2014-10-23, 18:43
Moderator
OYs avatar
Märkligt, när det händer något i en liten byhåla så finns det oftast minst en handfull människor som vet något, de finns på plats och rapporterar, men när Försvarsmakten misstänker främmande undervattensverksamhet ett stenkast ifrån miljonstaden Stockholm så finns det inte en enda person som har något att rapportera ifrån området.

Jag skulle vilja veta hur det ser ut på marken i området, militär närvaro, avspärrningar eller annat.
Citera
2014-10-23, 18:46
Medlem
Vad har vi här då? Ryskt örlogsfartyg i ljusan dag mitt i Öresund! Visst, de får ju göra det men är det inte småskumt?
http://hd.se/skane/2014/10/23/ryska-orlogsfartyget-aleksandr/
Citera
2014-10-23, 18:48
Medlem
Quipus avatar
Dags att ta Grimskär i drift igen månne

http://m.youtube.com/watch?v=Ax4avoR_I6s
Citera
2014-10-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt, när det händer något i en liten byhåla så finns det oftast minst en handfull människor som vet något, de finns på plats och rapporterar, men när Försvarsmakten misstänker främmande undervattensverksamhet ett stenkast ifrån miljonstaden Stockholm så finns det inte en enda person som har något att rapportera ifrån området.

Jag skulle vilja veta hur det ser ut på marken i området, militär närvaro, avspärrningar eller annat.

Även om Stockholm är en miljonstad så betyder de inte att det vimlar av folk ute i skärgården. Tvärt om räknas skärgården som glesbygd, och du tror väl inte att alla stockholmare sätter båten i sjön i Oktober för att åka ut och spana efter ubåtar.
Var militären befinner sig och vad de pysslar med hoppas jag att de är kloka nog att hålla för sig själva. Varför skulle de berätta detta?
Citera
2014-10-23, 18:52
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secrets20
Vad har vi här då? Ryskt örlogsfartyg i ljusan dag mitt i Öresund! Visst, de får ju göra det men är det inte småskumt?
http://hd.se/skane/2014/10/23/ryska-orlogsfartyget-aleksandr/
Hur många fartyg tror man krävs för att kunna släpa iväg en ubåtsjävel över Östersjön egentligen? Både professorn och Concord kan väl ta hand om aset, om inte så finns det säkerligen hjälp att hämta i Kaliningrad eller Sankt Petersburg om det skulle behövas, inte måste man hämta någon stackars sate från Atlanten för det ändamålet.
Citera
2014-10-23, 18:53
Medlem
mikaojas avatar
Så kära flashbackare, upptäckte idag att media inte skriver om ubåtsjakten längre, inte ens minsta artikel hittar man...

Då ställer jag mig frågan varför? Har FM lagt ner sökningen, eller är det bara media som ledsnat på att rapporta 24/7 om det?

Jag anser att folket inte har fått veta nog mycket, dessutom får vi inte veta någonting nu, eller är det bara jag som missat vart man kan följa nyhetsuppdateringar kring ämnet?
Citera
2014-10-23, 18:56
Medlem
Fråga till dom kunniga..
.
Det spekulerades ju om att det skulle röra sig om någon miniubåt. I utlänsk media så nämndes det
någonstans att det var en atomubåt. Kan en stor rysk atomubåt manöverera sig fram i sthlm's skärgård. En så pass stor ubåt väl behöva dyka på ett visst djup för att inte uppmärksammas ? , samt att det är ju ganska mycket öar på sina ställen i skärgården.
Citera
2014-10-23, 18:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Fråga till dom kunniga..
.
Det spekulerades ju om att det skulle röra sig om någon miniubåt. I utlänsk media så nämndes det
någonstans att det var en atomubåt. Kan en stor rysk atomubåt manöverera sig fram i sthlm's skärgård. En så pass stor ubåt väl behöva dyka på ett visst djup för att inte uppmärksammas ? , samt att det är ju ganska mycket öar på sina ställen i skärgården.

Googla Piranha minisubmarine
Citera
2014-10-23, 19:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Även om Stockholm är en miljonstad så betyder de inte att det vimlar av folk ute i skärgården. Tvärt om räknas skärgården som glesbygd, och du tror väl inte att alla stockholmare sätter båten i sjön i Oktober för att åka ut och spana efter ubåtar.
Var militären befinner sig och vad de pysslar med hoppas jag att de är kloka nog att hålla för sig själva. Varför skulle de berätta detta?

Du behöver inte dumförklara mig. Har du ens tänkt tanken att det finns nyfikna som bor på fastlandet, vore väl inte så svårt att ta bilen och köra runt och kolla läget, ingen skillnad på det än när pressen gör det. Blir man stoppad någonstans så blir man, och då är det av intresse. Självklart bör militären inte berätta sådant som man inte vill ska komma ut, dock är området i stort inte förklarat som ett skyddsområde med restriktioner, det innebär att det är fritt fram att röra sig var man vill.
Citera
2014-10-23, 19:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Okej men jag syftade, kanske lite otydligt, på att du skrev att PK = "vi drar ner,gå hem det finns inget mer att se", var ett genidrag från FM sida. Därför trodde jag du menade att operationen i själva verket fortfarande pågick med att en ubåt eller annat fortfarande finns kvar och är under bevakning.

Nu skriver du ju att du tror en ubåt eskorterats ut, vilket jag också tror.

Fjärdarna är enormt stora, åk och titta. Antalet passager ut mellan öarna som en u-farkost kan passera är 100 tals, ta fram en skärgårdskarta och titta. Om en farkost vill smita kan de göra det med lätthet i det väder som råder i dag till exempel.
Våra egna ubåtar låg i något av de större hålen och lyssnar, iakttar. Men det är svårt om fi rör sig med en 1-2 knop kanske driver de med strömmarna som de redan har kartlagt och vet hur de brukar gå. Magnetslingorna fungerar dåligt eller inte alls på ryssens ubåtsskrov som byggts i titan eller kolfiber.

Att vi skulle eskorter ut en ubåt, det är löjligt. Det skulle läcka ut från någon upprörde anställd i låg befattning.

Under de senaste dagarna har de bevakat platser på land. I fall en ubåt havererat och de inte kunde hämta upp besättningen, som simmar i land och ska via agenter på svensk mark, hämtas upp och skickar hem landvägen eller så går de ombord på någon rysk båt som lastar timmer eller levererar olja till en norrlandshamn.

Men även om det verkar avblåst nu, så ligger Gotland kvar och lurar på djupet en vecka till för att se om det händer något mer.

Med lit tur händer det som hände U137, de gör en tabbe och springer rakt i armarna på svenska försvaret.
Citera
2014-10-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Du "bekräftar inte sanningshalten" gällande att Sverige detonerade sjunkbomber och minor på 80-talet..? Haha.. Du har uppenbarligen ingen aning om vad som hände här på 80-talet.
Nej, eftersom i sammanhanget så diskuterade jag en rysk verksamhet under 80-talet och tillägget att Sverige detonerade sjunkbomber kan skapa en missuppfattning.

Men för info;
På den tiden kunde man dock inte lägga fram bevis för att fastställa inkräktares nationalitet.
Citera
2014-10-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
En trovärdig Källa? Judinnan Efron följer finans judarnas agenda och enligt den skall Sverige
inte längre existera som en självständig neutral nation.
Ubåtshotet existerar endast i mediehorornas och i korrumperade politikers sjuka hjärnor. Men det är väl inte lika spännande, eller hur?

Ryssland provocerar på bred front nu. Framför allt med flyg. Senast i Tisdags flög man in i Estniskt luftrum vilket alltså är NATO. Detta har knappt hänt tidigare. Alla spekulerar om att Ryssland vill visa att man är starka och att man vill avskräcka Sverige och Finland från att gå med i NATO. Personligen tycker jag inte detta håller. De flesta länder i Europa som har varit rädda för Ryssland har gått med i NATO av just det skälet och det måste även Putin förstå.

Nej att provocera brukar faktiskt betyda att man vill ha konflikt. När ett land vill ha krig men av någon anledning inte vill ta första steget, då brukar man provocera. Det kan ju verka helt galet, men jag kan inte se någon annan förklaring. Putin vill ha krig men han vill att den andra sida skall framstå som angripare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in