2014-10-22, 10:52
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Lite långsökt och kanske ogenomförbart...
Men om det är så att FM HAR hittat "radiobojar" och andra navigationshjälpmedel som är utplacerade av "främmande makt". Kan man då omplacera dessa till andra positioner än de där de hittats?
Då skulle det kunna bli ganska "dråpliga" situationer, typ U-137?
Eller?
Å andra sidan finns det ju vanliga sjökort att "segla" efter...

Radiobojar används inte för navigering utan används som antenn av en farkost i undervattensläge som vill kunna skicka radiosignaler till basen.

http://www.dvice.com/sites/dvice/files/images/Submarine-comm-buoy.jpg
Citera
2014-10-22, 10:58
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Jag har följt detta sedan dag ett och är total luttrad inför mediarapporteringen. Media måste få tillbaka något av denna kostsamma rapportering och det får dom genom att du och jag klickar på deras liverapportering. För att fler ska klicka på länken så ser dom till att minst en gång per dag koka soppa på spik, skruva upp varenda liten detalj som går att skruva upp.

Hur många sensations-rubriker har inte Expressen haft nu? Det är tungt beväpnade styrkor hit och signaler och kontakt dit. Dn och AB är inte mycket bättre dom. Hela den här mediacirkusen förtjänar nästan en egen tråd, när alla förvirrade journalister sitta och kikar över varandras axlar och bekräftar varandras teorier och förhastade slutsatser. Det går knappt att följa skiten längre.
Citera
2014-10-22, 10:59
Medlem
elmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
3 smällar utanför harö nyss! Hämtat kameran nu och ska ut igen. Återkommer.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/provsprangningar-i-alvsnabben/
Är inte så insatt i geografin i skärgården, men möjlig förklaring?
Citera
2014-10-22, 10:59
Medlem
Presskonferens på Berga klockan 13. Tidigare har man utlyst en presskonferens på Försvarshögkvarteret klockan 18.

Källa: Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
Citera
2014-10-22, 11:02
Medlem
Jimbos avatar
Fm agerar smart just nu. De har haft bojen sedan dag 1 och har fått ovärderlig info kring ryssen. Just nu spelar man bara med och tar underläges-positionen genom att beklaga sig i media. De har mer koll på läget än vad vi tror.

Vi är bland de världsledande på avlyssning och spionage numera, ryssarna har trampat i klaveret för att de lider av hybris. Ubåten utanför Gotland är NATO. Ryssarna är nakna och blottade och har bara nyligen börjat inse vilken tabbe de gjort.
Citera
2014-10-22, 11:04
Medlem
Detta är den mest dråpliga och pinsamma historia jag någonsin har hört talas om.
Vad det handlar om är något som ryssarna kallar det svenska ubåtssyndromet. Efter 1980-talets fiasko där man bara lyckades spela in några minkar så har det svenska försvaret gått och drömt om revansch. Man skall till varje pris visa att man har haft rätt hela tiden.

När en man ringde till försvaret och påstod att han hade sett en mystisk farkost i skärgården och sedan en stridsbåt körde på en boj som man först trodde var en sändare från farkosten, så var det kört. Nu skulle man visa hela världen vad den svenska marinen går för.

Ytterligare indicier dök upp. Först ett uselt foto som kunde vara taget när som helst och lika gärna kan föreställa en kapsejsad segelbåt men en person på. Sedan en mystisk person på ett skär som visar sig vara en fiskare. Sedan en mängd påstådda observationer från privatpersoner som inte styrks med ett enda foto.

Ju längre operation en pågår desto mer desperat blir militären att få fram åtminstone ett litet bevis på att en farkost har varit här. Hela världen och inte minst Ryssland skrattar och på försvarsstaben vet man att de sitter löst.

Historien är på ett sätt komisk men också tragisk som svensk att se. De ansvariga för det här måste avgå och på sikt bör Sverige gå med i NATO.
Citera
2014-10-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Fm agerar smart just nu. De har haft bojen sedan dag 1 och har fått ovärderlig info kring ryssen. Just nu spelar man bara med och tar underläges-positionen genom att beklaga sig i media. De har mer koll på läget än vad vi tror.

Vi är bland de världsledande på avlyssning och spionage numera, ryssarna har trampat i klaveret för att de lider av hybris. Ubåten utanför Gotland är NATO. Ryssarna är nakna och blottade och har bara nyligen börjat inse vilken tabbe de gjort.

Min fetning:

Kan du länka till en trovärdig källa på detta påstående?
Citera
2014-10-22, 11:06
Medlem
meas19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Presskonferens på Berga klockan 13. Tidigare har man utlyst en presskonferens på Försvarshögkvarteret klockan 18.

Källa: Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/

Kommer tala om att insatserna trappas ner, ligger fartyg på Berga som har avslutat insatserna
Citera
2014-10-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är den mest dråpliga och pinsamma historia jag någonsin har hört talas om.
Vad det handlar om är något som ryssarna kallar det svenska ubåtssyndromet. Efter 1980-talets fiasko där man bara lyckades spela in några minkar så har det svenska försvaret gått och drömt om revansch. Man skall till varje pris visa att man har haft rätt hela tiden.

När en man ringde till försvaret och påstod att han hade sett en mystisk farkost i skärgården och sedan en stridsbåt körde på en boj som man först trodde var en sändare från farkosten, så var det kört. Nu skulle man visa hela världen vad den svenska marinen går för.

Ytterligare indicier dök upp. Först ett uselt foto som kunde vara taget när som helst och lika gärna kan föreställa en kapsejsad segelbåt men en person på. Sedan en mystisk person på ett skär som visar sig vara en fiskare. Sedan en mängd påstådda observationer från privatpersoner som inte styrks med ett enda foto.

Ju längre operation en pågår desto mer desperat blir militären att få fram åtminstone ett litet bevis på att en farkost har varit här. Hela världen och inte minst Ryssland skrattar och på försvarsstaben vet man att de sitter löst.

Historien är på ett sätt komisk men också tragisk som svensk att se. De ansvariga för det här måste avgå och på sikt bör Sverige gå med i NATO.

Skönt att höra från nån som uppenbarligen har mest insyn av alla. Aftonbladet borde intervjua dig, du har ju uppenbarligen mer koll än alla andra som uttalar sig.

Försvarsmakten ska hålla presskonferens igen klockan 13. Varför håller de presskonferenser så tätt?
Citera
2014-10-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Kommer tala om att insatserna trappas ner, ligger fartyg på Berga som har avslutat insatserna

Saxxat ifrån aftonbladets nyhetsflöde

"– Vi arbetar på som tidigare, i samma skala och inriktning, säger Dag Enander, vakthavande informatör på Försvarsmakten, till TT."
Citera
2014-10-22, 11:12
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Ser du inte att de vita är just vågsvall, och uppstår pga att "tornet" bryter ytan, borde du besöka en optiker. Jag tror du rent ut sagt ljuger, för hade ditt liv varit havet, och sett dessa saker förut, hade du nog inte skrivit det du precis skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Ser du inte att de vita är just vågsvall, och uppstår pga att "tornet" bryter ytan, borde du besöka en optiker. Jag tror du rent ut sagt ljuger, för hade ditt liv varit havet, och sett dessa saker förut, hade du nog inte skrivit det du precis skrev.

Det är fullkomligt egalt för mig vad du tror.
Jag vet i alla fall vad jag skriver om och vad JAG sett.
En mörk ubåt blir inte vit i skrovet av vågsvall.
Men jag kan godta att det är en vit farkost (ubåt eller inte) .
Man borde inte argumentera med folk som inte vet nåt om saker man prater om - såsom journalisterna på kvällspressen i live-sändningarna. Kan inte ens särskilja på båt och fartyg....hohojaja.
Och blandar ihop nm med mil
Citera
2014-10-22, 11:13
Medlem
AB fortsätter sitt tjafs om radiobojen som slitit sig från botten. DET GÅR INTE ATT KOMMUNICERA
MED RADIO FRÅN SJÖBOTTEN. Allra minst med en satellit. Ska detta trams aldrig ta slut? Det enda
ställe det skulle fungera är med bojen i ytläge och då blir den omedelbart avslöjad av FRAs signal-
spanare.

Det förekommer tydligen ingen källgranskning av dagens journalister. Skulle FM påstå att jorden var
platt så kan man läsa det i AB efter fem minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in