Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Nej du har fel Sd sympatisörerna gick inte förbi VALU utfrågarna i den utsräckning du tror, de förtidsröstade.
Om du säger sådär, så förstår du inte problemet ur institutens synvinkel.
Ur det demokratiska "jag har rätt att hålla min åsikt för mig själv"-perspektivet har vi ingen skild åsikt. Däremot är det ett tecken på att man inte begriper frågeställningen och problemet om man inte förstår att en simpel omviktning för att mappa valresultatet inte är ett svar på mätproblemet.
Det där med White Trash är inga direkta fördomar, men du rör dig kanske inte i SD-land tillräckligt långt ut från den centrala frågan om flyktingvolymer för att förstå det till fullo. Ett verkligt problem för SD är att de som träder fram och representerar till stor del är WT (eller snarare, lågpannade dystopiska generalhatare, som får en megafon i kommunen, lyfter fram sin åsikt, och sedan får JÅ och ett par till med insikt uppgiften att lyfta bort ytterligare en dåre)
@ Oyto:
Problemet med ett mätinstitut som bara kan mäta ett parti är... att det bara kan mäta ett parti. Det är så enkelt, och begriper man inte vad problemet med en bokföringsmekanism som bara kan redovisa en sorts hundralappar är, så är det knappt lönt att förklara. Men jag kan försöka i alla fall:
För att man skall kunna lita på ett mätinstrument, så skall det kunna verifieras. Verifikationen kan ske mot andra mätinstrument och mot facit. För närvarande finns ett mätverktyg som är helt annorlunda än de andra (visar värden över hela skalan, men har visat sig visa rätt för SD (i betydelsen "gissar rätt bra på valresultatet, några dagar före) - två gånger. Ingen vet "hur", bara "att".
De enda mätningar som kan anses möjliga att kalibrera är de som sker nära en stor, dyr och total opinionsundersökning. I vårt fall är det valen, bättre facit kan vi knappast få. (Det finns ibland de som på allvar menar att val inte är representativa för opinionen, men där är vi ju inte.)
Då kan man se vissa trender som vi kan extrapolera bakåt i tiden. Det vi inte kan bedöma är är i vilken omfattning de kan indikeras, eftersom vi (i SD:s fall) bara har två skarpa val som innebär att de överhuvud taget finns på den politiska kartan i skala som vanligt folk använder.
Nu finner vi att institut med etablerade metoder får problem. Till viss del kan de problemen förklaras med samhällsförändringar, beteendeförändringar, andra mediastrukturer, överexponering av opinionsundersökningar, nya metoder för att samla in information OCH en önskan att ha en opinionsundersökning att gotta sig åt varje vecka. Ett annat problem är att man frågar om något som är i snabb förändring och där fyra år mellan facit är mycket lång tid.
Givetvis kan man då tänka sig att Sentio är det institut man vill luta sig mot, då det gäller att detektera vad opinionen anser om SD. Men innan jag blir intresserad vill jag veta om man har en bättre undersökningsgrupp eller om man bara gör en simplistisk "vi tar i litet extra med uppräkningen, för det är där de andra instituten verkar ha missat"-strategi.