2014-10-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om så hela Ryssland läser aftonbladet och får helt klart för sig vad Försvarsmakten sysslar med över en eventuell ubåtsbesättnings huvuden, hur ska de förmedla informationen till ubåten tycker du?

Tänk själv!

Tror du att de får information från hemlandet via tele eller radio?
Den tekniken som militären besitter och använder har varken du eller jag en aning om. Varför tror du fm gick ut med desinformation, för att det var på skojj eller för att man vet att det finns kontakt mellan ubåten och Ryssland, och därefter vilseleda dessa satans kräk?
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-23 kl. 23:56.
Citera
2014-10-23, 23:57
Medlem
Citat:
Om så hela Ryssland läser aftonbladet och får helt klart för sig vad Försvarsmakten sysslar med över en eventuell ubåtsbesättnings huvuden, hur ska de förmedla informationen till ubåten tycker du?

Tänk själv!

Tror du på allvar att vi kan kommunicera med saker långt ut i rymden men inte med en ubåt under vattenytan?
Citera
2014-10-24, 00:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Man har kunnat kommunicera med ubåtar i u-läge sen andra världskriget, så det är nog inget problem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruda_radio

Så du menar att någon kan kommunicera elektroniskt eller på annat sätt via ljud utan att Försvarsmaktens och FRA sensorer inte skulle upptäcka det? Jag finner det helt uteslutet. Det innebär att om det finns en ubåt på botten i Stockholms skärgård så är den totalt isolerad ifrån sin omgivning.

Ingen kan tipsa besättningen om vad som pågår på ytan, helt övertygad om det. Kanske har de en iPhone med kontantkort som de går upp till ytan och surfar med, haha.
Citera
2014-10-24, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Tror du att de får information från hemlandet via tele eller radio?
Den tekniken som militären besitter och använder har varken du eller jag en aning om. Varför tror du fm gick ut med desinformation, för att det var på skojj eller för att man vet att det finns kontakt mellan ubåten och Ryssland, och därefter vilseleda dessa satans kräk?

Du påstår att militären besitter en teknik som du inte har en aning om, så hur kan du med trovärdighet påstå att något du inte känner till finns? Gå och lägg dig, såna som du finns ju inte.
Senast redigerad av OY 2014-10-24 kl. 00:04.
Citera
2014-10-24, 00:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitan
Tror du på allvar att vi kan kommunicera med saker långt ut i rymden men inte med en ubåt under vattenytan?

Nej, jag tror att man inte kan kommunicera med en ubåt under vattnet utan att Försvarsmaktens och FRA sensorer snappar upp det och även kan lokalisera var sändare och mottagare finns. Att lokalisera vet jag med bestämdhet att man kan göra, inga svårigheter.
Citera
2014-10-24, 00:04
Medlem
Citat:
Så du menar att någon kan kommunicera elektroniskt eller på annat sätt via ljud utan att Försvarsmaktens och FRA sensorer inte skulle upptäcka det? Jag finner det helt uteslutet. Det innebär att om det finns en ubåt på botten i Stockholms skärgård så är den totalt isolerad ifrån sin omgivning.

Ingen kan tipsa besättningen om vad som pågår på ytan, helt övertygad om det. Kanske har de en iPhone med kontantkort som de går upp till ytan och surfar med, haha.

Nu har inte fm bekräftat detta än, men enligt säkra källor från fra så snappade de upp nödsignaler i början av operationen, och detta i samband med alla observationer gör operationen befogad, även om man såklart hade önskat att det fanns mer resurser i form av bla ubåtsjakthelikoptrar.
Citera
2014-10-24, 00:06
Medlem
Citat:
Du påstår att militären besitter en teknik som du inte har en aning om, så hur kan du med trovärdighet påstå att något du inte känner till finns? Gå och lägg dig, såna som du finns ju inte.

Det blir ju nästan komiskt när civila tror att de har stenkoll på hur främmande militär kommunicerar.
Och ja, militären sitter på massor med teknik som varken du eller jag har någon aning om, och tur är väll det.
Återigen, fm gick ut med desinformation antagligen för att man vet att det är någon sorts kontakt mellan ubåten, ryssland och möjligtvis illegalister. Varför tror du att de gick ut med den typen av desinformation om det inte skulle finnas någon kontakt?
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2014-10-24 kl. 00:10.
Citera
2014-10-24, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu har inte fm bekräftat detta än, men enligt säkra källor från fra så snappade de upp nödsignaler i början av operationen, och detta i samband med alla observationer gör operationen befogad, även om man såklart hade önskat att det fanns mer resurser i form av bla ubåtsjakthelikoptrar.

Oavsett om nödsignalen är sanne eller inte så kan man inte sända i etern utan att t ex. FRA snappar upp det, vad är det som är så svårt att förstå?

Finns det en ubåt där nere så är det enda sättet att kommunicera med besättningen obemärkt i princip att tala med dem öga mot öga. Svårigheten är bara att de på land troligtvis inte vet var båten ligger i så fall.
Citera
2014-10-24, 00:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det blir ju nästan komiskt när civila tror att de har stenkoll på hur främmande militär kommunicerar.
Och ja, militären sitter på massor med teknik som varken du eller jag har någon aning om, och tur är väll det.

Jag kan ju inte bevisa något här, men du vet inte om jag är civil eller militär, eller hur. Oavsett vad du säger så hävdar du att det finns teknik som du inte känner till, det är ett problem för din trovärdighet när du använder ett motsägelsefullt påstående som argument, jag tror att de flesta i tråden också har genomskådat dig som en glad amatör.
Citera
2014-10-24, 00:13
Medlem
Citat:
Oavsett om nödsignalen är sanne eller inte så kan man inte sända i etern utan att t ex. FRA snappar upp det, vad är det som är så svårt att förstå?

Finns det en ubåt där nere så är det enda sättet att kommunicera med besättningen obemärkt i princip att tala med dem öga mot öga. Svårigheten är bara att de på land troligtvis inte vet var båten ligger i så fall.

Etern är det kommunikationsmedel som vi känner till, sen så finns det garanterat en hel del andra kommunikationsmedel som vi inte känner till, för tredje gången....
Citera
2014-10-24, 00:14
Medlem
passports avatar
Citat:

Hört talas om Enigma maskinen? http://sv.wikipedia.org/wiki/Enigma_%28krypteringsmaskin%29
Den är också från 40 talet. Idag är det betydligt mer sofistikerat kodade meddelande som sänds. Du är alltså helt säker på att FRA har knäckt den baltiska flottans koder?
Citera
2014-10-24, 00:16
Medlem
Citat:
Jag kan ju inte bevisa något här, men du vet inte om jag är civil eller militär, eller hur. Oavsett vad du säger så hävdar du att det finns teknik som du inte känner till, det är ett problem för din trovärdighet när du använder ett motsägelsefullt påstående som argument, jag tror att de flesta i tråden också har genomskådat dig som en glad amatör.

Nog för att jag är amatör, och jag vet ioförsig inte om du är militär eller ej, men om du tror att etern är det enda kommunikationsättet så är du en lika glad amatör som jag är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in