Citat:
Ursprungligen postat av
soopy
Så om fler får möjlighet att inta beroendeframkallande droger så innebär det inte någon risk att ett ökat antal fastnar i beroende?
Varför skulle fler få tillgång till det? Det säljs ju idag till precis vem som helst. Det är lättare för unga att få tag i cannabis eller andra droger än alkohol. Hur kommer det sig tror du?
Citat:
Kontakt med en beroendeframkallande drog har inget att göra med att man blir beroende av den?
Om du hade bemödat dig att läsa min tidigare inlägg så hade du varit medveten om att det ska mycket till för att man ska bli beroende av cannabis, eller många andra droger för den delen. Givetvis blir man inte beroende om man låter bli, det säger ju sig självt men om vi håller oss till cannabis så har jag rökt det i 16 eller om det är 17 år nu utan att utveckla något som helst beroende. Det krävs att man missbrukar cannabis för att man ens ska ha en chans att bli beroende.
Citat:
Man blir beroende "på distans"?
Citat:
Kan det finnas skäl att kontakta FASS redaktörer och aktuellt läkemedelsföretag när de har fräckheten att skriva om Sativex, cannabissprayen:
Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.
I sak har dom absolut rätt och om man använder Sativex flera gånger om dagen i flera år så finns det viss risk att man blir beroende, absolut. Om man rekreationsbrukar cannabis är den risken ungefär noll. Psykiskt beroendeframkallande saker har ungefär samma beroendepotential och den är cirka 10%. Inte nog med att det är förhållandevis så är det cirka 3-4 procentenheter av dessa som blir faktiskt beroende av vad det nu må vara. Resterande har andra problem där missbruket bara är ett symptom.
Citat:
I själva verket funkar droger så här:
Hur kommer det sig att du har rätt att uttala dig om hur droger fungerar? Jag har i alla fall ett halvt livs empiri att luta mig mot, vad har du?
Citat:
Man har inte den jävla blekaste aning om huruvida man ska utveckla ett beroende eller inte om man brukar en drog någon / några gånger.
Mycket riktigt, man kan inte veta men man kan göra en kvalificerad gissning grundat på tidigare erfarenheter. Har man till exempel ett sunt förhållande till alkohol så kommer man med stor sannolikhet att ha ett sunt förhållande till substanser som har lägre beroendepotential och till skillnad från alkohol inte är fysiskt beroendeframkallande.
Citat:
Så varför öka risken att göra det?
För att människan är född till att vara fri. Du förstår helt enkelt inte hur många det är som använder droger utan att du har någon som helst aning om det. Man blir inte utslagen bara för att man använder droger. Det går utan problem att använda droger på ett ansvarsfullt sätt oavsett vad du tror eller hur du vill att det ska vara.
Citat:
(Jodå, finns en betydande skillnad mellan skaldjur och beroendeframkallande droger...)
Varför är det så svårt för dig att förstå att det är svårt att bli beroende. Jättesvårt.