2014-10-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När det gäller flygkränkningar har man ju inte hållit käften så varför med ubåtar?

Gissningsvis för att man i det första fallet haft konkret identitet och bevis (t.ex fotografier), men inte i det andra fallet.
Citera
2014-10-24, 11:15
Medlem
KaptenSveriges avatar
[quote=demokratochsvensk|50851868]Ja, och det är ingen lögn för det har varit Nato-ubåtar så långt in som vid Gåshaga (Lidingö).

Jag har hört att man på åttiotalet bl.a. tvingade upp en västtysk ubåt i Stockholms skärgård, men det kom aldrig ut i massmedia.

QUOTE]

Källa? Vore mycket intressant.
Citera
2014-10-24, 11:16
Bannlyst
Exakt som jag trodde, vi kör sökinsats utan att hitta något men med konstaterande att någon varit där men att den farkosten stuckit. Och min gissning kostade 0 kr. Inte för att det var en högoddsare men kom igen liksom..
Citera
2014-10-24, 11:17
Medlem
meas19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Läs om, läs rätt. Jag har inte påstått att det var en ubåtsjakt. Grenstad sa att om man ska bedriva ubåtsjakt i svenska skärgårdar så är det mycket svårt, men att ingen har bättre förutsättningar än svenska FM. Se video från angiven källa.

Det var ett tillägg till vad han sa inte vad du skrivit.
Citera
2014-10-24, 11:18
Medlem
Marinen påstår att det inte har varit någon jakt på ubåt. Hur i helvete vet man att det inte varit så?
Denna logiska anomali är häpnadsväckande.
Citera
2014-10-24, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Hittade detta inlägget:
Åsikter?

http://oskarsfunderingarblogg.blogspot.se/

Ta teorierna på den bloggen med en nypa salt. För det första så stämmer inte FM karta över obs platserna, när det gäller " eriks " bild på båten så är teorin björklöv, hängande grenar mm - det håller inte. När det gäller exakt var fotot togs så finns det tveksamhet exakt var fotot togs - men det går att lokalisera exakt till slut.

För att kunna göra en ordentlig undersökning av alla uppgifterna måste man främst ha exakt obsplats ( på metern) - och i vilken exakt riktning ubåten har kurs, exakt klockslag. Samtidigt veta exakt var FM marin befinner sig ( detta är avgörande- för det är utefter dessa uppg som ubåten manövrerar). Sedan lägger man all data i en simulator beräknar samtliga rörelser enl tidsintervall och följer scenariot och jobbar med troliga sekvenser - häri finns matas även sjö/väder/djup - data in.
Citera
2014-10-24, 11:24
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Så du menar att man hittat en ubåt som man låter vara?

Så fungerar det inte. Man hade tvingat upp den eller sänkt skiten. Att låta främmande ubåtar komma iväg finns faktiskt inte på kartan, då kan vi lila bra lägga ner försvaret. Att sänka en främmande ubåt startar inget krig, det är den nationen som gjort en blunder, inte vi.

Nej, det menar jag inte. Om något så har man hittat bevis för att det varit någon form av farkost i vår skärgård. Jag är usel på vilka typer eller nationaliteter som skulle vilja ha och göra här, men något/någon, kan vi väl iaf fastslå har varit här? FM är inte så dumma att dom går igång så stort utan säkra tecken.

Varför skulle man tvunget göra det? Kan det inte finnas fördelar med att undersöka vad som faktiskt hänt och om det kan finnas en diplomatisk lösning på det hela? JAG TROR att det skulle finnas mer att tjäna på en sådan lösning än att bara sänka den. Vi vet ju faktiskt inte om det var ryssen, finnen, jänkarn eller kinesen?

Angående dom där bilderna på bloggen, tycker det va mycket intressant läsning. Men låter lite väl random att ett löv skulle falla, eller sitta, såpass bra att han lyckas ta kortet så perfekt.. men, visst. Möjligt är det väl.
Citera
2014-10-24, 11:25
Medlem
[quote=KaptenSverige|50851985]
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Ja, och det är ingen lögn för det har varit Nato-ubåtar så långt in som vid Gåshaga (Lidingö).

Jag har hört att man på åttiotalet bl.a. tvingade upp en västtysk ubåt i Stockholms skärgård, men det kom aldrig ut i massmedia.

Källa? Vore mycket intressant.

Detta är naturligtvis ett förvanskat rykte. Den Västtyska ubåten hittades vid Simrishamn och tyskarna har bett om ursäkt för incidenten.

Om du vill veta mer om ubåtsjakter så finns det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5tskr%C3%A4nkningar_i_Sverige
Citera
2014-10-24, 11:28
Medlem
guubens avatar
Du skummade för snabbt igenom bloggen.
Fotot är ju inte tagit från samma plats som Eriks bild men troligen/kanske i närheten.
Själv så tänkte jag inte alls på möjligheten på ett grund eftersom så absurd tanke slog inte mig även om jag ser grynnor dag ut och dag in genom mitt vardagsrumsfönster
kanske en annan pensionär som stått och fiskat på detta grund (eller så är det ett nersinglande löv från trädet)
Fy fan om det är ett grund - väntar på utländska nyhetsbyråers rapportering ifall saken är så.
På den där Erik vittnessägaren sätter jag inte många ören för.

HELA SANNINGEN KAN SÖKAS ANGÅENDE BÅTSSPEKTAKLET OCH LIGGER I ERIK OCH HANS FOTO (FM,s huvudvittne - än idag den 24.10.2014 på PK)
Senast redigerad av guuben 2014-10-24 kl. 11:34.
Citera
2014-10-24, 11:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Exakt som jag trodde, vi kör sökinsats utan att hitta något men med konstaterande att någon varit där men att den farkosten stuckit. Och min gissning kostade 0 kr. Inte för att det var en högoddsare men kom igen liksom..

Din gissning kostade 0 kr, men det är också vad den är värd.
Citat:
Ursprungligen postat av din farsas tand
Ta teorierna på den bloggen med en nypa salt. För det första så stämmer inte FM karta över obs platserna, när det gäller " eriks " bild på båten så är teorin björklöv, hängande grenar mm - det håller inte. När det gäller exakt var fotot togs så finns det tveksamhet exakt var fotot togs - men det går att lokalisera exakt till slut.
Otroligt dum blogg ja, jag tror "nypan" mer korrekt ska vara "skopa".

Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Fy fan om det är ett grund - väntar på utländska nyhetsbyråers rapportering ifall saken är så. På den där Erik vittnessägaren sätter jag inte många ören för.
Du har nu i 27 inlägg har tjatat om samma sak, denne Erik som du fått ett onaturligt intresse för och bestämt ville veta vad han heter och var han bor...

Vad gäller att det skulle vara ett grund, det ger vi inte många ören för. Man måste vara grovt synskadad för att tro det är ett grund, björklöv och allt vad ni fnattar hittar på.
Senast redigerad av Xelious 2014-10-24 kl. 11:36.
Citera
2014-10-24, 11:34
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Sammanfattning av presskonferensen:

-FM har klarat sin uppgift.

Det var det stora hela. Källa: SVT:s sändning från FM presskonferens kl 10.00 24 okt 2014.

Den där är ju intressant. Man tycker ju att deras uppgift borde vara att sänka/fånga in en eventuell ubåt inte låta den komma undan..
Citera
2014-10-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen

Dom har garanterat hittat något intressant, det är bara det att vi aldrig kommer få veta något!
Aldrig i helvete att Sveriges så kallade beredskapsförsvar drar igång denna cirkus för att 27-åriga Erik står och röker marlboro white på bryggan hemma hos morsan o farsan i lidingö och ser en ubåt.
Det är högst ett fåtal som verkligen vet vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in