2014-10-21, 00:08
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
VIT triton:
https://oplatsen.files.wordpress.com/2012/02/20120210-225617.jpg?w=490

de nya går i 40! knop i övervattensläge enl. uppgift.

Varför vill du inte se fakta?

Fiskaren Ove var ute och fiskade.
Citera
2014-10-21, 00:08
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Mm, men det är ju också en indikator på att vi sannolikt aldrig kommer finna en ubåt heller. Det i sig betyder inte att operationen måste bli misslyckad.

Instämmer. Underrättelseoperation är ju ett mycket vagare begrepp som om man tänker efter kan innefatta en hel del potentiella scenarion.
Citera
2014-10-21, 00:09
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Varför? Det kan såklart finnas flera anledningar, om det ens var en Rysk ubåt, det vet ju ingen i detta läget.

Du verkar ju uppenbarligen veta att det var en Rysk ubåt, har du några bevis för detta? Hosta fram dem då!!

Hur vet du att Sverige inte har någon koll i skärgården? Har du bevis för detta påstående? Vad vet du som inte vi andra vet? Om dina spekulationer och påståenden skall tas för en sanning så hosta fram bevis tack. Vi vill gärna ha lite substans bakom dina påståenden.

Vilken planet är du ifrån?
Ta å läs mina två inlägg igen.
Men jag ska svara snabbt på det du skriver...
Alltså:
1: det är min teori / spekulation om vad som händer endast, jag vet ej vad som hänt.
2: i min teori så är det ryssarna som är här å vill bli upptäckte men ej upptäckta så att dom bli identifierad. Om vi identifierar dom som ryssar med bevis så faller ju hela min ide. Ryssarna vill att vi ska skylla på dom utan att ha 100% bevis. ( läs random nättidning så skyller dom redan på ryssarna utan några som helst bevis) dom vill att allting ska blåsas upp så vi skyller på dom och ger dom anledning att attackera oss.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Varför fösa iväg detta objekt från våra vatten, utan att ställa personerna i eventuell ubåt mot väggen? Eller kan man "bakom stängda dörrar" redan varit i kontakt med Ryssland? Och därigenom nått någon typ av deal. Har liksom svårt att se hur ett sådant scenario skulle utspela sig. För inte kan väl vi exempelvis få kontakt med ubåten därnere "bara sådär?". Men Sverige verkar i övrigt alltid göra såhär. Samma som när vi tidigare i år fick besök i luftrummet av ett ryskt flygplan. Det skickade vi bara tillbaka. Varför inte tvinga ner det på land? Ger det inget? I USA hade planet blivit nedsprängt direkt. Fina kontraster.

Ibland tjänar man på att låtsas gå bet. Man har signatur på båten, samt vet mycket om hur den uppträder osv. För att få reda på vad den gjorde här väntar man kanske på nästa tillfälle?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Jag vet inte varför, men det skulle glädja mig nåt oerhört om det visar sig att FM lurat kalsongerna av TV4 med Ove
He he. Ligger väl knappast i FM:s intresse att informera media med sanningsenlig information under pågående insats. FM:s verksamhet syftar till att försvåra fiendens verksamhet, inte tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Kan någon förklara? Är allt en lögn? Fanns det inte information om uppsnappade nödmeddelanden på ryska eller var allt bullshit från diverse tidningar?

Försvarsmakten har sagt att de INTE har snappat upp några nödanrop. Så FRA har alltså inte snappat upp det, sen vet jag inte om Aftonbladet har någon telegrafiskt på redaktionen som snappat upp det
Citera
2014-10-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halljohn
Instämmer fullständigt. Enda anledningen för "Erik" att dölja ansiktet är om han inte fick uttala sig för FM och gör det "i hemlighet". Men att döma av de långa intervjuerna från platsen så är det inte fallet. Intervjun på AB innehåller många "meningslösa detaljer" som är ett klassiskt knep inom MISO/PSYOPS-verksamhet för att bygga en trovärdighet. Exempelvis att han nämner sin flickvän, cigaretten flera gånger, att han inte hittade en kikare, osv. Denna typ av detaljer är utfyllnad för att vi skall få en "bredare bild" av "Eriks observation" så att den blir verkligare i våra hjärnor.

Svaren på frågorna känns inövade. Han tycks vara mån om att säga rätt sak - inget reflekterande eller resonerande utan snabba, raka och distinkta svar. Som en god soldat som övats borde ge. Om man dessutom adderar de "ytterst neutrala kläderna", frisyren a'la medvetet tillruffsad soldatfrilla, osv., tidigare nämnda borttagna metadata från bilden, den bekräftade lögnen om var bilden är tagen, flertalet rapporter som tyder på att de som bor på platsen ej tagit bilden, osv. så tycker jag väldigt mycket pekar på att Erik är fejk.

Vad har vi för argument för att han inte är fejk - jag känner att jag behöver några?

Till en början var jag skeptisk till att Erik skulle vara fake, men jag försöker i mitt huvud finna rimliga anledningar till att han döljer ansiktet utan att lyckas.
Citera
2014-10-21, 00:10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nejdå ,det gjorde dom inte , det står u där i texten att dom ska hämta olja i Ryssland om några dagar ,det sa dom i pressmeddelandet också.
Men dock har dom ljugit att dom inte kontaktat kustbevakningen.
Det står ja, och dom säger en sak. Men gör dom det då? - Det får vi se.

Inte fasiken går dom ut ordagrant och säger vad de sysslar med om de har något fuffens för sig.
Givetvis försöker man då sopa bort alla spår så bra det går.

Som sagt, jag säger varken bu eller bä. Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.
Lite naivt och trångsynt att lita blint på vad ryssarna säger. De har väl aldrig varit historiens godaste folk och alltid arbetat lite i skymundan.
Citera
2014-10-21, 00:11
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ah, ok.

Undrar då hur Aftonbladet tänkte när de såg att SVT gjorde det och att FM erkände? Artikeln redan ute. Redan bevisat att Aftonbladet ljög om platsen. Frågan är hur långt samarbetet mellan Aftonbladet och FM gick? Var det FM som gav AB "Erik"?

Det hela är ju oerhört märkligt, Aftonbladet har båda rubrikerna uppe, dels Erik 27 och dels fm ljuger. De kommenterar inte alls det faktum att de själva påstår sig befinna sig på en plats de inte befinner sig på. SVT talar ju nästan klarspråk.

"Efter att SVT konfronterat Försvarsmyndigheten med uppgifterna återkommer Philip Simon efter några timmar med nya uppgifter.
Han säger nu att den plats man först angav var felaktig för att inte ”hjälpa främmande makt” och att föremålet i verkligheten sågs på en annan plats i området."

Men detta skulle Aftonbladet alltså inte reagerat på, fullständigt uteslutet.
Citera
2014-10-21, 00:11
Medlem
En sak förstår jag faktiskt inte. Först gick FM ut med uppgifter om var ubåten setts. Och sen går man ut och medger att man ljugit. Varför? Det är ju egentligen ingen annan än dem själv och "Erik" som vet var ubåten verkligen befann sig. Är det taktik av FM att göra på detta vis, eller inser man inte själv att man framstår som tomtar som medger en lögn för det svenska folket?
Citera
2014-10-21, 00:12
Medlem
Citat:
Den tidigare mystiske mannen i svart. Varför var han så intressant i första början? Som jag skrev innan - vem skulle han rent hypotetiskt kunna vara?
Han kunde ha varit en grodman eller illegalist. Allt är väl av intresse för media. Hur försvarsmakten ser på informationsflödet får vi nog aldrig riktigt reda på. Mycket rökridåer och hysch hysch.
Citera
2014-10-21, 00:12
Medlem
Citat:
Den tidigare mystiske mannen i svart. Varför var han så intressant i första början? Som jag skrev innan - vem skulle han rent hypotetiskt kunna vara?

Tror bara det var stadsborna på flashback och media som var intresserade, alla vi som fiskar fattade att han var ute och fiskade öring längs stranden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in