2014-10-21, 22:25
Medlem
Turbaas avatar
Väldigt aktuellt o kolla på den här dokumentären om u 137 som gick på grund 1981.
allt om hur vi reagerade då och vilka beslut vi fatta. har vi samma tänt som då som nu.
kan detta blir väldigt intressant hur allt detta kommer bli.

här är länken.

https://www.youtube.com/watch?v=GtBiKhVUaSw
Citera
2014-10-21, 22:26
Medlem
Nyheten om intrånget på Berga där journalisternas kameror samt film blev beslagtagna verkar borttaget från både SvD, Expressen och Aftonbladet. Någon mer som kan bekräfta?
Citera
2014-10-21, 22:27
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att konfrontera är inget självändamål, bättre att glida hemåt snyggt och prydligt i civila kläder utan att väcka uppmärksamhet.

Illegalister kan ha uppträtt i polisuniformer för att avleda uppmärksamheten åt ett visst håll medans en ubåtsbesättning tar sig hemåt eller vill ge sken av att ha lämnat sin farkost. Jag säger inte att så har varit fallet, dock fullt möjligt.

Har du någonsin hört talas om att två personer uppträder med en fejkad polisbil och med ett ryskt automatvapen i hand, särskilt när det pågår en marin operation med anledning av misstänkt kränkning av svenskt territorialvatten?

Kalashnikov är inte direkt ett vanligt vapen i det här landet, kanske ville man vara tydlig med vilka man skulle misstänkas för att kunna vara.

Hur som helst, det finns ingenting som tyder på att händelsen har med trådens händelse att göra, dock bör vi kanske hålla det i minnet för framtida eventualiteter.

Två stycken lustigkurrar... och ska vi skylla på något så är det att psykvården har fallerat.

Luftvapen Kalashnikovreplika finns att köpa för en ringa penning http://www.pricerunner.se/cl/1234/Luftvapen?attr_50046675=50046678&q=ak47&search=ak4 7

Inte fan skulle jag då stå kvar o försöka klura ut om det är ett äkta vapen eller inte.
Citera
2014-10-21, 22:27
Medlem
KaptenSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Nyheten om intrånget på Berga där journalisternas kameror samt film blev beslagtagna verkar borttaget från både SvD, Expressen och Aftonbladet. Någon mer som kan bekräfta?

Typ FM själva...

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/
Citera
2014-10-21, 22:28
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
källa på det?
Många konspirationsteorier finns det.. men inga bevis som jag vet att vi faktiskt sökte upp samt fångade en ubåt
Närvaro på aktuell plats.
Edit: Instängd men "utsläppt" ,ej uppsökt/fångad.
Senast redigerad av Hysteria.II 2014-10-21 kl. 22:44.
Citera
2014-10-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Rysk militär mot ilskna Norrlänningar! Nej du ryske björn, du får allt åka hem du.. den enda som fruktar dig är svensk media.. i verkligheten åker du på rejält med stryk!

Vem försöker du lura? Sveriges försvar är så nedbantat att Finland troligen skulle kunna slå ut det svenska försvaret.

Mängderna är ju också ett skämt, 14 helikoptrar utrustade för att klara av ubåtsökning mm, jag menar 14? seriöst är försvaret någon jävla hobby verksamhet eller ska det klara av att skydda 9miljoner invånare och försvara (och ta tillbaka) våra gränser?
Citera
2014-10-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenSverige
Typ FM själva...

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/
Ja det vet jag men jag menar att medierna har tagit bort det...
Citera
2014-10-21, 22:31
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Anledningen till att man valde att köpa in black hawks var ju just att leveransen av NH90 blev så försenad. Den leveransen kommer bli klar först om 15 år, om inte kontraktet avbryts innan dess. Dessutom är black hawk ett väl beprövat system som uppfyllde våra krav, så varför inte.

Nu verkar alla allianspolitiker och högermänniskor ha drabbats av akut minnesförlust, men i likhet med det mesta samägda avvecklades stora delar av försvaret under de senaste två mandatperioderna. Däribland helikoptrar som var perfekta för ubåtsjakt slumpades i vanlig ordning bort till första bästa köpare.
Men vad ska Blackhawk-helikoptrarna användas till nu när Sverige inte har några operationer utomlands? Ska de användas i Mali av FN-svenskarna?
Citera
2014-10-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Någon nämnde det brittiska fartyget "Deep Vision" tidigare i tråden. Den är lite intressant tycker jag eftersom den stannat 27 NM öster om Slite på Gotland och har status "Restricted Manoeuvrability" och destination anges som "OFFSHORE SWEDEN" enligt MT. Det känns som lite för mycket av en tillfällighet att ett djuphavsforskningsfartyg från NATO bara råkade ha ett uppdrag i relativ närhet till den största militära incidenten sen 80-talet i Östersjön.

Någon som har funderingar kring varför Deep Vision i natt gick rakt in till Nynäshamn för att sedan gå ut och lägga sig i samma position utanför Gotland igen?
Citera
2014-10-21, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Försvaret kommer aldrig rapportera: Vår sensor A placerad vid B upptäckte en farkost av typ C (samma typ som vi sänkte 2011, bärgade och undersöker i hemligt lab D) på sensorns maximala avstånd E.
Det här fångade mitt intresse. Vad skulle då hända om FM hittar och sänker och/eller bärgar en rysk farkost? Av vilka skäl skulle man hålla det hemligt alternativt offentliggöra det, och vad skulle det få för politiska/diplomatiska konsekvenser?
Citera
2014-10-21, 22:35
Medlem
probe53s avatar
Någon som vet var HMS Visby har sin hemmahamn eller var hon normalt opererar förutom vid nuvarande underrättelsearbete?
Citera
2014-10-21, 22:37
Medlem
dagsmejas avatar
Såg att djupet vid en av observationsplatserna utanför Ingarö endast är runt 8-9 meter. Måste vara en liten u-båt som kan operera på ett så litet djup?

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/6-aktuellt/nyheter/2014/observationsplatser.jpg

http://kartor.eniro.se/
Välj sjökort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in