2014-10-22, 12:28
Medlem
Lyssnar ni på det kräket Hansson nu? Jag undrar ofta om den människan säger saker under pistolhot....

Jag har förresten en lösning på världsproblem, bjud in Ryssland till NATO, de påstår ändå att organisationen är till för säkerhet - Ryssland vill säkert också ha säkerhet, vad är problemet?

Om det inte är en ockupationsorganisation, så borde det väl inte finnas problem? Annars anser jag att Ryssland agerar som vilken normal aktör hade gjort om någon håller på och omringar dig.
Citera
2014-10-22, 12:28
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knalle22
NS Concordia hade tidigare en klar kurs mot oljehamnen, men gjorde en kraftig kursändring vid 9-tiden och nu går den mot S. Petersburg eller snarare mot kusten mer söderut. Den kanske skall bunkra där istället eller lasta av?
Den kanske ska ankra på redden(jag har omnämt det tidigare), där den borde ha varit hela tiden, om det var fråga om att vänta på last ifrån Primorsk.
Vi följer den vidare så får vi se.
Citera
2014-10-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmar10
Jaja, nyheten kom 30 min efter den var upp, så riktigt sen var jag inte!?
Jag är ingen moderator som läser igenom alla sidor. Vet inte riktigt vad du har
emot mitt inlägg precis.

Hoppas dom har hittat och verkligen får in fartyget.

Anledningen är att den där u-båten inte har någonting med den ryska att göra. Det är en svensk u-båt (mest troligt) som bevakar havet längre ut. FM vill inte bekräfta eftersom man inte gör det angående u-båtar, man konstaterar dock att den är "känd" d.v.s. att man vet vad det är för u-båt.
Citera
2014-10-22, 12:30
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Lyssnar ni på det kräket Hansson nu? Jag undrar ofta om den människan säger saker under pistolhot....

Jag har förresten en lösning på världsproblem, bjud in Ryssland till NATO, de påstår ändå att organisationen är till för säkerhet - Ryssland vill säkert också ha säkerhet, vad är problemet?

Om det inte är en ockupationsorganisation, så borde det väl inte finnas problem? Annars anser jag att Ryssland agerar som vilken normal aktör hade gjort om någon håller på och omringar dig.
Ryssland har sedan länge ett djupt samarbete med NATO. Åtminstone tills Putin kom med i bilden. De har samövat fler gånger med NATO än tillexempel Finland och Sverige... att tänka på.
Citera
2014-10-22, 12:33
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Du har t.ex alltså missat att ryska Triton är vitmålade?

Snälla pojkar. läs på lite eller ta det lugnt med att förstöra tråden med trams.
Det en en grymt intressant tråd
Visst använder de kanske vita eller omålade ubåtar under utvecklingen av farkosten men knappast när de kommer på ovälkommet besök.
Såvida det inte är ett svar på svenska regnbågsfärgade ubåtar som snokar omkring i inre finska viken.
Bilden visar snarare någon slags styrpulpetbåt eller ribbåt som NAVYSEALTEAM6 tidigare nämnde.
Citera
2014-10-22, 12:33
Medlem
12:33
Christoffer Malm: En källa till Aftonbladet uppger att man har gjort någon form av fynd någonstans i Stockholms skärgård under dagen. Vi hoppas kunna ställa frågor om detta vid pressträffen som Försvarsmakten håller klockan 13 på Berga örlogsbas.
Citera
2014-10-22, 12:34
Medlem
15Februaris avatar
Fan vad tröttsam svensk mediabevakning är under hela den här situationen.
Här spoilar man mer eller mindre att vi har ubåtar(förmodligen HMS Gotland) ute som letar efter den ryska diton. Man hjälper alltså ryssen. Suck...

http://www.expressen.se/nyheter/kand-ubat-har-fangats-pa-bild/

En sak som är säker är att media som dom är idag skulle göra oss en ordentlig björntjänst i krigstider. Tid att vi tyglar dom och ser till att dom inte avslöjar saker som kan skada oss ur strategisk synpunkt.
Citera
2014-10-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
12:33
Christoffer Malm: En källa till Aftonbladet uppger att man har gjort någon form av fynd någonstans i Stockholms skärgård under dagen. Vi hoppas kunna ställa frågor om detta vid pressträffen som Försvarsmakten håller klockan 13 på Berga örlogsbas.

Pratade dom inte om det på live-sändningen? Att dom fått något ljud i sonarerna men att det inte var tillräckligt starka bevis. Eller hörde jag kanske fel.
Citera
2014-10-22, 12:36
Moderator
OYs avatar
Finns det någon här i tråden som befinner sig i operationsområdet som kan ge en annan bild av vad som sker än den vi ser från media?
Citera
2014-10-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat

Jaha så du tror att Ryssland skulle vilja vara med i NATO. Kanske ska de söka medlemskap i EU också. Nej Ryssland vill varken vara med i EU eller NATO. Putin har själv sagt att Ryssland skall vara en motpol till Väst. Enade Ryssland som är Putins parti är oerhört nationalistiskt och motsätter sig allt vad globalisering heter, men man samarbetar gärna med andra illasinnade stater som Vitryssland, Kina och Nordkorea, för att bli starkare när man utmanar väst.
Citera
2014-10-22, 12:41
Medlem
Kan rekommendera den intresserade att förkovra sig i begreppet värdlandsstöd

Sveriges ÖB har redan skrivit under en avsiktsförklaring med Nato som innebär
ett utökat samarbete vid bl.a sådana här situationer. Avtalet är menat att börja gälla först 2016
men måste först tröskas genom riksdagen.

Det hela öppnar upp för nya dimensioner i debatten om vem det är vi "jagar" och varför.
Ser själv ett flertal tänkbara alternativ.

Citat:
Citat:
Citat:
04 september 2014 kl: 21.19
Vid toppmötet i Newport i Storbritannien undertecknade på torsdagen överbefälhavaren Sverker Göranson det så kallade ”värdlandsstödavtalet” med Nato. Samtidig skrev Finland under sitt avtal och det innebär nu ökade möjligheter för samarbete mellan de bägge länderna och Nato.
Citat:
− Försvarsmakten ska enligt gällande försvarsbeslut kunna lösa uppgifter ensamma eller tillsammans med andra. Detta följer av Sveriges säkerhetspolitiska inriktning. Då gäller det att vi också bäddar för det. Värdlandsavtalet ser jag som ett sätt att underlätta vardagen, framförallt kopplat till övningsverksamheten. Vi genomför redan nu väldigt många övningar med Nato och med dagens avtal förbättrar och förenklar vi de praktiska och legala förutsättningarna för denna verksamhet, säger Sverker Göranson.
Citat:
Ett avtal om värdlandsstöd med Nato kan användas över hela skalan av situationer från fred, kriser till krig. Avtalet bygger på frivillighet mellan parterna och blir endast tillämpligt i de fall Nato genomför verksamhet i Sverige på inbjudan av Sverige som värdnation.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/09/avtal-om-vardlandsstod-undertecknat/
Citera
2014-10-22, 12:42
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Varför inte bara bekräfta att den är svensk då? Finns väl inget man kan tycka är hemligt med en svensk ubåt som är uppe vid ytan.. iaf inte i 30-40 minuter. Pågår det nån form av jakt så bör väl jagat föremål upptäckt den direkt när den "svenska ubåten" gick upp?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5997336

Exakt ALLT när det gäller var de svenska ubåtarna befinner sig och vad de gör hemligt.
Att du själv ser den vid kaj i Karlskrona betyder inte att man någonsin kommer att bekräfta det.

Och det är så det ska vara. Öppenhet är utmärkt till en viss gräns, men alla verkar vilja ha direktsändning från stridsledningsrummet på HMS Visby.

Var förihelvitte nöjda med att den svenska, till oigenkännlighet decimerade Försvarsmakten har hemligheter. Det ingår i deras jobb. Deras uppgift är inte att underhålla oss med spännande information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in