2014-10-22, 10:30
Medlem
vettigstrands avatar
Som jämförelse den svenska medelstora ubåten Gotland kunde ju lägga sig några meter från amerikanska hangar fartyg utan att bli upptäckt. Detta i öppet vatten utan massa skär, lager o annat som stör. Det visar hur svårupptäckta dagens ubåtar är. När blev btw senast en ubåt sänkt i modern tid? Har det hänt?
Citera
2014-10-22, 10:30
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Enligt källa till Expressen TV har man nu snappat upp signaler.

Fan vad jag börjar ledsna på det här ständiga hänvisandet till en "källa". En sådan uppdatering kommer upp och en timma efter är den borttagen. Pressen, även DN och SVD, har postat först och frågat sedan under denna händelse.

Men det mest irriterande är nog ändå "expertutlåtandena".

Expert: - insert häpnadsväckande påstående -

Ofta hänvisar man till någon expert på militärteknik som spekulerar fritt kring vad som kan vara på gång. Dessa experter vet inte mer än vi om det här enskilda fallet.

Sensationsjournalistik.
Citera
2014-10-22, 10:33
Medlem
dANiis avatar
Ja jag ger inte mycket för aftonblaskorna, som dom sade på PK igår.. blaskorna måste ha något att rapportera om, därav massa nonsens, så att man blir less.
Citera
2014-10-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Håller med dig. Det verkar som försvaret vet exakt var ubåten befinner sig och att de helt enkelt leker "katt och råtta" med den. De låter den ligga still och vänta och så knuffar de lite på den när de vill se vad som händer, precis som katten gör med råttan. Marinen ser ubåten med Visbys sonar och studerar dess taktik och rörelsemönster. Det måste ge oerhört mycket kunskap om hur Rysslands ubåtar agerar i skarpt läge. Eftersom radiobojen är borta har besättningen i ubåten ingen kontakt med basen utan måste agera utifrån utbildning och erfarenhet. De blir tröttare och tröttare av att vara jagade. Att studera hur de agerar måste därför ge mycket nyttig kunskap.
Det kanske är mer värt för militären att studera ubåten under ytan på det här viset än det skulle vara att ta upp den till ytan eller sänka den.
Detta scenario stämmer också väl överens med beteckningen underrättelseoperation.

Lite långsökt och kanske ogenomförbart...
Men om det är så att FM HAR hittat "radiobojar" och andra navigationshjälpmedel som är utplacerade av "främmande makt". Kan man då omplacera dessa till andra positioner än de där de hittats?
Då skulle det kunna bli ganska "dråpliga" situationer, typ U-137?
Eller?
Å andra sidan finns det ju vanliga sjökort att "segla" efter...
Senast redigerad av p.griffin 2014-10-22 kl. 10:45.
Citera
2014-10-22, 10:42
Medlem
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3857707.ece

Skulle kunna vara ett trevligt verktyg i ubåtsjakten (förutsatt att den fungerar under vatten).

Ni som var med på 80-talet, hur länge bedrev militären sina sökningar efter undervattensfarkoster vid en eventuell observation?
Citera
2014-10-22, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
3 smällar utanför harö nyss! Hämtat kameran nu och ska ut igen. Återkommer.

Väntar med spänning, utanför så som öst?

Citat:
Ursprungligen postat av guuben
"Eriks bild".
Verkar mycket roligt att en spionubåt målas med ljusfärg (vit>?)
hohojaja.
Och sånt skräp är FM,s huvudbevis inför media!
Men ni som brukar vara så bra att spåra mänskor på FB - hur tusan vet ni inget om den där "Erik"?
Eller har jag missat nåt?

Triton-NN finns i vitt. Rimligtvis för att det inte är en ubåt och ska kunna göra 35-40 knop i ytläge och inte väcka allt för stora misstankar.

Dessutom syns inte ev. färg på skrovet på bilden.

Angående ditt (upprepade) tjat om den där Erik, om du är så intresserad av honom så är det väl bara till att ge sig ut på jakt själv?

Det finns uppgifter från två användare i tråden om en person som påstår sig vara den rättmätige ägaren till tomten, där kan du börja nysta.

För oss andra är det totalt ointressant.
Citera
2014-10-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Lite långsökt och kanske ogenomförbart...
Men om det är så att FM HAR hittat "radiobojar" och andra navigationshjälpmedel som är utplacerade av "främmande makt". Kan man då omplacera dessa till andra positioner än de där de hittats?
Då skulle det kunna bli ganska "dråpliga" situationer, typ U-137?
Eller?

Hahaha det hade varit helt sjukt roligt om det hade hänt dock har jag svårt och tro att FM är villiga att ta den risken
Citera
2014-10-22, 10:45
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasd
Ubåten är ju inte målad vit. Det är ju vågorna som bryter/svallet mot tornet som sticker upp över ytan du tänker på.

Nejnej...aldrig att bogsvall eller vågsvall stänker upp på det viset att en mörkfärgad farkost på vatten liknar vitfärg. Du framför en landkrabbas skrivbordsfunderingar - ursäkta nu mig :-)
Havet har varit mitt liv så jag vet vad jag pratar om.
Jag har förresten sett flere ytgående ubåtar i både lugnt och hård sjögång ...främst utanför engelska/irländska kusten.
Citera
2014-10-22, 10:47
Medlem
Skrikapas avatar
EXPRESSEN HAR FÅNGAT SIGNALER!

Enligt uppgifter till Expressen.se rör det sig bland annat om signaler som fångats upp med så kallad sonarteknik. De kan komma från en misstänkt utländsk undervattensfarkost.
Men en källa säger till Expressen.se att värdet av dessa "bevis" inte ska överdrivas:
- Det kan lika gärna vara drivved. Signalerna var inte så starka.

Påståendet att försvaret "fångat signaler" är ju direkt vilseledande. De får det ju att låta som om man avlyssnat något. En sonar som inte "fångar signaler" är ur funktion.
Citera
2014-10-22, 10:49
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Triton-NN finns i vitt. Rimligtvis för att det inte är en ubåt och ska kunna göra 35-40 knop i ytläge och inte väcka allt för stora misstankar..

Triton-NN i vitt finns här http://oplatsen.wordpress.com/2012/02/11/dykbat-for-specialforbanden/
Citera
2014-10-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
3 smällar utanför harö nyss! Hämtat kameran nu och ska ut igen. Återkommer.
Skulle ju kunna vara skarp övning på Korsö ev.
Citera
2014-10-22, 10:51
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Nejnej...aldrig att bogsvall eller vågsvall stänker upp på det viset att en mörkfärgad farkost på vatten liknar vitfärg. Du framför en landkrabbas skrivbordsfunderingar - ursäkta nu mig :-)
Havet har varit mitt liv så jag vet vad jag pratar om.
Jag har förresten sett flere ytgående ubåtar i både lugnt och hård sjögång ...främst utanför engelska/irländska kusten.

Ser du inte att de vita är just vågsvall, och uppstår pga att "tornet" bryter ytan, borde du besöka en optiker. Jag tror du rent ut sagt ljuger, för hade ditt liv varit havet, och sett dessa saker förut, hade du nog inte skrivit det du precis skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in