2014-10-21, 22:41
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Nyheten om intrånget på Berga där journalisternas kameror samt film blev beslagtagna verkar borttaget från både SvD, Expressen och Aftonbladet. Någon mer som kan bekräfta?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/
Citera
2014-10-21, 22:43
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Men vad ska Blackhawk-helikoptrarna användas till nu när Sverige inte har några operationer utomlands? Ska de användas i Mali av FN-svenskarna?
Behovet av transporthelikoptrar finns väl här i Sverige också? Bevisligen, då de har använts en del den senaste veckan både för transport och för att söka av områden..
Citera
2014-10-21, 22:43
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmdonuts
Det här fångade mitt intresse. Vad skulle då hända om FM hittar och sänker och/eller bärgar en rysk farkost? Av vilka skäl skulle man hålla det hemligt alternativt offentliggöra det, och vad skulle det få för politiska/diplomatiska konsekvenser?
Om man hemlighåller det vore det intressant att se hur Ryssland reagerar. De har ju förnekat inblandning i det hela. Skulle kunna bli lite roligt.
Citera
2014-10-21, 22:44
Bannlyst
Min teori är att svenska försvaret har ledsnat totalt. Dom vill visa att vårt klena försvar har inte en chans i världen om det skulle hända något. Gå tillbaka några år, alla jävla militära baser har lagts ner, flera tusentals från försvaret har sagts upp. Vart fan har alla dom pengarna tagit vägen, vi snackar om miljontals kronor! Hela den här jävla uppståndelse är uppgjord, bara för att sverige måste vakna! Jag tycker den här uppståndelsen är jävligt solklar.. Vårat försvar är ett stort SKÄMT.
Citera
2014-10-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nmmng
Någon som har funderingar kring varför Deep Vision i natt gick rakt in till Nynäshamn för att sedan gå ut och lägga sig i samma position utanför Gotland igen?

www.deepvision.se "Sonar systems"
Citera
2014-10-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nmmng
Någon som har funderingar kring varför Deep Vision i natt gick rakt in till Nynäshamn för att sedan gå ut och lägga sig i samma position utanför Gotland igen?

Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Någon nämnde det brittiska fartyget "Deep Vision" tidigare i tråden. Den är lite intressant tycker jag eftersom den stannat 27 NM öster om Slite på Gotland och har status "Restricted Manoeuvrability" och destination anges som "OFFSHORE SWEDEN" enligt MT. Det känns som lite för mycket av en tillfällighet att ett djuphavsforskningsfartyg från NATO bara råkade ha ett uppdrag i relativ närhet till den största militära incidenten sen 80-talet i Östersjön.

Jag skrev detta igår och har följt båten ett par dagar. Den har rört sig i närheten och är nog lite nyfiken av sig Nu kan inte jag se placeringen av detta fartyg. Har den stängt av sändaren?
Citera
2014-10-21, 22:46
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Jo, men jag menar, eftersom att han inte kan bevisa att han har film på det i alla fall, eftersom att FM tog hans minneskort, har han ingen anledning att säga att: "Jag filmade det faktiskt!"
Särskilt om FM bett honom att tills vidare bara säga att han tog en bild.

Räcker väl för FM att säga att han kan röja försvarshemligheter om han berättar för mycket så får de som de vill.

För övrigt tror jag kränkningarna pågått under en längre tid, men tidpunkten med ny regering och ny budget är noga vald för att dra igång största operationen i mannaminne. Antagligen låter de hålla på tom torsdag iaf då budgeten läggs fram. Svenskarna borde hunnit bli tillräckligt rädda för att kräva större försvarsanslag på 6-7 dagar.

Jag tror det slutar med att vi får se lite bilder på upphittade bojar eller liknande av "främmande makt".
Citera
2014-10-21, 22:47
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Vem försöker du lura? Sveriges försvar är så nedbantat att Finland troligen skulle kunna slå ut det svenska försvaret.

Mängderna är ju också ett skämt, 14 helikoptrar utrustade för att klara av ubåtsökning mm, jag menar 14? seriöst är försvaret någon jävla hobby verksamhet eller ska det klara av att skydda 9miljoner invånare och försvara (och ta tillbaka) våra gränser?

Att Finland används som måttstock är förmodligen illa valt, de har väl, om någon, visat att skarpladdad Sisu inte är att leka med, väl jämförbart med norrländskt jävlaranamma.

Angående antalet av varje vapentyp - Sverige lever trots allt i fred och varje enskilt engagemang kräver inte ens så många maskiner.

Det finns två rätt bra indikationer på att allt inte är så "hopplöst":

1. Sverige leter efter något med egen personal i svenskflaggad utrustning och kommunicierar på svenska ( i den mån det kommuniceras alls, enligt Svensk Tiger modellen).

2. Inga omkringliggande länder eller vapenmakter har inkommit med seriöst erbjudande om att hjälpa till.

De två punkterna sammantaget innebär väl att inte bara Sverige utan också närmast sörjande anser Sverige fullt kapabelt att reda ut situationen. En situation som från min lilla horisont ser rätt allvarlig ut, med tanke på insatsens storlek.
Citera
2014-10-21, 22:48
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmdonuts
Av vilka skäl skulle man hålla det hemligt alternativt offentliggöra det, och vad skulle det få för politiska/diplomatiska konsekvenser?

Finns egentligen bara en orsak till att hålla det hemligt, och det är givetvis för att låta regeringen utöva diplomatisk kohandel med den som skickat in ubåten. Man har troligen mer att vinna på det än att tillfredsställa de som törstar efter blod

Att offentliggöra det vore ju en diplomatisk katastrof länderna emellan.
Citera
2014-10-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Jag har funderat på det.
Kan det vara så att dem valde att bara visa den bilden för att det var tillräckligt för att man inte kan avfärda att det rör sig om en ubåt och att dem inte vill visa upp bättre bilder för då skulle man kunna börja spekulera kring vilken typ av ubåt det är och på så sätt även kunna koppla den till andra länder. Något man i nuläget vill ligga lågt med tills man har mer bevis.

Varför ska man inte få koppla ubåten till olika länder? Det är ju en ganska bra ledtråd.
Jag finner inte några problem där.

Jag tror faktiskt inte att det finns militära underlag och det är endast underrättelser detta handlar om.
Citera
2014-10-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Finns egentligen bara en orsak till att hålla det hemligt, och det är givetvis för att låta regeringen utöva diplomatisk kohandel med den som skickat in ubåten. Man har troligen mer att vinna på det än att tillfredsställa de som törstar efter blod

Att offentliggöra det vore ju en diplomatisk katastrof länderna emellan.

Vilken ubåt? Det handlar ju bara om några observationer som verkar vara trovärdiga.
Senast redigerad av IR5 2014-10-21 kl. 22:52.
Citera
2014-10-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiamange
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Någon nämnde det brittiska fartyget "Deep Vision" tidigare i tråden. Den är lite intressant tycker jag eftersom den stannat 27 NM öster om Slite på Gotland och har status "Restricted Manoeuvrability" och destination anges som "OFFSHORE SWEDEN" enligt MT. Det känns som lite för mycket av en tillfällighet att ett djuphavsforskningsfartyg från NATO bara råkade ha ett uppdrag i relativ närhet till den största militära incidenten sen 80-talet i Östersjön.

Jag skrev detta igår och har följt båten ett par dagar. Den har rört sig i närheten och är nog lite nyfiken av sig Nu kan inte jag se placeringen av detta fartyg. Har den stängt av sändaren?

googlade företaget det ligger ju i sverige? Linköping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in