2014-10-20, 23:15
Bannlyst
Antingen så har FM använt rökridåer och förtjänar våran fortsatta respekt och tillgivenhet för de operationer som de bedriver. Eller så har dom gjort en höna av en fjäder och försöker nu legitimera sitt beteende på alla sätt de kan. Jag röstar på det första alternativet. Det är sunt att det svenska folket får se försvarsmakten göra sitt jobb. Skulle ett främmande objekt inringas och identifieras kommer svennebanan gladeligen pröjsa lite skattepengar till försvaret, som sig bör!
Citera
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Varför de framstår som idioter?:
1. Världens pådrag som kostar skattepengar fast vi har inte fått veta varför=spekulation. Det rapporteras ständigt in observationer, varför gick man så i spinn denna gång
2. Hemvärnet i ribbåtar jagar ubåt med KSP (och hela helikopter & sjunkbomstjaffset
3. Man har aldrig lyckats fått upp en ubåt (även när man hade pengar), visst finns konspirationer att man släppt igenom någon men va faan, om Ryssen är här så jävla ofta så får de väl plocka upp båten, hur svårt kan det vara.
Är väl ändå ganska mycket info som sipprats ut i media va? Svensson kan ju självklart inte ha full access till försvarets intel, säger ju sig själv.

Nu är det inte riktgt så att man åker runt och lyser med ficklampor i hopp med att man ska se något misstänktsamt under ytan.. Man har t om gått ut i media att man använder såväl båtar som helekoptar för att placera ut sonarteknik och samtidigt letar efter eventuellt landstigna ryssar.

Jag vet inte men tror allt att det är du som framför dig som idioten.
Citera
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Jag tycker det är kul att se att FM gör något i det här fallet! Inte den vanliga svenska mjäkiga reaktionen.
Man åker med båtar och amfibiesoldater kors och tvärs, ryktas om pansarvagnar på motorvägar etc.
Thats the spirit!
Det spelar ingen roll om man hittar nåt eller inte så länge man visar upp att man har lite "balls"!

Dom gör just inget annat än att visa upp sig. Nato smyger in här med sin ubåt. Sverige jagar dem låtsas att de är ryssar. Sen utvärderar man hur bra Sverige var på att jaga och ubåten var på att gömma sig. Annonserade inte försvarsmakten ut i förväg att de skulle syssla med ubåtsjakt?

Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Det är ingen jävla dokusåpa för dig att följa framför tvn, det är ett spel på en mycket hög nivå, där balansgången kan vara skillnaden mellan om du lever imorgon eller ej.
"Spela på mycket hög nivå", "skillnaden mellan om du lever imorgon eller ej", öööh nä det är just en såpopera. De kan inte sänka ubåten ens om den finns och om de så vet exakt var den är.
Senast redigerad av gavlip 2014-10-20 kl. 23:22.
Citera
Medlem
Der_Richters avatar
Min personliga teori är att vi ringade in en rysk ubåt, förmodligen av mindre klass, som opererat med dykare. När media drevs tillbaka, så var det för att inte avslöja det utbyte som sedan förmodligen skedde, där marinen och ubåten kort sagt accepterade läget. D.v.s. sagda ubåt avslöjade sin position frivilligt.

Denna teori föranleder att jag tror att förhandlingar pågår på högre ort om hur läget skall desarmeras, på ett för bägge parter fördelaktigt sätt.

Man kan ha fått fram vissa medgivanden kring installerad infrastruktur, som föranleder marktrupper för att oskadliggöra dessa. I gengäld kommer ubåten erbjudas fri lejd.

Man kommer att hålla den inringad tills markförband kunnat bekräfta fiendens uppgifter.
Citera
2014-10-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Du har ingen som heslt förståelse för militär verksamhet och det mått av naturlig sekretess som måste råda kring sådan, uppenbarligen.

Det är ingen jävla dokusåpa för dig att följa framför tvn, det är ett spel på en mycket hög nivå, där balansgången kan vara skillnaden mellan om du lever imorgon eller ej.

Så ditt och övriga fårskockens bräkande efter att skedmatas med lättuggade och mtv klippta actionscener från den vilda ubåtsjakten, får nog anstå för högre prioriteringar.

Detta kommer hända:
1. Media kommer börja jävlas (för att förtroende och transparens är noll), FM kommer utmålas som idioter. FM har inte fattat hur man kan nyttja media. Skit i denna "ubåt", prio måste vara att få högre anslag.
2. Eftersom förtroendet för F.M komemr sjunka ännu mer kommer ingen vilja lägga några ansenliga summor.
Citera
2014-10-20, 23:17
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Hur pass mycket utbildning finns det egentligen inom FM för händelser som denna?

1. Det är något som aldrig du kommer få svar på i en flashback tråd kan jag ju säga iaf.

2.

Citera
2014-10-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror helt ärligt att Försvarsmakten har vilselett sig själva mer än några andra i just den frågan. Det var ju ändå i jungfrufjärden man bedrev mest spaning efter att man publicerat bilden man påstod var därifrån och tagen på söndagen. Verkar konstigt att förvilla ryssen genom att själva följa och utgå från de uppgifter man nu påstår att man ljög om.

För övrigt undrar jag varför Aftonbladet konfronterade Försvarsmakten med de felaktiga uppgifterna och gjorde en nyhet av det, när de samtidigt själva upprepade de felaktiga uppgifterna (som de då måste vetat var felaktiga, eftersom de faktiskt varit på platsen) i intervjun med "Erik 27".

Exakt min reflektion med. Både Aftonbladet och Expressen har varit på platsen för observationen och intervjuat "Erik" men ingen av dessa två reportrar har reflekterat över att "Eriks observation över Jungfrufjärden" observerades på annan plats? Extremt ickereflekterande journalister eller planterade intervjuer?
Citera
2014-10-20, 23:18
Medlem
Men, alltså. Om nu FM skulle upptäcka ubåten och kunna lokalisera den. Inte är man då så jävla dum att man kontaktar media om detta direkt? Utan då bör det väl ändå vara locket på?
Citera
2014-10-20, 23:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilsmirre
"Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation." (citerat från Wiki)

Undrar vad den svenska termen är: Några förslag? : evilgrin39:

Vilseledning ! ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_milit%C3%A4ra_taktiska_begrepp )

Lyfter man blicken och ser vad Ryssen gör just nu: Informationskrigforing
( http://www.sakerhetspolitik.se/Globala-sidor/Ordlista/I/Informationskrigforing/
)
Wiseman om ämnet i Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/foljer-klassiskt-recept-for-desinformation/
Citera
2014-10-20, 23:19
Medlem
Tror knappast Professor Logachev har plockat upp någon ubåt. Det känns som ett alldeles för litet fartyg för att kunna göra det på ett diskret sett. Ryktena om "hangarmöjligheter för mini-ubåtar" tror jag snarare rör sig om sk. ROV:er (små fjärrstyrda obemannade ubåtar) som man lyfta i och på med kranarna på båten.
Citera
2014-10-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Om man något skepp redan plockat upp ubåten, borde man inte kunna "gå tillbaka" och hitta skepps färdriktningar och dylikt. Eller finns ingen sån teknologi? Dessutom tycker jag väl att man - med tanke på hur snabbt man var på plats med både helikoptrar och skepp vid tips - borde ha sett något? Låter lite som taget ur en film, att ett skepp ska ha plockat upp ubåten så pass snabbt och smidigt för att sedan försvinna som ett spöke?

Sådan teknik finns, radar kallas det. Det är svårt att veta hur stora delar av Östersjön som militärens radar täcker, men nog tror jag de når ut en bra bit iallafall. Radar går det att gömma sig för men det är mycket svårt, och av bilder på de fartyg som diskuteras i tråden så är det bara Visby och den nederländska korvetten som kan vara svår att detektera med radar. Övriga kommer synas som ett glas rödvin på en bröllopsklänning. Ubåtar syns självklart inte när de är under vatten men i ytlige kan säkert större ubåtar synas..

Marinetraffic som mupparna här sitter och dribblar med är till för civiltrafik, positionen där anges av en transponder som skickar information om kurs, identitet,position osv.. Har för mig att det även förekommit fall där folk på kul har fejkat farkoster genom att manipulera och skicka information om position. Men marinetraffic och flightradar är beroende av en transponder på farkosten, slår man av transpondern så syns man inte där. Att vissa hönshjärnor här tror att militären inte ser båtar bara för de försvann från marinetrafic är alltså en missuppfattning.

Likaså de som lyssnar på "the buzzer" och tror att ryssarna sände morse enligt engelsk standard är att betrakta som encelliga organismer..
Citera
2014-10-20, 23:20
Avslutad
Förlåt om jag hänger med dåligt.
Men har någon i Ryssland (högre upp) uttalat sig officiellt och förnekat att det är en rysk ubåt? Eller det är bara medierna i Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in