2014-10-22, 12:14
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatteJz
Var ngnstans i mellersta sverige?

Jönköping
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Nu frågar Expressen om det inte går att ha "laserstängsel" runt skärgården.

Kvalitetsjournalistik!

Ett "ubåtsnät" placerat i anslutning till trånga sund och naturliga passager/genvägar, baserat på ex.vis laserteknologi känns för mig betydligt mer 2014 än mycket annat som florerar i media. Men så är jag inte heller som person någon som ser ett egenvärde i att hålla fast vid det förgångna....

Edit: runt hela skärgården är naturligtvis en befängd tanke!
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-22 kl. 12:26.
Citera
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmar10
Dom verkar hittat vart fyndet är någonstans ett foto har kommit ut på ubåten.
hur ser det fotot ut då? Var finns det?Vart har det kommit ut?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Jag håller med om att det är troligare med en nertrappning som ny fas, det känns mest logiskt.

Men det som jag tycker är intressant är hur Försvarsmakten inte väntar med att berätta detta, dom har ju ändå en PK som är planerad, varför inte använda den?

Min andra, ska inte kalla det teori för jag tror inte på den men, teori är att en ny fas är en "jakt", man har hittat något och vill börja använda vapen mot det man hittat och för att media inte ska gå bananas har man valt att meddela om detta.
Att fartygen ligger i hamn ser jag som att dom samlar ammunition eller annat som behövs för att gå in i strid, eller helt enkelt för att vila.

Visst, dom hade säkert vapen igår men nu kanske det behövs annat också?

Oavsett tycker jag det är intressant att FM väljer att sätta upp en PK lite spontant

Jag hoppas få höra att delar av skärgården är förklarat som tillfälligt skyddsområde, vapeninsatser kan komma att ske, obehöriga äga ej tillträde av säkerhetsskäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
JAS och Gripen är samma sak

Jakt Attack Spaningsflygplan 39 Gripen

Eller kort och gott, JAS 39 Gripen, JAS, 39systemet, Gripen, 39orna/an osv
haha jag vet det, skrev lite för fort, kom nyss på det. Ändrade det dock för en stund sedan
I vilket fall så är det nog inget att ta på större allvar, rätt vanligt med att de flyger där. Men självklart att de också gör det nu.
Citera
2014-10-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
hur ser det fotot ut då? Var finns det?Vart har det kommit ut?
http://www.expressen.se/nyheter/kand-ubat-har-fangats-pa-bild/
Citera
2014-10-22, 12:18
Medlem
Verkar som de har packat ihop och åkt hem till Berga nu? Känns som den "nya fasen" kommer vara en "analysfas där vi nu kommer titta på den informationen och underrättelser vi fått in och utvärdera den här insatsen" dvs slut på det roliga och ingen grodman fick vi. Men det kanske är lika bra det. Försvaret kommer få mer pengar och allmänheten har blivit medveten om ryssen igen samtidigt som vi slapp någon kris.

Det verkar som krig för gemene svensk känns lika troligt som besök av utomjordingar. Jag säger inte att det är troligt i dagsläget men samtidigt kan till synes små och i sammanhanget obetydliga händelser få stora konsekvenser, t ex mordet på en hertig i Sarajevo 1914.
Citera
2014-10-22, 12:19
Medlem
Verkar bli en nertrappning då flera av fartygen är på väg in till örloggsbasen enligt ab. Jag som hade hoppats på att det var dags för jakt. "contact! FIRE, fire! bratata ta..."
Citera
2014-10-22, 12:19
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmar10
http://www.expressen.se/nyheter/kand-ubat-har-fangats-pa-bild/
Publicerad 22 okt 2014 11:48
har diskuterats sida upp och sida ner redan...
Citera
2014-10-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Nu frågar Expressen om det inte går att ha "laserstängsel" runt skärgården.

Kvalitetsjournalistik!

Är det verkligen redaktionell text och inte någon läsare som ställer frågan i en chatt?

Ett laser-koncept för ubåtsjakt har föralldel diskuterats tidigare i tråden:
(FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.

Laser kan, beroende på våglängd, tränga ned en bit i vatten om det är grunt och inte alltför grumligt (hej Östersjön...). Tekniken har använts för bottenkartläggning i viss utsträckning, så idén är inte fullständigt barock. Eftersom såväl svenska marinen som de flesta andra militärmakter, såvitt känt, föredrar andra tekniker såsom sonar och MAD kan man förmoda att de är mer effektiva.

Sedan är det klart att det i princip är tekniskt möjligt att stänga av skärgården totalt. Kineserna kunde bygga en tjugotusen km lång mur med handkraft, så nog kan vi näta in hela skärgården om vi vill. Problemet är bara att det är alldeles för dyrt i förhållande till vad man uppnår. Det leder sannolikt bara till att lede fi byter taktik, t.ex genom att fokusera mer på vanligt spioneri, smuggla in spaningsutrustning för montering på fritidsbåtar etc.
Citera
2014-10-22, 12:23
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Ett "ubåtsnät" baserat på ex.vis laserteknologi känns för mig betydligt mer 2014 än mycket annat som florerar i media. Men så är jag inte heller som person någon som ser ett egenvärde i att hålla fast vid det förgångna....
Blir väldigt svårt i grummligt vatten där fiskar, maneter (?) partiklar och annat bös far omkring.
Citera
2014-10-22, 12:24
Medlem
NS Concordia hade tidigare en klar kurs mot oljehamnen, men gjorde en kraftig kursändring vid 9-tiden och nu går den mot S. Petersburg eller snarare mot kusten mer söderut. Den kanske skall bunkra där istället eller lasta av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in