2014-10-23, 20:26
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Sluta nu.
Är vi i Sverige så fullsträndigt egotrippade att vi tror att vi är världens medelpunkt och att Rysslands enda intresse är i att invadera Sverige.

Vem påstår det? I den här tråden diskuterar vi andra den pågående främmande undervattensverksamheten i Stockholms skärgård. Den misstänka ubåten, eller vad det nu är. Det är du som påstår att detta är Rysslands enda intresse. Det är förstås fel, Ryssland har problem på många platser i världen just nu.
Citera
2014-10-23, 20:27
Medlem
Det verkar inte hända så mycket just nu. Skall man gissa på att det sker en nedtrappning av den så kallade underrättelseoperationen. När ska FM hålla sin nästa PK?
Citera
2014-10-23, 20:27
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
1. "Grodmänn" vet ingenting om några hemligheter.Då man väljer ut enheter som inte varit ute på samma typer av uppdrag både geografiskt och tidsmässigt.

2. Nej, Ryssland har en rutinerad militär med lång erfarenhet och du har en kodifierad kontakt.

Var har du fått dina kunskaper om vad ryska grodmän kan?
Citera
2014-10-23, 20:31
Medlem
Vad har hänt senaste dagarna? Från liverapportering i media till inte ens en artikel. Har allt bara avtagit?
Citera
2014-10-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Sluta nu.
Är vi i Sverige så fullsträndigt egotrippade att vi tror att vi är världens medelpunkt och att Rysslands enda intresse är i att invadera Sverige. Vad tusan skulle det nytta till - ni skriver som ni har förstånd till.
Ni är ju tammefan inte kloka i huvvet.

Hej på dej Guuben. Sverige är ju inte världens medelpunkt och det är inget annat land heller. Sverige skulle kunna vara av intresse för Ryssland i händelse av en större konflikt. Inte skulle Ryssland bara ockupera Sverige för att de vill utvidga sin areal lite grann. Det finns massor med andra områden som är mer intressanta som Ukraina. Däremot skulle Sverige kanske kunna bli ett strategiskt brohuvud om det skulle bli krig i Nordeuropa. Sverige och Finland är som vita fläckar på kartan mellan Ryssland och NATO så våra länder kan anses vara de lättaste att inta och Ryssarna kan vilja förhindra NATO att gå in i Sverige. Jag tror dessutom att det kan finnas flera skäl till att ryska trupper skulle vilja öva i den Svenska skärgården. Det är ett intressant område att öva navigering i och risken att åka dit är minimal.
Citera
2014-10-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Har du någon uppfattning om hur LITEN en "ubåt" som har ett deplacement på 90ton i u-läge är?
Troligtvis inte eftersom du hävdar det, men som jämnförelse kan vi väl ta en den svenska Hajen2-klassen, konstruerad på 50talet. Den är ynka 66m lång och löjliga 5,1m bred och har ett deplacement i uläge på 10 gånger det du snackar om som "enkelt" att hitta, alltså 900 ton.

Och sen vadå "på ett litet område"??? En blind, döv och dum person hittar precis vadsomhelst om det är givet att föremålet som ska hittas finns inom 1m3, eller 1dm3.
Det finurliga, vilket du kanske inte förstått, är att de som sitter i en ev ubåt i främmande nations farvatten INTE direkt basunerar ut VAR de befinner sig

Herr Wishie..
Om underrättelser bekräftar ubåtens närvaro så innebär det att den är upptäckt.
Om man har funnit trovärdiga observationer, så innebär det att man vet tidsmässiga samband och mönster.

Om detta är sant så är det inte speciellt svårt med tanke på den utrustning man har. Det du pratar om gäller en sökning utan underlag vilket inte är fallet här.
Citera
2014-10-23, 20:54
Avslutad
Vet inte om det är relevant men här över Trosa flög just 3 plan över, fruktansvärt lågt och snabbt, Arlanda är 10 mil härifrån och skavsta 5, så det är inga plan som kommer därifrån. först kom ett, 2 min senare kom ett annat och flög ännu snabbare, det tredje kom 2 min senare, såg inte om det var stridsflyg pga mörkret.
Citera
2014-10-23, 20:56
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Fienden har isåfall också den informationen, eller hur? Så varför vara tyst?

Førmodligen av diplomatiska orsaker, Ryssland ær en militær supermakt som i dessa tider expanderar sitt rike och det ligger i Sveriges intresse att førsøka løsa ett eventuellt eskalerande tvist innan det slår tillbaka på oss.
Jag tror knappast att det kommer bli vare sig ett krig eller væpnad konflikt mellan oss och Ryssland men jag tror inte att Sverige bør visa upp en Rysk ubåt infør pressen i ett førsøk att førløjliga Putin - det vore inte helt smart så vi før ett diplomatiskt samtal mellan lænderna dær vi førdømer deras handlingar men vi gør det internt, på en diplomatisk nivå
Citera
2014-10-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxHooker
Vet inte om det är relevant men här över Trosa flög just 3 plan över, fruktansvärt lågt och snabbt, Arlanda är 10 mil härifrån och skavsta 5, så det är inga plan som kommer därifrån. först kom ett, 2 min senare kom ett annat och flög ännu snabbare, det tredje kom 2 min senare, såg inte om det var stridsflyg pga mörkret.

Det låter som att det skulle kunna handla om en ny kränkning om dina uppgifter stämmer, men jag vet inte från vilken flottilj planen skulle komma i så fall. Sedan undrar jag om man skulle flyga extremt lågt om man hade bråttom att stoppa en gränsöverträdelse. Häromdagen var det i alla fall ett plan som hade varit på en annan kränkning och sprängt ljudvallen över Öland.
Citera
2014-10-23, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det låter som att det skulle kunna handla om en ny kränkning om dina uppgifter stämmer, men jag vet inte från vilken flottilj planen skulle komma i så fall. Sedan undrar jag om man skulle flyga extremt lågt om man hade bråttom att stoppa en gränsöverträdelse. Häromdagen var det i alla fall ett plan som hade varit på en annan kränkning och sprängt ljudvallen över Öland.

Kanske från F7, men kan knappast kopplas till skärgårdsoperationen så länge det inte händer något även på marken.
Citera
2014-10-23, 21:06
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Herr Wishie..
Om underrättelser bekräftar ubåtens närvaro så innebär det att den är upptäckt.
Om man har funnit trovärdiga observationer, så innebär det att man vet tidsmässiga samband och mönster.

Om detta är sant så är det inte speciellt svårt med tanke på den utrustning man har. Det du pratar om gäller en sökning utan underlag vilket inte är fallet här.

Fru IR5...
Menar du alltså att om man har fått rapport om en trovärdig observation igår, och en i förrgår så kan man alltså se in i framtiden så pass att man vet vad det som har observeras befinner sig just nu? Eller kanske tom imorgon?
Man kan kanske göra en bedömning om i vilka områden man bör söka för att ha en sannolik chans till kontakt men det är intet som helst någon garanti för att det eftersökta föremålet befinner sig inom dessa områden. Är föremålet dessutom tyst och gömt kanske det trots massiv sökinsats inte hittas och man går vidare med sina sökresurser till andra, lägre prioriterade områden.
Är föremålet dessutom så litet att det bara trycker undan 90 ton vatten är det dessutom väldigt lättgömt i områden som liknar svenska skärgården.
Citera
2014-10-23, 21:06
Medlem
dagsmejas avatar
Det var DN som gjorde intrång vid Berga:

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/10/23/wolodarski-pudlar-dn-bakom-intranget-pa-berga/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in