2014-10-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Min personliga teori är att vi ringade in en rysk ubåt, förmodligen av mindre klass, som opererat med dykare. När media drevs tillbaka, så var det för att inte avslöja det utbyte som sedan förmodligen skedde, där marinen och ubåten kort sagt accepterade läget. D.v.s. sagda ubåt avslöjade sin position frivilligt.

Denna teori föranleder att jag tror att förhandlingar pågår på högre ort om hur läget skall desarmeras, på ett för bägge parter fördelaktigt sätt.

Man kan ha fått fram vissa medgivanden kring installerad infrastruktur, som föranleder marktrupper för att oskadliggöra dessa. I gengäld kommer ubåten erbjudas fri lejd.

Man kommer att hålla den inringad tills markförband kunnat bekräfta fiendens uppgifter.

Kan mycket väl vara så. Det enda som vi vet säkert, är att någonting hände när man valde att spärra av området.
Citera
Medlem
Vad är det för något ryssarna vill få bort som NATO "installerat" utanför Sverige som folk snackar om? Och vad skulle det innebära att få bort dessa saker? Att ryssarna kan parkera fritt utanför nordländerna och kontrollera läget som en kung?
Citera
Medlem
Det är helt klart något som inte stämmer med "Eriks" berättelse. Förutom förvirringen kring platsen så finns det flera frågetecken.

Citat:
Erik hittade ingen kikare utan tog med sig kameran ut för att kunna zooma in från det långa avståndet.

– Jag tänkte, är det den de jagar efter? Den var stilla, gick upp tyst ovanför vattenytan, gled fem-sex meter framåt, och sjönk sedan undan igen, berättar han för Aftonbladet.
Svart objekt som sjönk undan

Erik berättar hur han såg ett svart objekt – ”ett torn” - som gick upp över vattenytan för att sedan sjunka undan.

Enligt Eriks bedömning gick båten i ungefär fem knops fart.

– Det var inget svall efter den. Den gled sakta och stadigt framåt. Jag tänkte inte så mycket, förutom ”wow, här händer det något”, säger Erik.

Hur fick han syn på ubåten från början ? Den var stilla och tyst och på stort avstånd. Ändå såg han den och tog med sig kameran för att zooma in.

Det var inget svall efter den och den gled sakta och stadigt framåt. Samtidigt gick den i fem knops fart men var bara uppe i fem-sex meter. Detta hänger inte ihop. Det stämmer inte heller med bilden som visar relativt kraftigt svall.

Alternativ teori: Svallet är bränningar kring ett grund och "Erik" är fejk.
Citera
2014-10-20, 23:42
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Kan mycket väl vara så. Det enda som vi vet säkert, är att någonting hände när man valde att spärra av området.
Hur vet vi det säkert?
Citera
2014-10-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Precis som användare har skrivit tidigare i tråden; hade ryssarna seriöst velat att ta sig en titt på den svenska skärgården så hade de kommit med fritidsbåt med svensk flagga inte ubåt.
Man kan ju tänka sig att de har spanat på den militärövning Sverige haft tillsammans med Holland och sedan blivit kvar i skärgården.
Citera
2014-10-20, 23:45
Medlem
Amstermans avatar
Holländska nyheter släppte en artikel om fallet,

Eftersom Ryssland påpekat att det är en Nederländsk ubåt, så har marinen nu sagt att det inte är deras, trots att ubåten Bruinvis som skickades till träning möjligen skickat ut en nödsignal under Fredagen.
Citera
2014-10-20, 23:47
Medlem
swimmingpools avatar
En svensk ubåt alltså?!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsbild-fick-sin-forklaring/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att Kustbevakningen förfogar över flygande utrustning som kan se 200 nautiska mil så lär inte Försvarsmakten ha sämre förmåga till en hyfsat heltäckande lägesuppfattning i valda delar av Östersjöns yta med angränsande landområden. Jag finner det uteslutet att en eventuell inkräktare har fått hjälp av ytfartyg utan att försvaret har full koll på det. Lägg därtill våran undervattensförmåga som ser och hör mer än vad vissa ens kan fantisera om. FRA är inte heller att förakta i de här sammanhangen, finns all anledning att utgå ifrån det anser jag.

Addera även västliga staters informationsinhämtningssystem, i luften, på och under vattnet. Underrättelser är en handelsvara och vem vi handlar mycket med torde inte vara okänt om man inte är helt förtappad.

Ingen tar sig obemärkt över Östersjön för att komma en inkräktare till undsättning vågar jag påstå, att tro annat är naivt. En eventuell inkräktande undervattensfarkost i stockholms skärgård är svår att hitta just därför att det handlar om en skärgård. Det är en svår geografi som dock även ger oss själva fördelar.

Precis, är rätt säker på att ytfartyg inte kommer kunna agera i detta. Om det är en skadad ubåt så är den ordentligt utlämnad eftersom försvaret och våra allierade håller full koll på vad varje båt över 3meter gör i Östersjön. Som du säger är skärgården ett skydd då det finns mycket radarskugga, där vet jag inte vilken satellitteknik försvaret har tillgång till. Eller om det ligger slingor i skärgården, hur som helst så måste man ner under ytan för att gömma sig i Östersjön. Sen är det inte busenkelt bara för att man är under ytan..

http://www.idg.se/2.1085/1.567321/att-se-utan-att-synas--korvett-typ-visby--del-1?queryText=Visby

Där finns det en hel del intressant att läsa om hur militära fartyg gömmer sig och undgår upptäckt. Radar, magnetfält, värmebild osv.. Mycket att tänka på vid konstruktion och oändligt många sätt att detektera ett ytgående fartyg.
Senast redigerad av Atomist 2014-10-20 kl. 23:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vad tror ni om detta:

Ryssarna skickar in en mini ubåt i Sverige och medvetet gör så dom upptäcks men inte så att den kan identifieras vara ifrån dom.
Ryssarna vet att Sverige genom media kommer skylla på ryssarna (utan bevis).
Ryssarna förnekar givetvis, allting blåses upp... Det blir större å större "informstionskrig", tillslut har det blivit så mycket pajkastning så ryssarna anser att dom har rätt att attackera(för att freda sig själva?) oss å tar över Trx Gotland. Lite som Ukraina?

Det har varit deras plan hela tiden å vi går i fällan.
Tar dom Sverige så får dom baltstaterna
På köpet..

Vad tror ni om min teori?

Nej. Så har det alltså inte hänt. Du tänker fel nu. Hur ska Ryssen veta att vi inte lyckas identifiera dem? Tror du själv att de är beredda att ta sådana risker?

Att utländsk, och i synnerhet Rysk, verksamhet pågår i våra vatten och på land sker, är vida känt. Ryssarna har kartlagt mycket mer än bara skärgården. Det pågår underrättelseverksamhet i Sverige från Ryskt håll och har så gjort i en herrans massa år, samt vice versa.

Detta finns dokumenterat, ta och gör din egen research i ämnet så kommer du att förstå.
Citera
2014-10-20, 23:49
Medlem
StarSuckers avatar
Märkligt att folk här väljer att lita på ryska medier och ministrar att det är holländarna som håller igång, men litar inte på Försvarsmakten när de säger följande:

1) De nämner aldrig ubåtsjakt utan det är en underrättelseoperation.

2) De nämner heller aldrig från vilken statsmakt man förmodar att eventuella kränkningar kommer ifrån. Det är uteslutande svenska politiker (Folkpartiet först och främst) och media som pekar mot Ryssland.

3) Även om de har hittat något, eller kommer hitta något så är det inte säkert att vi får veta nu, senare eller någonsin. Bristen på information är inte detsamma på tecken på misslyckande.

Under presskonferensen när de visade bilden på den förmodade ubåten så sa försvarsmakten själva att det är en för dålig bild att avgöra, vi behöver bättre bevis.
Det är ni (vi, folket) som tror att allt ska ske snabbt och allt ska vara offentligt och om det inte är så, ja då har ryssarna vunnit eller lurat oss, vilket som heller inte alls behöver vara sant.
Citera
2014-10-20, 23:52
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
En svensk ubåt alltså?!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsbild-fick-sin-forklaring/
Inte samma ubåt som på försvarsmaktens bild.
Citera
2014-10-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Har jag svårt att tro då bomber kostar en jäkla massa och inget man slösar på mer än på strategiska mål. Tro det eller ej men den stora-stygga-ryssen har också en ekonomi att tänka på och han lär inte slösa den på dig eller mig.

För övrigt; Inte alls oväntat att FM inte hittade någon ubåt. Sverige har hittat en ubåt en gång, och det lär stå sig ett tag till. Den ubåten vi fann då låg nämligen i ytläge och upptäckets av en fiskare.

Hur blir det nu.. Kommer Sverige vilja öka budgeten till försvaret? Av allt att döma efter denna händelse, så har vi inte fått bevis på att det behövs?

Om du inte fattade vad jag skrev så ska jag förklara.

Jag svarade på att han påstod att svenska infrastrukturen skulle förbli orörd sånär som att den på Gotland skulle kunna ta lite skada.

Då svarade jag att Sverige skulle bli platt land fram till norskagränsen antagligen är närmare sanningen.

Alltså att infrastruktur, militära mål osv av betydelse för vår krigsförmåga i Sverige skulle visst bli skadade. Om du tolkar det jag skrev som att jag bokstavligen tror att marken skulle vara helt platt så att man inte ens med ett vattenpass kan detektera en enda förhöjning efter bombningarna så beklagar jag.

Jag ska vara noggrannare i fortsättningen så även de små barnen begriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in