2014-10-21, 20:16
Medlem
BigFatCones avatar
Det är ju självklart så att ett antal skulle testa droger om det blev lagligt som inte gör det i dagsläget men det finns inget som säger att det skulle bli ett ökat missbruk för den sakens. Däremot skulle ju det uppfattas som en ökning eftersom mörkertalet skulle sluta vara just ett mörkertal om man inte behöver hymla med det. Jag gillar inte öl av sorten IPA så inte fan går jag och köper det trots att det finns. Jag gillar heller inte dom flesta skaldjur, alltså köper jag dom inte. Varför det skulle vara annorlunda med droger förstår jag inte, det är liksom inte så droger fungerar. Man blir inte automagiskt en missbrukande slav.
Citera
2014-10-21, 20:33
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju självklart så att ett antal skulle testa droger om det blev lagligt som inte gör det i dagsläget men det finns inget som säger att det skulle bli ett ökat missbruk för den sakens. Däremot skulle ju det uppfattas som en ökning eftersom mörkertalet skulle sluta vara just ett mörkertal om man inte behöver hymla med det. Jag gillar inte öl av sorten IPA så inte fan går jag och köper det trots att det finns. Jag gillar heller inte dom flesta skaldjur, alltså köper jag dom inte. Varför det skulle vara annorlunda med droger förstår jag inte, det är liksom inte så droger fungerar. Man blir inte automagiskt en missbrukande slav.

Så om fler får möjlighet att inta beroendeframkallande droger så innebär det inte någon risk att ett ökat antal fastnar i beroende?

Kontakt med en beroendeframkallande drog har inget att göra med att man blir beroende av den?

Man blir beroende "på distans"?

Kan det finnas skäl att kontakta FASS redaktörer och aktuellt läkemedelsföretag när de har fräckheten att skriva om Sativex, cannabissprayen:

Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.

I själva verket funkar droger så här:

Man har inte den jävla blekaste aning om huruvida man ska utveckla ett beroende eller inte om man brukar en drog någon / några gånger.

Så varför öka risken att göra det?

(Jodå, finns en betydande skillnad mellan skaldjur och beroendeframkallande droger...)
Citera
2014-10-21, 20:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Så om fler får möjlighet att inta beroendeframkallande droger så innebär det inte någon risk att ett ökat antal fastnar i beroende?

Kontakt med en beroendeframkallande drog har inget att göra med att man blir beroende av den?

Kan det finnas skäl att kontakta FASS redaktörer och aktuellt läkemedelsföretag när de har fräckheten att skriva om Sativex, cannabissprayen:

Man har inte den jävla blekaste aning om huruvida man ska utveckla ett beroende eller inte om man brukar en drog någon / några gånger.

(Jodå, finns en betydande skillnad mellan skaldjur och beroendeframkallande droger...)
Cannabis är vanebildande, beroende kräver en hel del att uppnå.
Precis som på sex, spel och shopping-beroende/missbruk.
Det är därför cannabis har så låga problematiska konsumenter som 4%(Källa:Nida).
Citera
2014-10-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är ett faktum människan inte kommer sluta använda droger.
Bara vi inte vet hur, vad och och mängder.

Krig och krigshandlingar, de kommer bestå också.
Då människan är girig, eller hatar andra.

Om man ska överdriva, så varför inte säga 10miljoner år.
Desto mer forskning vi får, som visar cannabis och andra lätta droger.
Inte har dessa skadeverkningar, som den glada propagandatiden försökte säga.
Så minskar risken att vi slutar, helt och hållet.
Cannabis och lätta droger, kommer bli legaliserat.

Det är ändå inte att argument för att öka brukandet, eller öka krigandet.
Citera
2014-10-21, 21:19
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jag ser inga problem med om fler skulle börja röka cannabis eftersom de allra flesta är s. k. rekreationsbrukare; de feströker någon gång ibland eller sitter hemma och spelar TV-spel med vännerna. Det är det problematiska bruket - missbruket - som ska hållas nere, och den empirin vi har idag tyder på att när man avdramatiserar och slutar stigmatisera droganvändning, så vågar fler söka vård. Och det är något väldigt positivt.
Citat:
Beroende har mer med psykosociala parametrar att göra än med exponering av droger.
Citat:

Det beror på vad man menar med beroendeframkallande. I de flesta fall avser man kemiskt - det fysiska - beroendet, alltså det som får kroppen att haverera när man inte längre nyttjar drogen. I det fallet är inte cannabis beroendeframkallande. Däremot är det, precis som med allt annat, psykiskt beroendeframkallande. Men där är problemet att ett psykiskt beroende inte är mätbart på samma sätt som det fysiska, utan skiljer sig från person till person.
Citera
2014-10-21, 21:20
Medlem
Citat:

Fast jo, den beroendeframkallande delen av droger fungerar just så. Dvs, du dricker en IPA om det är den enda ölen du har tillgång till.
Citera
2014-10-21, 21:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det är ändå inte att argument för att öka brukandet, eller öka krigandet.
Vart har jag sagt att det ska öka?
Citera
2014-10-21, 21:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Varför skulle fler få tillgång till det? Det säljs ju idag till precis vem som helst. Det är lättare för unga att få tag i cannabis eller andra droger än alkohol. Hur kommer det sig tror du?
Citat:
Om du hade bemödat dig att läsa min tidigare inlägg så hade du varit medveten om att det ska mycket till för att man ska bli beroende av cannabis, eller många andra droger för den delen. Givetvis blir man inte beroende om man låter bli, det säger ju sig självt men om vi håller oss till cannabis så har jag rökt det i 16 eller om det är 17 år nu utan att utveckla något som helst beroende. Det krävs att man missbrukar cannabis för att man ens ska ha en chans att bli beroende.
Citat:

Citat:

I sak har dom absolut rätt och om man använder Sativex flera gånger om dagen i flera år så finns det viss risk att man blir beroende, absolut. Om man rekreationsbrukar cannabis är den risken ungefär noll. Psykiskt beroendeframkallande saker har ungefär samma beroendepotential och den är cirka 10%. Inte nog med att det är förhållandevis så är det cirka 3-4 procentenheter av dessa som blir faktiskt beroende av vad det nu må vara. Resterande har andra problem där missbruket bara är ett symptom.
Citat:
Hur kommer det sig att du har rätt att uttala dig om hur droger fungerar? Jag har i alla fall ett halvt livs empiri att luta mig mot, vad har du?
Citat:
Mycket riktigt, man kan inte veta men man kan göra en kvalificerad gissning grundat på tidigare erfarenheter. Har man till exempel ett sunt förhållande till alkohol så kommer man med stor sannolikhet att ha ett sunt förhållande till substanser som har lägre beroendepotential och till skillnad från alkohol inte är fysiskt beroendeframkallande.
Citat:
För att människan är född till att vara fri. Du förstår helt enkelt inte hur många det är som använder droger utan att du har någon som helst aning om det. Man blir inte utslagen bara för att man använder droger. Det går utan problem att använda droger på ett ansvarsfullt sätt oavsett vad du tror eller hur du vill att det ska vara.
Citat:
Varför är det så svårt för dig att förstå att det är svårt att bli beroende. Jättesvårt.
Citera
2014-10-21, 21:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fast jo, den beroendeframkallande delen av droger fungerar just så. Dvs, du dricker en IPA om det är den enda ölen du har tillgång till.
Går inte jämföra alkohol med cannabis, i att bli beroende.
Cannabis har ~4%, som får en problematisk konsumtion(Källa:Nida).
Alkohol pratas det om upp mot 10-12%, som blir problematiska konsumenter.
Har inte källa, men sällan någon ifrågasätter alkoholens förmåga att göra en till en problematisk konsument.
I dessa siffror.
Citera
2014-10-21, 21:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Absolut. Men grejen är ju att det är svårt att bli beroende av exempelvis cannabis. Det är mycket lättare att bli beroende av alkohol eller socker för den delen. Man blir helt enkelt inte beroende vid ett rekreationellt bruk och lyckas man bli det så hör man inte till normen.
Citera
2014-10-21, 21:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Absolut. Men grejen är ju att det är svårt att bli beroende av exempelvis cannabis. Det är mycket lättare att bli beroende av alkohol eller socker för den delen. Man blir helt enkelt inte beroende vid ett rekreationellt bruk och lyckas man bli det så hör man inte till normen.
Ofta man använder, denna svart och vitt argumentation.
Bara för fåtal av alla cannabis konsumenter, blir missbrukare.
Så vänder man det till att bli, att alla blir det.
Finns liksom bara noll och alla.

Samma gäller det skadeverkningarna, där det finns skador med cannabis.
Så väljer man säga saker som, "är cannabis nyttigt/hälsosamt?".
Bara för att man säger det har lågskadeverkningar.
De är som hundar, som försöker jaga sin egen svans.
Citera
2014-10-21, 21:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ofta man använder, denna svart och vitt argumentation.
Bara för fåtal av alla cannabis konsumenter, blir missbrukare.
Så vänder man det till att bli, att alla blir det.
Finns liksom bara noll och alla.

Samma gäller det skadeverkningarna, där det finns skador med cannabis.
Så väljer man säga saker som, "är cannabis nyttigt/hälsosamt?".
Bara för att man säger det har lågskadeverkningar.
De är som hundar, som försöker jaga sin egen svans.
Jo men eller hur? Lite som att det inte finns ett bruk utan enbart ett missbruk. Sen att det är ett missbruk enbart på grund av dess legala status håller man tyst om. Det finns trots allt klara definitioner för vad ett missbruk är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in