2014-10-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
De uttalanden som kom precis nu angående FMs tystnad och att man går mot öppet hav är ju tydliga indikationer på att man leder någonting ut ur våra vatten.

Stefan Ris (namn/stavning?) menar på att det är troligt att man kan ha markerat mot en främmande (läs:rysk) u-båt men att man låter den komma undan efter en varning. Att man liksom visat att man kan sänka den om man vill, men låter den gå.

Vad tror ni? Öppet hav = game over.
Det låter som det mest troliga scenariot och matchar även Löfvens konstiga formulering om ubåtsjakt. Det var tydligen tidigt klart att detta inte kunde övergå till ubåtsjakt trots att IKFN är tydlig med att en främmande undervattensfarkost ska tvingas upp.
Citera
2014-10-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirakelspektakel
Sveriges fd justitieminister hade föresläsning mitt genom u-båtsjakten.
Om Ryssen velat göra skada finns det gott om flytande nöjespalats att sikta in sig på.

http://www.vikingline.se/sv/sverige/hitta-resa/kryssningar/temakryssningar/forfattarkryssning/
Hur tänkte du nu? Mitt i Smörgåsbordet? Det hade varit en provokation man helt enkelt inte skulle kunna bortse ifrån, outrageous!
Citera
2014-10-21, 10:28
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det låter som det mest troliga scenariot och matchar
även Löfvens konstiga formulering om ubåtsjakt
. Det var tydligen tidigt klart
att detta inte kunde övergå till ubåtsjakt trots att IKFN är tydlig med att en
främmande undervattensfarkost ska tvingas upp.

Detta har redan förklarats hundratals gånger. Det uttalandet kommer från början
från FMs presskonferens och då kan inte statsministern komma med något eget
hittepå utan måste naturligtvis hålla sig till försvarsmaktens egna ståndpunkt.
Citera
2014-10-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det låter som det mest troliga scenariot och matchar även Löfvens konstiga formulering om ubåtsjakt. Det var tydligen tidigt klart att detta inte kunde övergå till ubåtsjakt trots att IKFN är tydlig med att en främmande undervattensfarkost ska tvingas upp.

Stämmer det är det ju skandal för i helvete. Göran Frisk for ÖB, då hade inga fittor släppts ut

Seriöst, en inkräktare ska tvingas upp eller skjutas i bitar. Jävla daltande.
Citera
2014-10-21, 10:29
Medlem
byggarn30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Ve och fasa så tror jag tyvärr att det kan ha gått till så.
Bevis har ingen i nuläget om något men ett antal tänkbara händelseförlopp har man ju i huvudet hela tiden.
Kom ihåg att vi släppte ut ubåt/ar genom att öppna upp ubåtsnäten på det glada 80-talet.
Citera
2014-10-21, 10:31
Medlem
zetruzs avatar
Jag förstår då inte. De får oss att slösa bort dussintals miljoner kronor av skattebetalarnas pengar, och när de väl hittar farkosten så säger de till landet i fråga att "nu lugnar ni ned er!"? Så får det ju inte vara. Jag vägrar. Nej.
Citera
2014-10-21, 10:33
Moderator
OYs avatar
Vet någon vad Sjövärnskårens fartyg har för förmåga? SVK-70 Hojskär ligger mellan Gotland och Gotska sandön, samband med underrättelseoperationen?

Citat;
De används framför allt i Sjövärnskårens verksamhet som utbildningsplattformar men även som resurser för Försvarsmakten och andra myndigheter.

http://www.sjovarnskaren.se/hem/sjoevaernsfartyg
Citera
2014-10-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Jag förstår då inte. De får oss att slösa bort dussintals miljoner kronor av skattebetalarnas pengar, och när de väl hittar farkosten så säger de till landet i fråga att "nu lugnar ni ned er!"? Så får det ju inte vara. Jag vägrar. Nej.

Du drar för hastiga slutsatser när du inte sitter på någon information. Hur vet du vad som är hittat och hur vet du vad som är kommunicerat osv?
Citera
2014-10-21, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan

Ja, det var humor i går kväll när ryssen navigerade fel (igen?) och drog in i Nåttarös vik, där vid kvarnudden, och man fick mota alla journalister en kilometer bort så att det inte syntes hur vi lotsade ut dem via Danziger gatt.

Vi driver ut dem som man motar får...

Går det att se detta på marinetraffic?
Citera
2014-10-21, 10:37
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Du drar för hastiga slutsatser när du inte sitter på någon information. Hur vet du vad som är hittat och hur vet du vad som är kommunicerat osv?
Det var en kommenterar baserad på teorierna som just nu flyger omkring i just detta nu, med (för sakens skull) antagandet att de var korrekta. Vilket självklar inte måste vara fallet. =)
Citera
2014-10-21, 10:38
Medlem
narkoluders avatar
Om det är en triton-nn så är väl det en våt farkost och besättningen har torrdräkter på sig.
Nu, efter tre fyra dygn borde väl besättningen hunnit bli rejält kiss och bajsnödig.
Hur löser dom det? Blöja?
(Detta är väldigt on topic för mig och eventuell besättning)
Citera
2014-10-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz

Vadå slösar pengar... Det är pengar som redan är avsatta för Försvaret dvs dom gör det här nu sen är det sparlåga resten av året.

Om inte annat så se det som en värdefull övning för både personalen på båtarna och även befälen som styr upp allting.Sen är det inte så dyrt det som händer just nu alltså det blir ju precis som en vanlig marinövning pengamässigt det var ingen som klagade på den stora övningen som var nyss med bla holländarna.

Men visst du kanske tycker det är bättre att satsa samma pengar på "tankesmedjor",modern "konst" eller gratis tandvård till tiggarligor.

Jag tycker det iallafall är bra att dom rastar våra krigsmaskiner lite och inte bränner pengar på annat skit oavsett om man hittar en ubåt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in