2014-10-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om man införde verkliga marknadsanpassade hyror så skulle jag vänta mig att fler fastighetsbyggföretag skulle börja planera för att bygga fler hyresrätter i centrala lägen - Stockholm är verkligen inte fullbyggt jämfört med andra storstäder i världen och med en mer realistisk hyressättning så skulle det bli betydligt lättare att faktiskt gå med vinst på nybyggda hyresrätter.
Visst är det ganska fullbyggt, annars måste staden rivas, du har fel i att företag skulle bygga mer, man bygger redan, planer finns för massor av lgh. Du är inte insatt utan resonerar teoretiskt.

Citat:
Sen så håller jag med om att detta definitivt kan få bostadsrättspriserna att sjunka, och det är ytterligare en anledning till att det är mindre sannolikt att någon regering oavsett färg skulle driva kravet på marknadsanpassade hyror särskilt hårt. Vi får nog räkna med att även fortsättningsvis behöva en kötid som mäts i decennier för att kunna få förstahandshyreskontrakt centralt i storstäderna.
Jo, men så är det ju inte riktigt när en nybyggd etta på 25kvm i B-läge, dvs, ingen promenix på fem min utan mer 30 min, kostar 10500. Var finner du marken man kan bygga på? Vet du vilka stora projekt som är igång? Varför är ägarlgh ett fiasko?
Citera
2014-10-21, 16:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Nej, det råder brist på HR nästan överallt där folk vill/kan bo. Trots att det är dyrare än BR. Men självklart skulle du få en viss effekt av marknadshyror, frågan är dock om den är vinnande för den lilla effekt man får?

Läste du verkligen hela stycket du citerade innan du svarade? Det verkar som att du fokuserar på den svenska marknaden här med tanke på att du skriver om bostadsrätter, vilket inte finns på samma sätt i andra länder.

Min poäng i stycket du citerade är att i storstäder i de flesta andra länder är brist på hyresrätter ett ickeproblem så länge som man har tillräcklig inkomst för att betala de lokala marknadsanpassade hyrorna. Jag kunde som sagt flytta in i en hyreslägenhet i princip omgående i London. Inga decennier i kö där.
Citera
2014-10-21, 16:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Visst är det ganska fullbyggt, annars måste staden rivas, du har fel i att företag skulle bygga mer, man bygger redan, planer finns för massor av lgh. Du är inte insatt utan resonerar teoretiskt.

Om vi återvänder till London en kort stund så finns det i centrala delar bostadsbyggnader på 20-30 våningar lite här och var. Samma sak gäller i Berlin (dock främst östra delen där man kanske gärna undviker att bo om man kan). I Stockholm finns så höga bostadshus bara i vissa förorter.

Citat:
Jo, men så är det ju inte riktigt när en nybyggd etta på 25kvm i B-läge, dvs, ingen promenix på fem min utan mer 30 min, kostar 10500.

Jag är inte säker på vad ditt argument är här. Är det helt enkelt att befintliga nybyggda lägenheter har hyror som ligger mer på en nivå som man skulle vänta sig vid marknadsanpassning? I så fall ser jag det som ett sundhetstecken.

Med den hyresnivån misstänker jag även att antalet behöriga intressenter, som har råd och vilja att betala den hyran för det läget, är mer begränsat än för eventuella äldre lägenheter vars hyra hålls artificiellt låg via hyresregleringen. Och då har man ju i någon omfattning motverkat de absurda kötiderna genom att färre är behöriga att köa.

Sedan kan man så klart ha den ideologiska uppfattningen att det inte är rätt att mindre bemedlade människor saknar behörighet att köa för denna specifika hyresrätt.

Citat:
Var finner du marken man kan bygga på? Vet du vilka stora projekt som är igång? Varför är ägarlgh ett fiasko?

Om vi bortser från artificiella begränsningar som existerar i nuläget genom att exempelvis befintliga boende kan överklaga bygglovsansökningar, så har vi utöver möjligheten att lägga till några våningar på befintliga byggnader även ganska stora ytor vid t.ex. Ladugårdsgärdet eller på Djurgården. Hela dessa ytorna kan förmodligen inte användas för bostadsbyggande, men att hävda att det inte finns någon plats alls är ärligt talat ganska verklighetsfrånvänt.

Vad gäller ägarlägenheter så är det så vitt jag vet bara sedan ett par år som man som bostadsrättsinnehavare kan hyra ut sin bostadsrätt i andra hand till en hyra som utöver brf-avgiften även täcker en normal räntekostnad om man antar att bostadsrätten köptes med hjälp av bolån.

Således är det fullt rimligt att det inte finns någon enorm mängd bostadsrätter tillgängliga att hyra i nuläget då man bör vänta sig en viss eftersläpningseffekt efter liberaliseringen i hyressättningen innan utbudet kommer.

Om nuvarande regelverk bibehålls och det om 10-20 år fortfarande är ett litet antal bostadsrätter som man kan hyra i andra hand, kan man börja prata om att ägarlägenheter är ett fiasko.
Citera
2014-10-21, 22:24
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det skulle kunna bli en nettoinflyttning, i synnerhet om man som jag bedömer att marknadsanpassade hyror skulle kunna innebära en viss ökning av antalet hyresrätter i innerstaden. Nettoutflyttning skulle endast ha potential att ske inom hyresgästsegmentet "låginkomsttagare som för tillfället bor i en hyresrätt i innerstaden".
Jag tänkte mig bara en ändring till marknadshyra. Med dagens nedreglerade hyror kan en ensamstående ockupera en större lägenhet. Men vid marknadshyra så flyttar denne troligen till något mindre och de som flyttar in är kanske flera personer (och som därför är beredda att betala mer).
Så antingen 0 nettoflöde, eller så en ökning av boende i innerstaden. Det är vad jag kan se med mina antaganden om "utility functions".

Citat:
Detta håller jag också med om. Möjligtvis skulle det kunna bli något högre hyra, då vissa personer kanske inte anses tillräckligt kreditvärdiga för att ta ut ett bostadslån i miljonklassen (t.ex. de som saknar tillsvidareanställning på heltid) men ändå har en tillräcklig inkomst för att kunna betala en högre hyra en månad i taget.
Man kan tänk sig att HR hamnar aningen högre då det troligen är en del som vill betala mer för att slippa transaktionskostnaden (mäklararvode mm) som finns för BR. Eller så hamnar HR lägre ifall tillräckligt många vill bo i BR för att dom anser att det är bättre folk som bor där. (Bättre grannar).

Citat:
Här är jag lite osäker på hur du menar. Om du helt enkelt menar att eventuella låginkomsttagare som i nuläget har förstahandskontrakt på hyresrätt i innerstaden skulle flytta till ett mindre centralt läge för att bättre ha råd med sitt boende, och på så vis lämna en lägenhet tillgänglig för någon med högre inkomst, så håller jag med. Det är precis det jag antar.
Det jag avsåg är att en del är bara intresserade av att besitta bostaden till en nedreglerad hyra. Och byter till något mer prisvärt om regleringen avlägsnas. (På samma sätt som att många skulle returnera en hyrd Ferrari om reglerade hyran skulle marknadsanpassas).

Citat:
Om du å andra sidan menar att sådana hypotetiska låginkomsttagare fortfarande skulle hålla fast i sina förstahandskontrakt för att försöka hyra ut svart i andra hand alternativt försöka sälja förstahandskontraktet till någon annan, så skulle jag säga att incitamenten för det beteendet är betydligt större i nuläget än vad de skulle vara om marknadsanpassade hyror infördes. Det skulle förmodligen inte gå att ta ut någon större mellanskillnad på ett förstahandskontrakt efter att marknadsanpassade hyror införts för dessa kontrakt.
Jag ser ingen direkt grund för fortsatt andrahandsuthyrning om man inför marknadshyra.

Vem skulle hyra i andra hand? Det som motiverar skulle vara en hyresrabatt. Annars är det bara att välja ur det stora utbudet av förstahandskontrakt.

Vem vill hyra ut i andra hand? Ja, det är väl någon som ska vara borta en kortare tid och inte orkar med jobbet att flytta, och hyr ut tillfälligt och möblerat. Och då går med på att subventionera hyran.
Alternativ någon som fäst sig starkt vid den egna lägenheten och inte anser att de i utbudet är tillräckligt bra. Och då väljer att subventionera hyran.
Citera
2014-10-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
I min värld är det en korkad idé att jämföra produktionen och försäljning av bilar med bostadsproduktion. Det är något skrivbordsryttare gör. Relevansen i den s.k. verkligheten är obefintlig. Samma sak gäller för konsumentelektronik.
Inget förvånande att du reagerar på det med att ge det attributet korkat. Min replik är ju ett grundskott i det korthus du byggt upp.

Ditt inlägg är också tomt på något som ger stöd till varför fastighetsbolaget inte skulle bebygga marken.

Istället för du åter ett lite mystiskt resonemang kring byggbolag
Citat:
Det andra extremfallet är att så många lägenheter byggs att man eliminerar bostadsbristen
Vilken brist sa du? Hur mäter du den?
Har vi villabrist? Har vi BR-brist?
Och hur är det med bilar? Har de korkade ledningarna för bilföretagen byggt bort bilbristen. Jesses vilka korkade ena som styr Toyota. Hade de bara sett till att bygga 1000 bilar per år så hade vi haft bilbrist och de tjänat mycket mer. (Någon annan biltillverkare hade naturligtvis inte fyllt utrymmet. Det är nog bara jag som tänker så korkade tankar).

Citat:
Eftersom jag inte är kommunist - snarare konservativ - och dessutom är underleverantör till byggindustrin
Möjligt. Finns ju många olika uppgifter man kan utföra. Men det är väl inte så att jag noterar den intellektuella skärpa som mer ansvariga trots allt brukar uppvisa. (Ja, det var du som valde att ta upp saken).

Citat:
så bortser jag från din sista mening, men vill ändå varna för att dylik retorik kan komma att ses på som onanistens åsikter om hur en kvinna bör trakteras.
Hm, du menar enligt genernas rekommendation? Helt naturligt vill säga. Tja, jag brukar luta mig starkt mot verkligheten, fast jag måste säga att det var ett ovanligt sätt att uttrycka det.
Citera
2014-10-22, 20:10
Medlem
Hårbolls avatar
Svensk byggmarknad är faktisk mer uppfuckad än vad det någonsin går att föreställa sig.

En lagstiftning som helt utan transparens och förutsägbarhet ger kommunala (och korrupta) tjänstemän och politiker rätt att blockera och detaljstyra i princip vad som helst som liknar byggande. Som om inte det räcker har vilken rättshaveristisk pravtperson som helst möjlighet att allvarligt hindra eller försena vilka projekt som helst, oavsett om de är berörda eller ej.

Detta har i sin tur skapat lika korrupta oligopolliknade missfoster till byggbolag.

Alltså bör man ha i åtanke att en avreglering av prisbildningen på hyrt boende kommer ha mycket svårt att följa skolbokens regler om marknadens mekanismer som är att svara med ökat utbud. På sikt kanske vi hamnar där, men det är många hinder på vägen.

Och allvarligt talat, det är just den naiva tron på att avregleringar är lätta och följer skolbokens frilagda exempel som har skapat den gigantiska backlash vi ser mot avregleringar. Pro market istället för pro bussiness. Annars sitter vi med rödgrön regering, era jävla pappskallar i moderaterna.

En avreglering av hyresmarknaden som bara leder till att jämnviktspriset stiger likt en väderballong utan att utbudet ökar i paritet och gör fastighetsägare snuskigt rika utan egen förtjänst kommer förutom att leda till sänkt konsumtion skicka Jonas Sjöstedts väljarstöd stiger lika snabbt som hyrorna.

Alltså måste vi som vet att marknadshyror är enda vägen ur dagens återvändsgränd vara väldigt ödmjuka inför att vägen dit är svår och involverar betydligt mer än att avreglera prisbildningen på hyreskontrakten. Annars kommer resultatet vara värre än idag.
Citera
2014-10-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Men jag äger alla lägenheter i område C, och jag kommer definitivt ta ut lika mycket i hyra som polarna som äger fastigheterna i område B, kanske en spänn billigare dåra. Whatcha gonna do bitch, sova i tält?
Se mina tidigare inlägg för att se svaret; de mest köpsvaga grupperna kommer pressa in sig väldigt trångt i område C. Detta är precis hur det ser ut runt om i världen, och är precis vad som kommer ske i Sverige med marknadshyror. Det är inte i Chelsea som folk bor åtta pers i en tvåa, om vi tar London som exempel...
Citera
2014-10-23, 00:52
Medlem
Citat:
Nej, det råder brist på HR nästan överallt där folk vill/kan bo. Trots att det är dyrare än BR. Men självklart skulle du få en viss effekt av marknadshyror, frågan är dock om den är vinnande för den lilla effekt man får?
De som har råd vinner med marknadshyror. De som kommer från staden (och har haft längst tid på sig att stå i kö, alternativt folk som fuskar genom svartkontrakt eller liknande) vinner med hyrestak och kösystem.
Citera
2014-10-23, 07:56
Medlem
nihilverums avatar

Allt det här är helt sant. Liksom andra omfattande politiska reformer skulle det krävas att man gör en långsam övergång med många små delsteg för att det inte skall bli pannkaka av alltihop. Det är definitivt värt svårigheterna dock, för att få bukt med nuvarande absurda, decennielånga köer.
Citera
2014-10-23, 08:22
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
....

Din argumentation är helt teoretisk och bortser från en rad olika faktorer som styr byggandets omfattning. Läs hårbollens inlägg. Klockrent! Vad gäller ton i samtalet o.s.v. så är det du som anslagit tonen.

Om brist: Ja det finns brist. Hade du haft unga vuxna barn, vilket du inte har gissar jag, så hade du inte raljerat med "vad är brist?". Bristen är påtaglig. En hel generation siter fast i föräldrahem, eller i bästa fall i tidsbegränsade, osäkra 2:handsuthyrningar. Ett faktum som ständigt skjuter etableringsåldern uppåt och dessutom med stor sannolikhet kommer att få svenska födelsetal att nå medelhavsnivåer. Inte otroligt att svenska folket inom en snar framtid kommer att skaffa 1,4 barn per kvinna med start vid en ålder på +35. Kombinerat med svensk invandringspolitik, där vinstpaketen skaffar betydligt fler barn, betydligt tidigare. Gud va gay och fint. Om det är brist på livsmedel, börjar du då fråga om det är brist på mjöl? Ägg? Mjölk?

Jag tycker också att hyresregleringen leder till absurda konsekvenser. Inte minst när det är just brist på bostäder. Vi har fått en hyresmarknad som bygger på nepotism. Men det betyder på intet sätt att marknadshyror är en lösning. Det skulle endast bli en enorm förmögenhetsöverföring från hyresgäster till fastighetsägare.

Den mycket svenska bostadsrätten är också en boendeform man inte kan bortse ifrån när hyresmarknaden diskuteras. Mig veterligen finns inte bostadsrättsformen i de flesta länder. Finns det liknande är det ägarlägenheter. Du hävdar att om marknadshyror införs så kommer det att byggas, för då finns det pengar för företag att tjäna. Ungefär så. Dina toyotabilar, tv-apparater, o.s.v. Men prissättningen på nybyggda brf:er är fri. Varför svämmar vi inte över av brf-byggen? Där har du din - till synes - avreglerade marknad. Du kanske hävdar att det inte finns en brist på brf-marknaden för att utbud möter efterfrågan via priset? Det är i så fall en ren lek med ord. Hur många ensamstående människor i arbetaryrken kan köpa en brf? Men det kanske inte är ett problem för dig, för jämvikt råder? Boende är, liksom livsmedel, ett livets nödtorft vilket inte kan väljas bort av individen, till skillnad från toyotabilar.

Hyran på hyresrätter är en del av så väldigt många parametrar på en bostadsmarknad som inte är fri, har aldrig varit fri och kommer aldrig att bli fri. Det närmsta du kommer sådan marknadsmässig frihet du efterfrågar är väl någon favela i Brasilien eller kåkstad i Sydafrika.
Citera
2014-10-23, 08:28
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Svensk byggmarknad är faktisk mer uppfuckad än vad det någonsin går att föreställa sig.

En lagstiftning som helt utan transparens och förutsägbarhet ger kommunala (och korrupta) tjänstemän och politiker rätt att blockera och detaljstyra i princip vad som helst som liknar byggande. Som om inte det räcker har vilken rättshaveristisk pravtperson som helst möjlighet att allvarligt hindra eller försena vilka projekt som helst, oavsett om de är berörda eller ej.

Detta har i sin tur skapat lika korrupta oligopolliknade missfoster till byggbolag.

Alltså bör man ha i åtanke att en avreglering av prisbildningen på hyrt boende kommer ha mycket svårt att följa skolbokens regler om marknadens mekanismer som är att svara med ökat utbud. På sikt kanske vi hamnar där, men det är många hinder på vägen.

Och allvarligt talat, det är just den naiva tron på att avregleringar är lätta och följer skolbokens frilagda exempel som har skapat den gigantiska backlash vi ser mot avregleringar. Pro market istället för pro bussiness. Annars sitter vi med rödgrön regering, era jävla pappskallar i moderaterna.

En avreglering av hyresmarknaden som bara leder till att jämnviktspriset stiger likt en väderballong utan att utbudet ökar i paritet och gör fastighetsägare snuskigt rika utan egen förtjänst kommer förutom att leda till sänkt konsumtion skicka Jonas Sjöstedts väljarstöd stiger lika snabbt som hyrorna.

Alltså måste vi som vet att marknadshyror är enda vägen ur dagens återvändsgränd vara väldigt ödmjuka inför att vägen dit är svår och involverar betydligt mer än att avreglera prisbildningen på hyreskontrakten. Annars kommer resultatet vara värre än idag.

Mycket bra skrivet.
Citera
2014-10-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll

Man bör nog inte glömma att alla Alliansens förslag de senaste fyra åren som var tänkta att stimulera byggandet sänktes av oppositionen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in