
Citera
2014-10-13, 18:08
Medlem
Tjena.
Har fastnat på en uppgift.
Jag har fått balansräkningen för ett företag för två år.

31/12 år X3 31/12 X4
Tillgångar 13500 16500

Aktiekapital 5000 7500
Överkursfond 0 300
Balanserad vinst 1900 1500
Årets resultat 600 900
Skulder och avsättningar 6000 6300
Summa 13500 16500

Vid första året finns det 200 000 aktier, men sedan sker en nyemission med 80 000 aktier.
Frågan är vilket pris aktierna får efter nyemissionen. Jag har lyckats få fram att nyemissionen sker med förhållandet 2:5. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har testat lite fram och tillbaka, men inget verkar stämma. Känns som att man ska kolla på ökningen av aktiekapitalet, dvs 2500 och dividera med det nya antalet aktier, dvs 280 000, men det blir ej rätt.
Någon som vet hur man ska resonera?
Citera
2014-10-24, 19:30
Bannlyst
Har ett par frågor om bokslut

1. Precis före bokslutet levererade Trul mat till ett större event till en av sina kunder. Fakturan skickades iväg efter alla helgerna, inklusive trettonhelgen 2015. Faktura beloppet uppgick till 112 inklusive 12%-ig momssatts

Hur ska man bokföra denna?

2. Var tredje månad får Trul telefonräkningar på sina telefoner.
Telefonräkningarna består av två delar, en abonnemangsavgift som avser de
kommande tre månaderna och en trafikavgift som avser den faktiska
förbrukningen de senaste tre månaderna. Den senaste räkningen avsåg
perioden 1/9-30/11-2014 (när man ser till trafikavgifternas period) och löd på
12 (abonnemangsavgift) och 30 (trafikavgifter). Beloppen är exklusive moms.
Trul räknar med att nästa räkning kommer att ligga på samma belopp även
den

3. Trul hyr denna vinter ut en outnyttjad del av sin lokal till en lokal konstnär.
Den 28/12-2014 bokfördes hyresinkomsten som hyresgästen betalat till
Trulsans bankgiro. Beloppet uppgick till 12 och avser hyran för januari-mars
2015. Beloppet är inklusive full momssats.

4. Den 25 juni 2014 betalade Trul sin företagsförsäkring till
Försäkringsbolaget Riskfylld upa. Försäkringsperioden löper 1/6-2014 till och
med 31/5-2015. Beloppet var 12.

Jag har svaret på alla frågorna men jag vill veta hur man ska tänka och bokföra. Är tacksam om någon kunde hjälpa till då det inte finns förklaring till svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in