2014-10-21, 22:05
Medlem
För några dagar sedan frågade jag om kustbevakningen hade något att göra med detta. Fick då ett svar Nej. Nu tittade jag igenom Aftonbladets bildspel och får syn på ett av kustbevakningens flygplan. Någon som vet om dem har blivit inblandade eller är dom fortfarande uteslutna?

Min:
(FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.

Bild från Aftonbladet:
http://media.shootitlive.com/TifqJgq...tonbladet/2950
Citera
2014-10-21, 22:06
Medlem
dagsmejas avatar
Varför köpte Sverige in Blackhawk-helikoptrar när insatsen i Afghanistan ändå led mot sitt slut. Med facit i hand borde man bara köpt in NH90 istället.
Citera
2014-10-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
För några dagar sedan frågade jag om kustbevakningen hade något att göra med detta. Fick då ett svar Nej. Nu tittade jag igenom Aftonbladets bildspel och får syn på ett av kustbevakningens flygplan. Någon som vet om dem har blivit inblandade eller är dom fortfarande uteslutna?

Min:

Bild från Aftonbladet:
Kustbevakningens båt har även skådats. Tveksamt om de bara legat i hamn eller varit med aktivt.
Citera
2014-10-21, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc

Min:

Bild från Aftonbladet:

Kustbevakningen har en mycket bra förmåga att hitta t ex. oljefläckar på vattnet, så varför skulle de inte vara en aktör i operationen?
Citera
2014-10-21, 22:08
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Ja han sa ju t.ex att FM hämtade hans kamera och minneskort... förövrigt undrar man ju vilken 27 åring som står ute och röker på morgonen utan sin splitter nya iphone i handen utan istället får springa in och leta efter en kamera

Nog känns det lite märkligt under omständigheterna att man inte filmar ett suspekt objekt i Stockholms skärgård som man senare ringer in om och vill få undersökt. Men vi får vackert nöja oss med vad som tillkännages i media tillsvidare.
Citera
2014-10-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Den klassiska Hårsfjärden Helikopter 4 är pensionerade i försvaret. Vilken helikopter skall det använda i framtiden för ubåtjakt? 15?
Expressen har artikel om vart helikoptrarna tog vägen : http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-helikoptrarna-som-sverige-salde/
Citera
2014-10-21, 22:12
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
FM tog inga ubåtar under kalla kriget heller trots stora resurser..
Regeringen fegade ur, så var det faktisk vid ett par tillfällen. Det fanns möjlighet.
Citera
2014-10-21, 22:15
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggersFromHell
Hitta en nål i en höstack är ganska enkelt. Man "klappar" händerna i stacken tills man sticker sig på en nål. Uttrycket borde dö.

Det är precis vad som sker i nuet och i ett skarpt läge så rök ett fartyg eller två.

Att jaga ubåt med båt det är som att rota efter en Muräna med tårna.
Citera
2014-10-21, 22:17
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Varför köpte Sverige in Blackhawk-helikoptrar när insatsen i Afghanistan ändå led mot sitt slut. Med facit i hand borde man bara köpt in NH90 istället.
Anledningen till att man valde att köpa in black hawks var ju just att leveransen av NH90 blev så försenad. Den leveransen kommer bli klar först om 15 år, om inte kontraktet avbryts innan dess. Dessutom är black hawk ett väl beprövat system som uppfyllde våra krav, så varför inte.

Nu verkar alla allianspolitiker och högermänniskor ha drabbats av akut minnesförlust, men i likhet med det mesta samägda avvecklades stora delar av försvaret under de senaste två mandatperioderna. Däribland helikoptrar som var perfekta för ubåtsjakt slumpades i vanlig ordning bort till första bästa köpare.
Senast redigerad av Dynamik 2014-10-21 kl. 22:22.
Citera
2014-10-21, 22:18
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria.II
Regeringen fegade ur, så var det faktisk vid ett par tillfällen. Det fanns möjlighet.

källa på det?
Många konspirationsteorier finns det.. men inga bevis som jag vet att vi faktiskt sökte upp samt fångade en ubåt
Citera
2014-10-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
"Det finns ingen garanti för att sökandet hade sett annorlunda ut om Sverige hade varit med i Nato, menar Sverker Göransson i SVT."

I call bullshit, då hade vi haft helt andra möjligheter att jaga u-båtar. Helikoptrar och andra marina enheter från tex Norge, Danmark och Italien.

Först måste ubåtens verksamheter bekräftas för att ens kunna avgöra vad man kan göra militärt.
I det här fallet är det "underrättelser" och observationer.
Citera
2014-10-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Jag har fått bekräftat att "något av nationellt intresse" är hittat lokaliserat och bärgat... Vad detta betyder närmare har jag ingen aning om och verkar inte få svar på det heller... Just nu är allt å då menar jag ALLT väldigt hemlighetsstämplat....
Bekräftat varifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in