Citat:
Ursprungligen postat av
IYKK
Har ni etablerat dom sambanden i kursen/boken?
Helt ärligt har jag missat 1 (en) föreläsning på hela kursen vilken under vi antagligen gick igenom stora delar utav detta. Vad jag kan hitta i mina anteckningar gällande expectation-values är sambandet (¤ är komplexkonjugat eftersom jag använder * för gånger):
Expectation value for the operator a where Aψ = aψ;
<A> = integral(ψ¤Aψdx) = integral([sum:n{c_nΦ_n(x)}]¤ A*sum:n{c_nΦ_n(x)}dx) = sum:n(a_n*|c_n|^2)
plus lite annat om orthonormal hermitian operators, expansion theorem osv. som jag inte tror är så relevant. Så det är lite den basen jag står på för att lösa uppgiften. Boken har jag men den verkar göra allt för att vara så opedagogisk som möjligt så föredrar att googla snarare än att bena ut grekiskan i den texten.
Citat:
Ursprungligen postat av
manne1973
Ni har möjligen inte visat att det finns ett uppräkneligt antal egentillstånd till H så att H ψ_n = (n+1/2) ħω ψ_n ?
Har du inte blandat ihop tecknen så att det ska vara plus på den första, minus på den andra?
Det är ingen formel jag känner igen.
Gällande tecknen så var det något jag härledde själv i tidigare uppgifter. En annan notation jag sett är a_+ och a_- (som jag använde som referens när jag löste uppgiften där a_- går ner i stegen/minskar E), vilken av dessa menar du korresponderar till a† och a respektive?
Men om vi ska summera den här tråden lite för att se vart vi kommit så långt:
Citat:
Ursprungligen postat av
manne1973
du ska visa att <a†a> ≥ 0.
Om H|ψ> = λ|ψ>, vad blir då a†a|ψ> ?
okej så <a†a> är expectation value för operatorprodukten a†a vars enda formler jag känner till är
dessa och Hψ=ħω(a†a-1/2)ψ=λψ (som enligt manne borde vara +½)
Jag vet att inte vad "H|ψ>" betyder eftersom jag aldrig använt den notationen, men jag antar att det är ekvivalent med:
Hψ=λψ där H är Hamiltonian och λ är egenvärdet, i detta fall energin i systemet.
Vad jag tolkar svaret som är att
a†aψ=λ_a*ψ där λ_a är egenvärde till a†a och att jag söker att veta λ_a ≥ 0
Citat:
Ursprungligen postat av
manne1973
du ska börja med <a†a> och i beräkningarna komma fram till ≥ 0.
<a†a> = ∫ ψ* a†a ψ = ... ≥ 0
Enligt vad jag kan hitta i mina anteckningar:
ψ(x) = sum:n(c_n*Φ_n(x))
Så jag provar att sätta in det i <a†a>
integral([sum:n{c_nΦ_n(x)}]¤ a†a*sum:n{c_nΦ_n(x)}dx)
med lite mattetrick kan man tydligen skriva om detta som
sum:n,m[c_n¤*c_m*integral(Φ_n¤a†aΦ_m)] vilken vi kan bryta ut egenvärdet på
sum:n,m[c_n¤*c_m*λ_am*integral(Φ_n¤Φ_m)]
enligt anteckningarna är nu Φ_n¤Φ_m = 0 om n är skilt från m och =1 om n=m vilket ger
sum:n[c_n¤c_n*λ_an]
c_n¤*c_n är |c_n|^2 vilket alltid är positivt. Så vad är λ_an? Ingen aning men jag antar att det är ≥ 0 ∀ λ_an? Hur vet jag detta?
Något fel i denna uträkning? Något som borde göras annorlunda eller tydligare? Är det fel angreppssätt helt och hållet? Om ni föreslår något annat så får ni gärna skriva ut det för detta är det enda sättet jag kan komma på att lösa uppgiften på med hjälp av vad jag redan vet/har i anteckningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
IYKK
Så det gäller att visa att integralen ovan alltid ≥ 0. Vilket ju inte bör vara några problem med hjälp av sambanden mellan a†a och H du skriver upp i ditt inlägg.
Jag har ingen aning om hur så om du vill expandera på denna tanke får du mycket gärna göra det!
EDIT: Ursäkta om det är lite förvirrande med summor och integraler i textform men om det är oläsligt så kan jag göra om dem med formelfunktionen i word eller något och lägga upp bilder istället.