2014-10-22, 23:25
Moderator
OYs avatar
Kanske tvåa men här finns ytterligare en bild på misstänkt ubåt.

Citat;
Här syns ett svart objekt i Björkvik utanför Ingarö.
Försvarsmakten granskar nu bilden som togs av Kacper Sobieszek, 20, på onsdagen.
– Med tanke på att den var så stilla och kolsvart, och något halvrunt under så uppfattade jag det direkt som en ubåt, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-nya-bilden-som-granskas-av-forsvaret/
Citera
2014-10-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
2 saker:

1."Erik" och fotot. Är det någon som utrett hur det var med den familj som påstod att kortet var taget på deras tomt?, var det så och hade de uppsikt över sin tomt aktuellt datum kortet skulle vara taget?,finns familjen?. Det är även fishy att Erik vill vara anonym, varför, hur hittade Aftonbladet honom?

2. Kan det vara så att (om nu Eriks historia och bild är sann) att det är den mer än lovligt hjärndöda hobbyubåt ägarens båt, som bevisligen varit ute och tuffat under pådraget(tänker på Djurö bilder).

Finns inget mer än Eriks bild som är "trovärdig källa", att kreti/pleti sett både det ena & andra betyder inget alls. Om ni tror att försvarsmakten sitter med info som de inte går ut med är ni ute och cyklar. Bara i er våta fantasi gör de en "hemlig deal med ryssland", om löven går ut och säger vi ska höja anslag till 5% av BNP inom närmsta veckan är jag villig att tro på att en sån deal gjorts.

Lika säker som lytes Frisk är på Ryssen är jag på att detta är en improviserad 100miljoners övning.

Du nämner "ni" samt "er" ganska ofta!
Vem är du?
Bryr du dig om oss?
Citera
2014-10-22, 23:26
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-nya-bilden-som-granskas-av-forsvaret/ Vad säger man om denna då?
Citera
2014-10-22, 23:27
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Nu påstår en av medias experter att det kan handla om en ganska stor ubåt av rysk Lada-klass:

Citat:
Snarare, tror Paul Schwartz, vill den ryska Östersjöflottan helt enkelt testa sin förmåga kring att utveckla ett tystare ubåtsvapen.

– Ryssarna har investerat mycket i nyare dieselelektriska ubåtar, och de är bland de tystaste som Ryssland förfogar över. Det är inte helt klart varför de skulle vilja undersöka svenska vatten från ett geopolitiskt perspektiv, men det kan vara så att de vill testa sina ubåtar i en miljö med sofistikerad anti-ubåtsteknik.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-skargarden-21-oktober_4028635.svd?sidan=18

Lada-klassen har 45 dagars uthållighet står det på wikipedia så det kan bli en mycket lång väntan på att den ska komma upp till ytan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lada-class_submarine
Senast redigerad av Milo.Minderbender 2014-10-22 kl. 23:33.
Citera
2014-10-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Lägga pussel??? Det ska man inte behöva göra. De ska ge så klara besked så att det inte ska lägga något pussel. Militärfolket tror att de är något och sofistikerade och lite "mystiska" individer. Tänk om de kunde rannsaka sin egen självbild någon gång. Ska de få någon som helst trovärdighet så bör de vara tydliga med allting och berätta precis vad som görs och på vilket sätt.

Så att du kan försöka lägga pussel som du inte har en aning om (om du nu inte skulle jobba för ryssarna).
Citera
2014-10-22, 23:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovhalet
Inget hindrar FRA från att utveckla sitt resonemang eller för den delen säga sanningen. Om man från FM och FRAs sida SKET I PRESTIGEN (jävla tonåringar) och var öppna inför svenska folket så hade de haft alla på sin sida, även media. Behöver FM och FRA pengar ska de vara öppna med det inför svenska folket så att vi kan rösta rätt. Varför kan inte försvarsetablissemanget starta en egen hemsida likt aftonbladet, avpixlat eller expressen som kommer med senaste nytt, förklarar komplexa skeenden likt detta etc?

Den som håller käften och är osocial får aldrig jobbet. Den som inte vill förklara sitt eget existensberättigande får inga pengar!!! Samma princip. Gör om, gör rätt!!

Här har vi ett av problemen med att ni inte fått göra värnplikt eller var födda när Sovjetunionen fanns kvar, ni fattar överhuvudtaget inte vad som pågår. MEDIA vill tjäna pengar i första hand, inte göra det som är bäst för svenska folket. Media står inte på vår sida. Det är som om vi spelar bluffpoker och media står och frågar vad vi har för kort och försöker tjuvkika på våra kort hela tiden och talar om för motspelare vad vi har för kort och vad vi nog ska göra i nästa drag. FM borde arrestera de från media som stör, mota bort alla nyfikna och få görasitt jobb i skärgården utan att nyfikna, femtekolonnare och andra ska spatsera runt och vara nyttiga idioter för fienden.
Citera
2014-10-22, 23:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nu påstår en av medias experter att det kan handla om en ganska stor ubåt av rysk Lada-klass:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-skargarden-21-oktober_4028635.svd?sidan=18

Lada-klassen har 45 dagars uthållighet står det på wikipedia så det kan bli en mycket lång väntan på att den ska komma upp till ytan.

Står det att hon kan vara i undervattensläge i 45 dagar, var hittar du den uppgiften? Uthålligheten inbegriper förmodligen allt, bränsle, livsmedel, vatten osv., men det är vad jag tror, har du källa på annat vore det fint.
Citera
2014-10-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Varför skall försvaret förklara komplexa skeenden för allmänheten? Som någon sorts vuxenförskola?

Att dessutom påstå att Aftonbladet och Expressen gör just detta, det är skrattretande. De vet knappt vad som är fram eller bak på ett fartyg, eller sig själva för den delen.

Varför skall allmänheten ha insyn? Skall också våra företag sätta upp hemsidor som presenterar på ett enkelt sätt för svensson, med flashiga animationer, vilka förvärv man planerar att göra, så att svensson kan läsa enkla rubriker och helst bara klicka på någon guide, för att få sina pensionsfonder placerade i rätt marknader?

Du kanske skall ha en hemsida som talar om var du har reservnycklarna till huset och värdet på grejerna i ditt olåsta garage? Förklara på ett nekelt sätt hur ditt huslarm fungerar, med animationer, så förortskidsen kan berika sig?

Nej du. Vissa saker skall man inte dela med allmänheten, pågående operativ försvarsinsats är en av dem.

"Våra företag" och ett skattefinansierat försvar torde vara skilda saker? Speciellt då jag betalar för det senare
Sen har jag aldrig påstått att Aftonbladet och Expressen säger sanning. Det är av just deras förmåga att sprida lögner som jag tycker att det vore bra med en sådan informationshemsida. Där kan FM, FRA ge SIN bild av saker och ting utan att behöva vara i knäet på Jan Helin eller Thomas Mattson.

Givetvis skulle en sådan hemsida inte gå in på detaljer när det gäller en pågående operation. I det här fallet verkar det ju dock som att operationen är över. Då infinner sig ett ypperligt tillfälle att ge sin uppdragsgivare (allmänheten)den fakta de förtjänar att få. Med kommunikation gentemot allmänheten finns stora möjligheter till större anslag.
Citera
2014-10-22, 23:40
Medlem
[quote=Milo.Minderbender|50837233]Godmorgon, du måste ha sovit gott och länge.

En ryskspråkig radiosändning från skärgården och ett svar från Kaliningrad har fångats upp och spelats in. Det är att fånga ryssarna med byxorna nere.

Påståendet av ett nödanrop i klartext på ryska på en på förhand av FRA känd frekvens är så fullständigt
horribel korkad orimlig att det är sjukt.

Grabbarna på FRA, där några f.d kollegor till mig arbetar, måste ha skrattat så de pissat på sig.
Citera
2014-10-22, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender

Inte en chans, finns inget behov av den här storleken i skäret.
Jag tror det handlar om en mindre ubåt med specialbog - vars del " lastas av " på botten. I detta finns teknik som avlyssnar miljön.
Senast redigerad av Din farsas tand 2014-10-22 kl. 23:51. Anledning: .
Citera
2014-10-22, 23:43
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
"Våra företag" och ett skattefinansierat försvar torde vara skilda saker? Speciellt då jag betalar för det senare
Sen har jag aldrig påstått att Aftonbladet och Expressen säger sanning. Det är av just deras förmåga att sprida lögner som jag tycker att det vore bra med en sådan informationshemsida. Där kan FM, FRA ge SIN bild av saker och ting utan att behöva vara i knäet på Jan Helin eller Thomas Mattson.

Givetvis skulle en sådan hemsida inte gå in på detaljer när det gäller en pågående operation. I det här fallet verkar det ju dock som att operationen är över. Då infinner sig ett ypperligt tillfälle att ge sin uppdragsgivare (allmänheten)den fakta de förtjänar att få. Med kommunikation gentemot allmänheten finns stora möjligheter till större anslag.

Fm har varit väldigt tydliga med att operationen inte är över, du yrar ju något helt otroligt.
Citera
2014-10-22, 23:43
Moderator
OYs avatar
Citat:

Operationen är inte över, var hittar du information som bekräftar det? Jag tycker att ditt profilnamn klart och tydligt signalerar vad du är för en sorts person, om inte rövhål så något däremellan.

Respektive myndighet har sina webbplatser och där berättar man om det man vill och kan berätta öppet om, allt baserat på uppgift och målsättning. Ingen sitter i knät på Helin, upp till var och en myndighet att sprida information genom valfri kanal. Jag skulle vilja säga att det är Helin och Thomas som är nyttiga idioter som sitter i knät på Försvarsmakten i den här operationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in