2014-10-21, 17:48
Medlem
Fris avatar
Hur mycket kostar det här spektaklet, som ju från högsta ort statsministern INTE är en ubåtsjakt, och hur kommer det att finansieras i form av uteblivna övningar, minskade personalrekryteringar och avskaffade materielinköp under nästa år?
Citera
2014-10-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur mycket kostar det här spektaklet, som ju från högsta ort statsministern INTE är en ubåtsjakt, och hur kommer det att finansieras i form av uteblivna övningar, minskade personalrekryteringar och avskaffade materielinköp under nästa år?

Dom gick väl ut med att det kostar 10 miljoner per dygn om jag inte minns helt fel.
Citera
2014-10-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Det är väl klart att det är så när ÖB helt spontant säger att det "är för jävligt.."

Alternativ tolkning: Det är fråga om ett intrång från främmande makt, men en "välsinnig" sådan, vilket Regeringen vetat om och godkänt sedan innan övningen startade men ÖB och FM var inte inkopplade, och det är detta som ÖB var lite sur över när han fått informationen vid utskottsmötet.
Citera
2014-10-21, 17:51
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toder
Är det dags att börja oroa sig nu? Jag har sedan igår iakttage 4st fullt bestyckade 122r. Samt ett 10 tal 40 vagnar som rullar söderut på e4 mot Stockholm!! Med tillhörande ammo och tross bilar också. Det känns som att det inte är övning eftersom transporten med 122r körde i 90kmh, kan det ha att göra med ubåten? Och är det då en kraftsamling?

Bilder! Annars hände det inte!
Citera
2014-10-21, 17:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Varför ska militären vara ärlig när dom har möjlighet att vilseleda fienden och eventuellt få strategiska fördelar?

Precis som jag skrev. Man kan enkelt vilseleda fienden genom att inte ge ut info. Det är bättre än att ljuga och ge ut felaktig info till media och sedan få stå där som fånar när lögnen avslöjas.
För att förtydliga: De (militären alltså) kan ange att de jagar något men inte säga exakt var. Detta istället för att ange en felaktig plats.
Citera
2014-10-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toder
Är det dags att börja oroa sig nu? Jag har sedan igår iakttage 4st fullt bestyckade 122r. Samt ett 10 tal 40 vagnar som rullar söderut på e4 mot Stockholm!! Med tillhörande ammo och tross bilar också. Det känns som att det inte är övning eftersom transporten med 122r körde i 90kmh, kan det ha att göra med ubåten? Och är det då en kraftsamling?

Gå och torka dig, du luktar skit.

Väx upp, det kommer inte bli något jävla krig om, och om det skulle bli vad skulle det där hjälpa till med?

Står ju inte emot ett skit utav var Ryssland skulle komma med isåfall, nej gå och lägg dig.
Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Deras reaktioner och kommentarer härleder sig från vad jag tidigare nämnde, att 80% av människor reagerar med förnekelse i händelse av en krissituation. Detta har visats många gånger i olika studier, i flygplanskrascher t.ex, där planet börjar brinna, så är det 20% som tar sig ut, resten sitter paralyserade och tar inte in allvaret i situationen. Det är precis samma fenomen vi ser i tråden, förlöjligande av hela saken... Mänskligheten fungerar så...

Ojjjj, hela Sverige sitter i ett störtande flygplan nu !
Tur att det inte är ändå en sjunkande ubåt eftersom oddsen där är ännu sämre.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GriZzm0
Dom gick väl ut med att det kostar 10 miljoner per dygn om jag inte minns helt fel.
De sa mer specifikt "tvåsiffrigt antal miljoner per dygn". Alltså minst tio miljoner.
Citera
2014-10-21, 17:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Det är inget spektakel, Försvarsmakten gör det den finns till för att göra.
Citera
2014-10-21, 17:54
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Vi har en förutsägelse (som jag dock inte tror på) av en som forskat i den svenska ubåts-sörjan, Kapten Anders Jallai:

"Anders Jallai ‏@AndersJallai

Om en halvtimme tror jag Försvaret meddelar att operationen börjar avvecklas. Ubåten har undkommit. De har trots allt gjort vad de kunnat!"

Jag kænner mig relativt sæker på det också, Ryssarna har ju redan bekræftat det

tror att det kommer ta lång lång tid innan vi får en officiell førklaring på detta till gemene Svensk,
operation locket på fortsætter
Citera
2014-10-21, 17:55
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Precis som jag skrev. Man kan enkelt vilseleda fienden genom att inte ge ut info. Det är bättre än att ljuga och ge ut felaktig info till media och sedan få stå där som fånar när lögnen avslöjas.
För att förtydliga: De (militären alltså) kan ange att de jagar något men inte säga exakt var. Detta istället för att ange en felaktig plats.

Det måste väl helt bero på hur trovärdig man är i sin felinformation. Jag ser inte varför försvarsmakten skulle vara tvungna att tala sanning under pågående operation bara för att ett gäng medianissar inte ska bli griniga.
Citera
2014-10-21, 17:55
Medlem
Noterar att det i går nämndes att det var pansarvagnar på vägarna: i dag har jag sett åtminstone fyra stycken stora pansarfordon köra genom Lund (!). Någon som har en clue om vad detta handlar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in