2014-10-21, 12:34
Medlem
KaptenSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Menar du via morse då eller, för om man hört en ryss försöka prata något annat språk så vet man att man hör direkt att det är en ryss...

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag var i St Petersburg på Sovjettiden. Ganska sent förvisso, typ 1988 eller så. Blev då guidad av en "Guide" från den statliga turistbyrån Intourist på perfekt och då menar jag helt perfekt, Svenska.
Citera
2014-10-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Ursäkta mig, men vad sa vår gode försvarsminister?

Något i stil med: Jag har fått och får information så det är inga problem, men tänker inte prata om det. Det är försvaret som sköter den operativa delen..

Bekräftelse som förnekelse?

Nej.
Han rapade bara upp i enlighet med ansvarsfördelningen mellan Regeringen och Försvarsmakten enligt Regeringsformen och Instruktion för Försvarsmakten.
Citera
2014-10-21, 12:36
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det absolut bästa att göra när man finner en ubåt är att fästa en spårningsenhet på dess skrov och därefter släppa den.

När den åker hem får vi veta väldigt mycket om var den varit, var den hör hemma och vem som är ansvarig utan att släppa en enda bomb eller dra på sig onödig politisk konflikt.
Och där avslöjade du den...

Sluta spekulera, du gör det pinsamt svårt för marinen att förhandla när de vill ha tillbaka sina spårsändare..
Citera
2014-10-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det tror jag på när jag ser det. Kan vara en ny skenmanöver.

Pinsam rubriksättning på DN som endast verkar vara baserad på att 3 fartyg ligger stilla bredvid varann. De har antagligen lunchrast..
Citera
2014-10-21, 12:37
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Kan det inte varit så att man har hittat ubåten och meddelat Ryssland och via diplomatiska politiska samtal kommit överens om att man eskorterar ut den och inte tvingar upp den?
Så är det
Citera
2014-10-21, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenSverige
Enda vägen ut ur Ingaröfjärden är väl Skurusundet. Bara att spärra av där då...
Eller vid närmre eftertanke så kommer man inte ens dit med en miniubåt utan att ta sig genom Baggensstäket först...

DU är inte så jävla smart va? Enda vägen ut är skurusundet???? Från ingarö fastlandet är det öppet hav rakt ut!!! Dessutom skulle dom aldrig ta sig igenom stäket!
Citera
2014-10-21, 12:38
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det tror jag på när jag ser det. Kan vara en ny skenmanöver.
Tror de har ankrat för lunch.

Jag är benägen att hålla med. Det liknar ingenting annat än en övning i informationskrigföring just nu, om det pågår något intressant över huvud taget just nu så bör man nog hålla koll på vattnet utanför Gdansk, någon som har en kontakt där som kan rapportera om det pågår någon ovanlig aktivitet där?
Citera
2014-10-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Om det är alternativ 3... Spränger man den efter en varning då?
Vi har ju inte bett om besök direkt... Måste politiker tillfrågas ?
Befinner de sig så djupt inne på svenskt territorium så behövs det inte frågas om lov att släppa sjunkbomber. Man behöver inte ens varna de i ubåten, utan man släpper direkt.
Citera
2014-10-21, 12:39
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Ursäkta mig, men vad sa vår gode försvarsminister?

Något i stil med: Jag har fått och får information så det är inga problem, men tänker inte prata om det. Det är försvaret som sköter den operativa delen..

Bekräftelse som förnekelse?
Det senaste hon sade i frågan var
"Från årsskiftet ska alla nya äldreboenden, sjukhus och övriga vårdinrättningar ha inbyggd sprinkler enligt Boverkets nya byggregler (BBR), vilket Karin Enström tycker är mycket bra."

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Pinsam rubriksättning på DN som endast verkar vara baserad på att 3 fartyg ligger stilla bredvid varann. De har antagligen lunchrast..
Om inte försvarsmakten uttalar sig så undrar man vad DN bygger sina uppgifter på?
Känns som vilda spekulationer från deras håll.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Från http://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-rapporterar-live-om-ubatsjakten/

Juan Flores: Josefine Sköld rapporterar från Ingaröfjärden att tre fartyg ligger ganska tätt. Det är HMS Stockholm, Minsveparen M74 och Bevakningsbåt 91.
12:38, 21 October 2014

Juan Flores: – De rör sig lite sakta. Vi har en uppgift om att de fått kontakt med något, exakt vad det skulle vara vet vi inte riktigt, säger hon.
12:39, 21 October 2014

Juan Flores: Ytterligare ett fartyg närmar sig på längre håll.
12:39, 21 October 2014

Edit:

Från http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/

Mimmi Nilsson: Expressens utsända reporter Nike Mekibes rapporterar live från Ingaröfjärden.
– Vi har blivit informerade om att vi ska hålla ett avstånd på 1000 meter och detta respekterar vi, säger hon.
tisdag 21 oktober, 2014 12:39

Väldigt tydliga med avståndshållandet.
Citera
2014-10-21, 12:40
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej.
Han rapade bara upp i enlighet med ansvarsfördelningen mellan Regeringen och Försvarsmakten enligt Regeringsformen och Instruktion för Försvarsmakten.
Han? Du menar Hon förstås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in