Citat:
Ursprungligen postat av
O19
Sa Expressens utsände i båten just minsvepare? Hur ser en sådan ut och varför har man en sådan på plats? Tror man att de monterat minor i svenskt vatten?
Minjakt, säger man numera. Eftersom moderna (och föralldel även gamla) minor är knepiga saker att handskas med, har de här fartygen extremt bra verktyg för att hitta botteninstallationer, saker som inte borde ligga på botten, mystiska avvikelser, magnetiska anomalier, redskap för visuella undersökning och vad man nu kan tänka sig. I stort sett perfekta redskap för att hitta en stillaliggande ubåt, installationer, passiva navigationsredskap, eller (det vore ju litet speciellt) mer aktiva redskap, typ "fientliga fasta mineringar".
Behändig liten skuta att ha till hands. Får den upp spåret på något, så finns det pangare ombord så det räcker. En extremt etablerad metod att röja mineringar är att spränga dem. (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosterklass )
Inte för att jag egentligen vet så mycket, men sitter jag i en hukande mikro-farkost och en sådan här är på jakt, skulle jag bekymra mig mer än för helikoptrar, korvetter och annat som inte direkt smyger fram.