Citat:
Ursprungligen postat av
Elfride
Okej men jag syftade, kanske lite otydligt, på att du skrev att PK = "vi drar ner,gå hem det finns inget mer att se", var ett genidrag från FM sida. Därför trodde jag du menade att operationen i själva verket fortfarande pågick med att en ubåt eller annat fortfarande finns kvar och är under bevakning.
Nu skriver du ju att du tror en ubåt eskorterats ut, vilket jag också tror.
Fjärdarna är enormt stora, åk och titta. Antalet passager ut mellan öarna som en u-farkost kan passera är 100 tals, ta fram en skärgårdskarta och titta. Om en farkost vill smita kan de göra det med lätthet i det väder som råder i dag till exempel.
Våra egna ubåtar låg i något av de större hålen och lyssnar, iakttar. Men det är svårt om fi rör sig med en 1-2 knop kanske driver de med strömmarna som de redan har kartlagt och vet hur de brukar gå. Magnetslingorna fungerar dåligt eller inte alls på ryssens ubåtsskrov som byggts i titan eller kolfiber.
Att vi skulle eskorter ut en ubåt, det är löjligt. Det skulle läcka ut från någon upprörde anställd i låg befattning.
Under de senaste dagarna har de bevakat platser på land. I fall en ubåt havererat och de inte kunde hämta upp besättningen, som simmar i land och ska via agenter på svensk mark, hämtas upp och skickar hem landvägen eller så går de ombord på någon rysk båt som lastar timmer eller levererar olja till en norrlandshamn.
Men även om det verkar avblåst nu, så ligger Gotland kvar och lurar på djupet en vecka till för att se om det händer något mer.
Med lit tur händer det som hände U137, de gör en tabbe och springer rakt i armarna på svenska försvaret.