Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-10-20, 01:25
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kan nån förklara vad ni har för problem med BankID. Har inte haft några problem med det.
Sorry, jag var onödigt otydlig. Jag menar BankID via sladd vilket används när man loggar in på Försäkringskassan och andra myndigheter. Dosan, med kortet i, pratar då med bankens system via ett säkerhetsprogram som i sin tur behöver en drivrutin. Allt det där är naturligtvis trams och nonsens, funkar dåligt och är en korkad lösning, men det är den lösning alla statliga myndigheter har valt. Vanligt BankID utan sladd funkar fint.
Citera
2014-10-20, 12:36
Medlem
dkws avatar
Märker en klar och stor skillnad på prestandan på min macbook sedan jag uppdaterade till Yosemite.

Datorn är snabbare (öppnar program snabbt och den där snurrande cirkeln kommer mer sällan)

Datorns fläktar låter inte lika mycket

Datorn har mer ram (har alltid haft lite ram och allt har gått segt)

Så jag är nöjd!!
Citera
2014-10-20, 13:10
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Märker en klar och stor skillnad på prestandan på min macbook sedan jag uppdaterade till Yosemite.

Datorn är snabbare (öppnar program snabbt och den där snurrande cirkeln kommer mer sällan)

Datorns fläktar låter inte lika mycket

Datorn har mer ram (har alltid haft lite ram och allt har gått segt)

Så jag är nöjd!!
Jag märker ganska exakt det motsatta här. (Hur menar du med "mer ram", förresten?)

Fläktarna går av och till på högvarv, men skulle kunna tro att vissa av mina program inte är Yosemite-anpassade än och kanske har minnesläckor eller något annat fuffens. Min mailklient (Airmail) kan jag inte starta längre för då börjar datorn nästan sväva för att fläktarna går igång fullt.

Har en MBP 13" från mid 2010, så självklart är den inte riktigt lika vass längre. Har dock bytt ut HDD mot SSD samt maxat RAM så den rullar på i fullt acceptabelt skick annars.

Vet inte om jag (hat)älskar det nya utseendet eller inte, tycker det är rätt snyggt över lag men samtidigt känns det som ett bantat OS i stil med iOS. Har aldrig varit ett fan av Notification-grejen. Det är jävligt tufft att man kan ringa från datorn via telefonen, även om jag inte direkt anser att jag någonsin kommer få användning för det då telefonen alltid ligger på skrivbordet precis bredvid datorn...

Edit: De nya ikonerna för mapparna har väl inte direkt de vackraste färgerna, de liknar de här gamla godingarna.
Senast redigerad av ebqt 2014-10-20 kl. 13:14.
Citera
2014-10-20, 13:44
Medlem
Jävla kuk Apple. Börjar tröttna på dem.

Citat:
In OS X Yosemite you can now AirDrop from iPhone or iPad to Mac. This lets you quickly share a file from your iPhone to the Mac without using email or an upload service. It is incredibly convenient for users who routinely need to move files between Mac and iPhone or iPad.

You need one of these Macs to use this feature.

MacBook Air (2012 or newer)
MacBook Pro (2012 or newer)
iMac (2012 or newer)
Mac mini (2012 or newer)
Mac Pro (Late 2013)

Dem KAN få det här att fungera med äldre datorer, de bara väljer att skippa det. Så jävla uselt.
Citera
2014-10-20, 14:14
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Jag märker ganska exakt det motsatta här. (Hur menar du med "mer ram", förresten?)

Fläktarna går av och till på högvarv, men skulle kunna tro att vissa av mina program inte är Yosemite-anpassade än och kanske har minnesläckor eller något annat fuffens. Min mailklient (Airmail) kan jag inte starta längre för då börjar datorn nästan sväva för att fläktarna går igång fullt.

Har en MBP 13" från mid 2010, så självklart är den inte riktigt lika vass längre. Har dock bytt ut HDD mot SSD samt maxat RAM så den rullar på i fullt acceptabelt skick annars.

Vet inte om jag (hat)älskar det nya utseendet eller inte, tycker det är rätt snyggt över lag men samtidigt känns det som ett bantat OS i stil med iOS. Har aldrig varit ett fan av Notification-grejen. Det är jävligt tufft att man kan ringa från datorn via telefonen, även om jag inte direkt anser att jag någonsin kommer få användning för det då telefonen alltid ligger på skrivbordet precis bredvid datorn...

Edit: De nya ikonerna för mapparna har väl inte direkt de vackraste färgerna, de liknar de här gamla godingarna.

Okej vad konstigt.

Jag har en standard MacBook Pro (13 tum, sent 2011)
4gb ram
vanlig HDD

Allt känns smidigare. Datorn går snabbare via menyer och program öppnas snabbare.

Det jag menar med "mer ram" är att jag har sånt program som visar hur mycket RAM som är fritt.
Innan uppdateringen låg den ständigt på 20-100mb ledig ram minne.

Nu efter uppgraderingen ligger den mellan 300-700mb ledig ram. Vilket är mycket för mig.

Mina fläktar gick igång direkt när jag kollade på YT klipp i 1080p. Nu efter uppgraderingen låter dom inte alls när jag tittar på sånna klipp.
Citera
2014-10-20, 15:12
Medlem
Uppgradera nyss till Yosemite. Men nu funkar inte WiFi på min Samsung s5 5G-nätet?
Hjälp någon?

Har MacBook Pro retina late 2013
Senast redigerad av Zotno11 2014-10-20 kl. 15:15.
Citera
2014-10-20, 15:37
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Okej vad konstigt.

Jag har en standard MacBook Pro (13 tum, sent 2011)
4gb ram
vanlig HDD

Allt känns smidigare. Datorn går snabbare via menyer och program öppnas snabbare.

Det jag menar med "mer ram" är att jag har sånt program som visar hur mycket RAM som är fritt.
Innan uppdateringen låg den ständigt på 20-100mb ledig ram minne.

Nu efter uppgraderingen ligger den mellan 300-700mb ledig ram. Vilket är mycket för mig.

Mina fläktar gick igång direkt när jag kollade på YT klipp i 1080p. Nu efter uppgraderingen låter dom inte alls när jag tittar på sånna klipp.
Apple kanske har trimmat minneskomprimeringen ytterligare sen Mavericks. För det var väl Mavericks du använde tidigare?
Citera
2014-10-20, 19:03
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Apple kanske har trimmat minneskomprimeringen ytterligare sen Mavericks. För det var väl Mavericks du använde tidigare?

Kan inte så mycket om Mac men jag använde den senaste versionen av OS innan Yosemite
Citera
2014-10-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Problem med AirDrop jag med. Så klart.

Har en iPhone 5S. Airdrop påslaget, försökte skicka en bild från iPhone till Mac utan resultat.

Har en Macbook Pro från 2010, Yosemite installerat. De hittar inte varandra. Provade även med en iMac 2011 utan resultat.

Apple har säkert bara gjort de möjligt för folk med nyare datorer. Det skulle fan inte förvåna mig. Om så är fallet skiter jag fan i Apple hädanefter. Såg mest fram emot den här möjligheten och nu funkar inte ens det. Ja jag är bitter.
Själv har jag en nyare dator (2013), men får det inte att funka helt för det. Det går inte att skicka något från iphone till mac. Däremot går det utmärkt att airdroppa från mac till iphone.
Citera
2014-10-20, 20:59
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Själv har jag en nyare dator (2013), men får det inte att funka helt för det. Det går inte att skicka något från iphone till mac. Däremot går det utmärkt att airdroppa från mac till iphone.
Har du kollat brandväggen?
Citera
2014-10-21, 13:02
Medlem
maheds avatar
Jag har en jättebugg när det kommer till ljud. Jag kan inte ändra enhet på "Ljud ut". Det ändras visuellt men ljudet kommer ut från samma enhet.

T.ex. Ljudet går till mitt ljudkort - ändrar till "Inbyggda högtalare" - ljudet går till ljudkortet.

Bara jag som har denna bugg??

Datorn kan även tappa kontakten med ljudkortet (p.g.a. ljudkortets drivrutiner antar jag). Och p.g.a att jag inte kan byta enhet så har jag inget ljud. Ljudkortet står i listan men kan inte ändra till någon annan enhet. Startar man om fungerar det igen men orkar inte göra det varje halvtimme direkt.
Citera
2014-10-21, 18:14
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahed
Jag har en jättebugg när det kommer till ljud. Jag kan inte ändra enhet på "Ljud ut". Det ändras visuellt men ljudet kommer ut från samma enhet.

T.ex. Ljudet går till mitt ljudkort - ändrar till "Inbyggda högtalare" - ljudet går till ljudkortet.

Bara jag som har denna bugg??

Datorn kan även tappa kontakten med ljudkortet (p.g.a. ljudkortets drivrutiner antar jag). Och p.g.a att jag inte kan byta enhet så har jag inget ljud. Ljudkortet står i listan men kan inte ändra till någon annan enhet. Startar man om fungerar det igen men orkar inte göra det varje halvtimme direkt.
Det behöver inte ha något med OS X att göra utan kan bero på ljudkortet eller dess drivrutin eller inställningsfiler. Hör med supporten för ljudkortet om de har hört talas om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in