Citat:
Ursprungligen postat av
Der_Richter
Varför skall försvaret förklara komplexa skeenden för allmänheten? Som någon sorts vuxenförskola?
Att dessutom påstå att Aftonbladet och Expressen gör just detta, det är skrattretande. De vet knappt vad som är fram eller bak på ett fartyg, eller sig själva för den delen.
Varför skall allmänheten ha insyn? Skall också våra företag sätta upp hemsidor som presenterar på ett enkelt sätt för svensson, med flashiga animationer, vilka förvärv man planerar att göra, så att svensson kan läsa enkla rubriker och helst bara klicka på någon guide, för att få sina pensionsfonder placerade i rätt marknader?
Du kanske skall ha en hemsida som talar om var du har reservnycklarna till huset och värdet på grejerna i ditt olåsta garage? Förklara på ett nekelt sätt hur ditt huslarm fungerar, med animationer, så förortskidsen kan berika sig?
Nej du. Vissa saker skall man inte dela med allmänheten, pågående operativ försvarsinsats är en av dem.
"Våra företag" och ett skattefinansierat försvar torde vara skilda saker? Speciellt då jag betalar för det senare
Sen har jag aldrig påstått att Aftonbladet och Expressen säger sanning. Det är av just deras förmåga att sprida lögner som jag tycker att det vore bra med en sådan informationshemsida. Där kan FM, FRA ge SIN bild av saker och ting utan att behöva vara i knäet på Jan Helin eller Thomas Mattson.
Givetvis skulle en sådan hemsida inte gå in på detaljer när det gäller en pågående operation. I det här fallet verkar det ju dock som att operationen är över. Då infinner sig ett ypperligt tillfälle att ge sin uppdragsgivare (allmänheten)den fakta de förtjänar att få. Med kommunikation gentemot allmänheten finns stora möjligheter till större anslag.