2014-10-23, 02:07
Medlem
Hej! Är det inte meningen att man ska få ett rus av pipa? Röker Borkum Riff (från Pressbyrån hehe) och kan röka 3 stopp på 20 minuter och inte känna ett svatt. Tar jag däremot 2 rejäla halsbloss så ligger jag sänkt i soffan.
Citera
2014-10-23, 02:14
Medlem
..är du dum eller?
Citera
2014-10-23, 02:15
Medlem
NecroBytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssaskia
..är du dum eller?

Du var en noob bak i tiden också, var lite öppensinnad förihelvete.
Citera
2014-10-23, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Du var en noob bak i tiden också, var lite öppensinnad förihelvete.

sorry.. men det är ju som att fråga varför du inte blir mätt om du inte sväljer utan har kvar maten i munnen
Citera
2014-10-23, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssaskia
..är du dum eller?
Ja kanske. Men jag har blivit felinformerad också. Fick lära mig detta:
Citat:
Piptobak är fermenterad, vilket gör den basisk, vilket i sin tur får bieffekten att nikotinet kan tas upp av slemmhinnorna i munnen.
Cigarett tobak och rull tobak är sur, vilket leder till att man måste dra ned röken till de ytliga blodkärlen i lungorna för att tillgodogöra sig nikotinet.
Därför rökte jag munbloss i tron om att det var rätt.
Citera
2014-10-23, 05:58
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audiopedophile
Därför rökte jag munbloss i tron om att det var rätt.
Det är rätt. Den absoluta majoriteten av de som röker cigarrer och pipa istället för skitcigaretter drar bara munbloss av den enkla anledningen att man inte har smaklökar i halsen och i lungorna.
Citera
2014-10-23, 07:48
Medlem
Lucifergabriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audiopedophile
Hej! Är det inte meningen att man ska få ett rus av pipa? Röker Borkum Riff (från Pressbyrån hehe) och kan röka 3 stopp på 20 minuter och inte känna ett svatt. Tar jag däremot 2 rejäla halsbloss så ligger jag sänkt i soffan.

ja röker pipa ibland bara tobak. inte alltid man får kick av det. men ha bra ren pipa så på morgon vi 6, 7 ,8 tiden röker du som fan o håller andan, då kan man bli "hög" nån minut eller 2.

finns säkert nån galen tobak i turkaffärer utlänskt tobak som kanske e starkt som satan
Citera
2014-10-23, 08:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Men framför allt är ju nikotinkickar kraftigt övergående. Låt säga att du röker pipa några gånger per dag i 30 dagar. Du kommer möjligen känna en kick dag 1-3 men därefter bör det plana ut till att du inte känner något längre men ändå vill fortsätta.

Jag är visserligen snusare men innan jag började snusa så rökte jag några gånger. Fick aldrig någon kick men då var jag ju fjortis som tog munbloss. Blodkärlen behöver ta upp det. Nu när jag snusar så får jag inga kickar, det är bara om jag har uppehåll flera dagar som jag kan få det under en kort tid (typ en dag) för att sedan återgå till att bara vara fullfjädrat beroende.
Citera
2014-10-23, 11:12
Medlem
Visst är det alldeles tillräckligt med nikotin i piptobak för att ge effekt. Däremot är det inte meningen att du ska lungblossa á la cigaretter för att få en "kick", utan istället låta nikotinet i måttliga mängder ge dig avslappning; som med en cigarr. Andas in den utblåsta röken, låt röken fylla näsa och mun och låt det ligga ett tag i dessa trakter, verkligt smaka och lukta på tobaken, så ska du se att du får din dagliga dos nikotin via slemhinnorna men i en lugnande, avslappnande form.

Det är därför man röker pipa och inte stresscigaretter: För att mysa och fostra kontemplation och introspektion med det milt sövande nikotinet i blodet.

Tips från en piprökare sedan många år tillbaka: Köp riktig tobak istället för Borkum Riffs hundbajs. Capstan Blå eller Guld är bra och goda "engelska" nybörjarsorter, om du vill ha aromatiska blandningar kan du köpa Petersons Sunset Breeze eller Petersons Irish Whisky.

Lycka till!
Senast redigerad av RatosPipa 2014-10-23 kl. 11:16.
Citera
2014-10-23, 18:21
Medlem
Jag är vaccinerad, kan ej få kickar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här