2014-10-22, 16:08
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej det är det inte.
Däremot får inte en sådan överenskommelse om övning ske utan Regeringens godkännande.
Följer av Regeringsformen.

Framställningar från FM om att ha icke-hemliga övningar av detta slaget är ofta återkommande i Ärendeförteckning till Regeringssammanträde som offentliggörs varje vecka för den som är intresserad.

Här är ett typexempel från några veckor tillbaka:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/76/30/e2a6ee31.pdf

Rent hypotetiskt, skulle förra regeringen kunna godkänna en sådan övning, före tillträdandet av den nya regeringen, som avser en övning som skall utföras då den nya regeringen tillträtt?

Samt, finns det någon regel kring hur många ministrar som måste vara delaktig i ett sådant beslut?
Citera
2014-10-22, 16:13
Medlem
sanchoos avatar
Vad säger ni om artikeln där FT påstår att båten blev bogserad och bilderna de hade med?

http://www.friatider.se/h-r-bogseras-ryska-ub-ten-hem-till-ryssland
Citera
2014-10-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Vad säger ni om artikeln där FT påstår att båten blev bogserad och bilderna de hade med?

http://www.friatider.se/h-r-bogseras-ryska-ub-ten-hem-till-ryssland
Svårt att bedöma, men iaf ett försök till förstahandsinfo till skillnad från AB/E/DN/SVD som endast citerar varandras spekulativa rubriker på internet.
Citera
2014-10-22, 16:16
Medlem
zetruzs avatar
Tyckte det här var lite intressant. HMS Orion, försvarets signalspaningsfartyg, ska enligt ett regeringsbeslut från 2010 ersättas då det är gammalt och ej längre uppfyller relevanta sjösäkerhetsregler.

Det intressanta är att det i utlåtandet skrevs att "Östersjöområdet är stabilt". Jaha ja. Tycker mig kunna utläsa en naivitet då som nu ersatts av försvarsmani och rysskräck. (Befogad eller ej.)
Citera
2014-10-22, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Vad är det för ett gigantiskt harpun-liknande ankare-liknande som är i aktern på K-11 ? (Korvetten Stockholm)

I aktern på däck sas...pekandes snett upp.

Jag hittade bilden i expressens stillbilder. Jag hittar inget på google pics.

Är det ett hanfotsankare...så är det ju en intressant lösning. Problem solved...det är kranen i en ovanlig vinkel....lol lol sry

Ärligt talat så tror jag att det är en kulspruta och att det bara är HMS Malmö som har en kran

http://ifokus-assets.se/cf51b087db37b4c5e3ebde9f334b0928/shrink/700x/uploads/d43/d439b75fc5e61a3674bf4a6f51d52d3d/sam-0859jpg.jpg
Citera
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Svårt att bedöma, men iaf ett försök till förstahandsinfo till skillnad från AB/E/DN/SVD som endast citerar varandras spekulativa rubriker på internet.

Men kan det stämma? Borde inte FM ha någon helikopter/plan som följer Logachev?
Citera
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalvinHarris
En grej jag inte riktigt anammat. Det har ju varit en del observationer av ubåtar i veckan, men i några fall har svenskar klivit fram och sagt att det är deras egna ubåtar. Hur vet man att den ubåten "Erik" såg inte är en svensk ubåt?

FM har bra koll på dom civilia ubåtarna och har stämt av deras rörelsemönster med observationerna.
Citera
2014-10-22, 16:19
Medlem
Hur var det nu? Bästa sättet att hitta en ubåt är via en ubåt.
Citera
2014-10-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua
Ärligt talat så tror jag att det är en kulspruta och att det bara är HMS Malmö som har en kran

http://ifokus-assets.se/cf51b087db37b4c5e3ebde9f334b0928/shrink/700x/uploads/d43/d439b75fc5e61a3674bf4a6f51d52d3d/sam-0859jpg.jpg

Nej det är kranen....(som sänker ner avlystingsutrustning) ...Finns på K-11. [en avlyssningsutrustning som är stor som en folkabuss]
Citera
2014-10-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua

Det är ingen kulspruta, det är en lavett till en 12,7mm TKSP ( tung kulspruta ). På denna lavett som förövrigt är en Norsk konstruktion skall det alltså sitta en TKSP.
Citera
2014-10-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Men för helvete Försvarsmakten/FRA övervakar INTE DIN porrkonsumption sluta tro på allt vad dina sjuka foliehatt och/eller piratparti vänner säger.

FRA kollar på sådant som är intressant för rikets säkerhet och tror inte Tysk bögporr om en vidrigt är något hot.
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Och svaret är alltså att försvarsmakten inte övervakar ditt eller andra svenskars privatliv. Det gick kanske inte hem, polletten trillade inte ned.
Du har en övertro din på egen betydelse, lyft blicken och skaffa dig en partner istället så slipper du porrsurfa.
Ja just det, det stod i något pressmeddelande de givit ut. Måste vara sant. Klart de lagt in regler som blockar de från att övervaka något privat Man undrar om såna som er är 12-åriga naiva flickor eller 75-åriga teknikblinda gubbar.

"Du har en övertro din på egen betydelse" - ja för jag menade just mig personligen, och jag menade just mitt porrsurfande. Jag menade inte alla invånare och jag menade inte det demokratiska hotet det innebär med möjlighet för staten att övervaka det mest använda kommunikationsmedlet.

Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Jag inser att Sverige är i skriande behov av att återinföra den allmänna värnplikten, och att samhället har ett ännu större behov av att leva upp till lagens skolplikt.

Ubåtsjaktförmågan är eftersatt liksom andra delar av försvaret, och kostnaden för att driva myndigheten FRA är relativt blygsam i förhållande till de medel som måste tillföras försvaret, för att vi skall kunna hävda vår suveränitet.
Detta kan nog vara sant. Ska de gå på en helhetsbudget kanske Stockholms vatten inte är så viktigt i fredstid, då får de nog ut mer smaskigheter på nätet som de dessutom kan dela med sig av till andra statliga myndigheter som SÄPO. Oerhörd ekonomisk effektivitet. Går ju inte sätta dit banditer eller åsiktsavikare med några trista Sonar i Stockholms skärgård.
Citera
2014-10-22, 16:25
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Men kan det stämma? Borde inte FM ha någon helikopter/plan som följer Logachev?
Följer? Vem vet. Men risken att de inte har någon koll alls på Logachev är noll. Antingen är Logachev potentiellt inblandad och försvaret har koll, eller så är den inte inblandad och försvaret har slutat spana. Men att de följt upp de populära misstankarna gällande fartyget är ju självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in