2014-10-21, 22:53
Medlem
Intressabt text från AB

ÖB Sverker Göranson intervjuades i kväll i SVT:s Aktuellt. Han sa då att observationerna som kommit in till försvaret följer ett mönster som man inte tidigare har sett.
– Vi kan konstatera att kvaliteten i observationerna, när våra utredare har pratat med dem som gjort dem, har tagit oss till en mycket trovärdig nivå och att det hänger ihop med ett mönster.
Med mönster menar han att observationerna skiljer sig från "singulära observationer" som försvaret gjort tidigare under 2012 och 2013.
– Då har det inte varit den trovärdighetsnivå som vi ser nu.
På frågan vad de egentligen letar efter svarar ÖB:
– Det kan vara farkoster, det kan också vara singulära människor.

Att man lägger stor vikt även vid civilas observationer och talar om dem kan väl betyda att flera oberoende av varandra har lämnat samma vitnessuppgifter? Att försvaret har mer än de talar om är en självklarhet och det ska också förbli hemligt.
Citera
2014-10-21, 22:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
2. Inga omkringliggande länder eller vapenmakter har inkommit med seriöst erbjudande om att hjälpa till.

De två punkterna sammantaget innebär väl att inte bara Sverige utan också närmast sörjande anser Sverige fullt kapabelt att reda ut situationen. En situation som från min lilla horisont ser rätt allvarlig ut, med tanke på insatsens storlek.

Njae, Finlands utrikesminister sade ju att Finland kunde tänka sig att bistå med hjälp i det fall att det skulle ske en officiell förfrågan från Sveriges sida. Eftersom det inte har skett så har det inte heller gjorts.
Citera
2014-10-21, 22:58
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Om man hemlighåller det vore det intressant att se hur Ryssland reagerar. De har ju förnekat inblandning i det hela. Skulle kunna bli lite roligt.

Ryssland och även andra länder har en militärkultur där de är beredda till att offra och offras så att i hemlighålla det är att göra Ryssland en tjänst.

Att offentliggöra gör dock den skillnaden att Ryssland tappar ansiktet vilket i sin tur kan medföra att de lägger om sina strategier, så vi skulle ju tjäna på att hänga fram ryssar och deras farkoster till världen att skåda.
Citera
2014-10-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Intressabt text från AB

ÖB Sverker Göranson intervjuades i kväll i SVT:s Aktuellt. Han sa då att observationerna som kommit in till försvaret följer ett mönster som man inte tidigare har sett.
– Vi kan konstatera att kvaliteten i observationerna, när våra utredare har pratat med dem som gjort dem, har tagit oss till en mycket trovärdig nivå och att det hänger ihop med ett mönster.
Med mönster menar han att observationerna skiljer sig från "singulära observationer" som försvaret gjort tidigare under 2012 och 2013.
Det kan vara farkoster, det kan också vara singulära människor.

Att man lägger stor vikt även vid civilas observationer och talar om dem kan väl betyda att flera oberoende av varandra har lämnat samma vitnessuppgifter? Att försvaret har mer än de talar om är en självklarhet och det ska också förbli hemligt.

Göran Frisk var inte helt fel ute med teorier om landsättning av ryska trupper. Vad jag har förstått, har man i anslutning till Berga och skärgårdens fastland; placerat ut soldater som bevakar kollektivtraffik etc?
Citera
2014-10-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Ok, då var jag fel ute! Men i princip samma sak, vi gjorde oss av med helikoptrar vi hade behövt både nu och förmodligen i somras vid den stora skogsbranden. Jag kan bara inte förstå det. Vem bär ansvaret för detta? Hur har man tänkt?

Hade vi haft tillgång till dessa helikoptrar nu kanske vi haft en lokaliserad och upptvingad rysk u-båt.

Den som bär ansvaret är väl tillverkaren av de nya helikoptrarna som vi enligt plan skulle få 2009-2010 om jag minns rätt. Numera tror man väl att vi kommer att få dessa någong gång efter 2020.
En annan ansvarig är väl den myndighet som gjorde beställningen av de nya helikoptrarna, när man inte infogade kraftiga bötesklausuler i beställningen av dessa.
Citera
2014-10-21, 22:59
Medlem
barkeepers avatar
Sveriges kust rent generellt, och skargardarna i synnerhet, ar tranga, med mycket varierant djup, manga kobbar och skar. Man behover nog inte fler batar, snarare behover man lite lugn och ro, for att lyssna ocj speja.

Det ar talamod som galler nu. Lyssna i de olika saltlagren, temperaturskikten, etc.

Pa min tid var den lilla kameran langst fram pa ubaten (WESMAR) ganska oanvandbar, da sikten i ostersjon suger. Nej, det galler att lyssna, och signalspana vid ytan.
Citera
2014-10-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/
Som jag skrev innan. Jag vet att texten finns på Försvarsmaktens hemsida men jag menade att media har plockat bort texten.
Citera
2014-10-21, 23:01
Medlem
KaptenSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Göran Frisk var inte helt fel ute med teorier om landsättning av ryska trupper. Vad jag har förstått, har man i anslutning till Berga och skärgårdens fastland; placerat ut soldater som bevakar kollektivtraffik etc?

Källa? Känns som att det borde gjort mycket större avtryck både här och i (luder)media om det var så...
Citera
2014-10-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenSverige
Källa? Känns som att det borde gjort mycket större avtryck både här och i (luder)media om det var så...

Overifierade källor på genomsökta bussar som även har beordrats helt om. Någon som kan styrka?
Citera
2014-10-21, 23:04
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Som jag skrev innan. Jag vet att texten finns på Försvarsmaktens hemsida men jag menade att media har plockat bort texten.
Gick att läsa på Svd nyss i deras liverapportering.
Citera
2014-10-21, 23:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Intressabt text från AB

– Det kan vara farkoster, det kan också vara singulära människor.
.
Men herregud vad är detta för svammel!? Singulära människor? Observationerna följer ett mönster?

Ge dem ytterligare 40 miljarder så att vi får se mer av denna spännande trollskog.
Citera
2014-10-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Finns egentligen bara en orsak till att hålla det hemligt, och det är givetvis för att låta regeringen utöva diplomatisk kohandel med den som skickat in ubåten. Man har troligen mer att vinna på det än att tillfredsställa de som törstar efter blod

Att offentliggöra det vore ju en diplomatisk katastrof länderna emellan.
Vilket känns ungefär som strategin som (nästan) bevarat Sveriges fred i ett par hundra år nu. Kanske kan man börja prata om den svenska modellen även när det gäller diplomati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in