2014-10-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Ryssarna har väl bara dementerat att det är en ubåt i vår skärgård.. de säger absolut inket om sändare eller dylik utrustning. Åtminstone inte vad jag läst på de sidor jag hittat..

Observera att ryssarna mig veterligen inte har dementerat nånting över huvudtaget. Enligt dom utför alla flottenheter sina uppdrag i östersjön (till belåtenhet får man förmoda)

Även det förband av meniga trainees från udmurtien (eller likvärdigt) som uppdaterar signalspaningssystem utanför stockholm (obs, spekulation!)
Citera
2014-10-21, 16:35
Medlem
jeanthss avatar
Samtidigt kan man ju undra vad fan det är för nytta med att Aftonhoran avslöjar intelligens om vart trupper landstiger öar?
Citera
2014-10-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Finns det några objektiva grunder för att anta att Försvaret har "full koll"?

Finns det överhuvudtaget något som tyder på att försvarsledningen haft koll på svenskt vatten de senaste 30 åren?

Finns det med andra ord annat än dokumenterade lögner, undanhållanden av bevis, beordrande av eldförbud när ubåtar passerar?

Men jag kan hålla med dig att försvaret har ”full koll” på propagandan genom att det låter läcka ”information” och låter sina egna gubbar vid försvarshögskolor och liknande uttala sig tvärsäkert om vad det handlar om - men helt saknar koll på det vatten som det i vårt namn är satta att försvara.

OT:
Nån som kallar sig för Dr.Dzerzhinsky har väl knappast rätt i att hävda "i vårt namn är satta att försvara". Det finns en hel del svenska överlöpare till den ryska sidan och du är definitivt en av dem

OnT:
svd.se har en mycket behagligare live-reporter att lyssna på. Mindre sensationslysten än den där Niklas på expressen.
Nu letar dykare i vid Ingarö. Kan det bli nått fynd där?
Citera
2014-10-21, 16:37
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Nej dom som förstår sig på menar att black hawk inte går att använda till ubåtsjakt, vet inte om det är på pga sonar eller att den inte kan bära ubåtsjaktvapen dock.
För ubåtsjakt är det SH-60 Seahawk som gäller. Hkp16 (Black Hawk) var ju ett panikköp ändå eftersom man har väntat i typ 15 år på NH90 som aldrig verkar komma och dessutom har varit en ren katastrof för de länder som ens har fått den levererad och kunnat sätta den i tjänst. Om det var så angeläget att få tag i helikoptrar att fjanta runt med i Afghanistan att man kunde gå till USA och köpa Black Hawk tycker jag att man borde kunna resonera likadant om förmågan till ubåtsjakt.
Citera
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det var väl röster?
Varför skulle en sändare prata?

Ja, det kan man undra. Någon som har ett svar? Är det nån form av undervattenbaserad telefonsvarare eller?
Citera
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Ljuger Mellin i Aftonbladet när hon skriver att Holland har en u-båt? Själv har jag för mig att holländska regeringen dementerat att Holland har någon ubåt. Dementin är föranledd av att Ryssland i sin desinformationskampanj kring ubåtskränkningen påstått att det var en holländsk ubåt som kränkt Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19726949.ab

Går Aftonbladet fortfarande Rysslands ärenden

http://bit.ly/1sKQvCR
Citera
2014-10-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
OnT:
svd.se har en mycket behagligare live-reporter att lyssna på. Mindre sensationslysten än den där Niklas på expressen.
Nu letar dykare i vid Ingarö. Kan det bli nått fynd där?

Någon kanske tappat något under operationens gång? Kanske dyker de efter expressen och aftonbladets tappade självkänsla?
Citera
Medlem
Den Holländska U-båten som deltog i övningen i Östersjön ligger i för tillfället i Talinn, läste jag på CNN.
Citera
Medlem
Från Expressens livesändning:
Johan Eslander:

Ryska flygvapnets signalspaningsflygplan flög över Östersjön på tisdagen.

Natos baltiska luftenhet skickade upp ett F-16 för att bevaka.

– Vi skickade upp planet eftersom det ryska spaningsflyget flög nära den lettiska gränsen, säger Kaspars Galkins, chef för kommunikationsavdelningen.
Även det svenska flygvapnet skickade upp plan över Östersjön.

EDIT: Mikael Abrahamsson på Försvarsmaktens informationsstab säger att även det svenska flygvapnet haft flyg i luften över Östersjön på tisdagen.

– Vi gick upp med eget flyg i dag, och vi har haft kunskap om att annan nations flyg har befunnit sig i luften, säger han.

– Jag kan inte uttala mig om ett det var ett eventuellt ryskt flygplan. Det jag kan säga är att vi har god kontroll över den flygverksamhet som sker över Östersjön.

Mikael Abrahamsson vill inte kommentera om incidenten har med den pågående insatsen i skärgården att göra.
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/ryskt-spaningsflyg-uppe-over-ostersjon/
Senast redigerad av Mr.Degis 2014-10-21 kl. 16:43.
Citera
2014-10-21, 16:41
Medlem
Tendas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Nu när rysk statlig media hånar Sverige så tror jag att ubåten/farkosten har kommit undan. Dom skulle väl inte göra det när det fanns en chans att den skulle åka fast, och isf komma till dubbelt åtlöje. Nu när dom är säkra på att "faran" är över så är det fritt fram, dom skrev ingenting första tiden.

Det här kan vara något off-topic och jag må ha missat något men vart har rysk statlig media hånat Sverige? Ria Novostis senaste artikel om ämnet (se nedan) är enligt min uppfattning rätt så objektiv och rapporterar mer eller mindre det våra medier gör. RT verkar inte ha skrivit, åtminstone vad jag kan hitta, något nytt om ämnet sedan igår. Är det någon annan rysk statlig media du syftar till?

Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
"Detta börjar likna mer och mer en traditionell Svensk folkfest: Att jaga ryska ubåtar i Skärgården! Finns nog inget som är mer traditionellt Svenskt.
Kräftskiva, Surströmming och Ubåtsjakt i Skärgården."

Den kulan visste hur den tog, det måste erkänt bli (ur Fänrik Ståhls sägner)
Citera
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Expressen:
Johan Eslander:

Ryska flygvapnets signalspaningsflygplan flög över Östersjön på tisdagen.

Natos baltiska luftenhet skickade upp ett F-16 för att bevaka.

– Vi skickade upp planet eftersom det ryska spaningsflyget flög nära den lettiska gränsen, säger Kaspars Galkins, chef för kommunikationsavdelningen.
Även det svenska flygvapnet skickade upp plan över Östersjön.

Vad betyder detta? Att Ryssland bedriver signalspaning i internationellt luftrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in