Citat:
Ursprungligen postat av
Ylvis
Om man något skepp redan plockat upp ubåten, borde man inte kunna "gå tillbaka" och hitta skepps färdriktningar och dylikt. Eller finns ingen sån teknologi? Dessutom tycker jag väl att man - med tanke på hur snabbt man var på plats med både helikoptrar och skepp vid tips - borde ha sett något? Låter lite som taget ur en film, att ett skepp ska ha plockat upp ubåten så pass snabbt och smidigt för att sedan försvinna som ett spöke?
Sådan teknik finns, radar kallas det.

Det är svårt att veta hur stora delar av Östersjön som militärens radar täcker, men nog tror jag de når ut en bra bit iallafall. Radar går det att gömma sig för men det är mycket svårt, och av bilder på de fartyg som diskuteras i tråden så är det bara Visby och den nederländska korvetten som kan vara svår att detektera med radar. Övriga kommer synas som ett glas rödvin på en bröllopsklänning. Ubåtar syns självklart inte när de är under vatten men i ytlige kan säkert större ubåtar synas..
Marinetraffic som mupparna här sitter och dribblar med är till för civiltrafik, positionen där anges av en transponder som skickar information om kurs, identitet,position osv.. Har för mig att det även förekommit fall där folk på kul har fejkat farkoster genom att manipulera och skicka information om position. Men marinetraffic och flightradar är beroende av en transponder på farkosten, slår man av transpondern så syns man inte där. Att vissa hönshjärnor här tror att militären inte ser båtar bara för de försvann från marinetrafic är alltså en missuppfattning.
Likaså de som lyssnar på "the buzzer" och tror att ryssarna sände morse enligt engelsk standard är att betrakta som encelliga organismer..