2014-10-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag är varken kommunist eller femtekollonare och jag är född på 60-talet.
Min uppfattning är att många av observationerna inte var ubåtar utan ofta hade andra förklaringar.

Ja visst är det så. Folk ringer ju in om "ryssar" när egna flygplan är ute och övar eller ringer Polisen för att FM över i tättbebyggt område.
Däremot så släpper du inte sjunkbomber på minkar eller spränger minor mot säl. Det är ingen hemlighet att marinen haft bekräftade kontakter med utländska ubåtar på Svenskt vatten, både visuellt och med sensorer. Man har vid ett flertal tillfällen dessutom fällt skarp vapenlast i avskräckande syfte och att kontakterna då alltid begivit sig ut till havs igen.
Det är enbart då målen fortsatt kränkningarna eller hittats inomskärs som man faktiskt gått in för att försöka skada eller sänka ubåtarna. Om man mot förmodan tagit kål på utländska "besökare" så är det ingenting som man basunerar ut. Motståndaren får gärna leta sig fördärvade efter sin försvunna materiel och FM kommer att tiga som muren (ungefär som ryssarna och den försvunna Svenska DC-3an).

Sen skall det ju tillstås att det begåtts misstag också. Man har släppt vapenlast på gamla vrak som inte funnits utmärkta i korten eftersom dessa givit utslag som kunnat tolkats som stillaliggande ubåt på botten men dessa har, och detta är viktigt, alltid utretts och misstagen uppdagats. Det är inget som man mörkat utan det är enbart de skarpa incidenterna som man av operationssäkerhet inte talat om eller offentliggjort.
Försvarsmakten har noll och ingen skyldighet att blidka den nyfikna allmänheten eftersom uppgiften endast går ut på att försvara landet. Information till allmänheten är samma sak som information till den potentielle fienden och i slutändan spelar det noll och ingen roll vad svensson tror om enskilda insatser, det är priset man får betala och FM har fått ta mycket skit av pk media genom åren som konsekvens.

De senaste dagarnas aktivitet följer precis samma mönster. Det som sägs till media har noll och ingenting med vad marinen egentligen sitter på för information eftersom den potentielle angriparen är den ENDE som kan tjäna någonting på att FM släpper "korrekt" information, därmed är informationsflödet väldigt noggrant kontrollerat.
Senast redigerad av Praetori 2014-10-20 kl. 19:52.
Citera
2014-10-20, 19:47
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-lamnade-oriktiga-uppgifter

Försvaret ljög alltså. Då vet vi ju att dom inte går att lita på, fast det var väl ingen nyhet.
Citera
2014-10-20, 19:48
Medlem
slagskotts avatar
HAH, førsvaret har gett oriktiga positioner før observationerna till media, phu då ær de inte dumma i huvudet :O)
Citera
2014-10-20, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Enligt mig, så är din utsago ingen modifikation av sanningen - utan en ren lögn.

Jag var inte själv där men jag är så nära informationskällan man kan komma, vad det sen innebär, tänker jag inte närmare belysa.

Inga båtar sänktes.
Flera båtar kunde sänkas.
Men den ordern kom aldrig.

Eldförbud från högsta ort vid direktkontakt? Har också hört det.
Citera
2014-10-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Enligt mig, så är din utsago ingen modifikation av sanningen - utan en ren lögn.

Jag var inte själv där men jag är så nära informationskällan man kan komma, vad det sen innebär, tänker jag inte närmare belysa.

Inga båtar sänktes.
Flera båtar kunde sänkas.
Men den ordern kom aldrig.

De säger att skolan var bättre förr, men läsförståelse var tydligen något den inte lyckades förmedla.
Jag skrev inte att det sänktes båtar, däremot skrev jag att många av kränkningarna var ubåtar från natoländer. Det är även bekräftat av de utredningar och efterforskningar som är gjorda i eftertiden. Bland annat Tyskland, dåvarande väst-Tyskland har erkänt kränkningar..

Jag tvivlar på att du var något mer än kanonmat inom FM, så gå och lägg dig så du orkar upp till jobbet som busschaufför imorgon. Bakom ratten kan du drömma vidare och fantisera mer om ryssarnas atomubåtar i Riddarfjärden och JamesBondtankers..
Citera
2014-10-20, 19:53
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhlmeyn
Eldförbud från högsta ort vid direktkontakt? Har också hört det.

Ja.
Citera
2014-10-20, 19:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman

Försvaret ljög alltså. Då vet vi ju att dom inte går att lita på, fast det var väl ingen nyhet.

Skärp dig nu och var lite seriös. Vilseledande information är något varje militärmakt sysslar med i syfte att inte spela motståndaren i händerna. Givetvis delger man inte alltid sanna uppgifter om det kan gynna en själv.

Finns det en undervattensfarkost i svensk skärgård så är det mycket sannolikt att den på något vis står i, eller försöker att, komma i förbindelse med sin uppdragsledare, och att denne självklart förser besättningen med relevant information, t ex. hur mycket svenska försvaret vet om inkräktaren. Sådan information lämnar man helt enkelt inte ut, det gäller även den okände mannen som vadade i vattnet, han sitter kanske i förhör just nu.
Citera
2014-10-20, 19:54
Medlem
Citat:

Hemskt, dom borde gå ut med all information, speciellt nu medans operationen pågår.
Citera
2014-10-20, 19:56
Medlem
Hur var det med stridsplanen runt Jönköping vid 15:00 tiden? Var det bara elever som flög runt?
Citera
2014-10-20, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozzk
Försvarsmakten lämnade medvetet felaktiga uppgifter till media och allmänhet om den exakta platsen för misstänkta undervattensobservationer i Stockholms skärgård. Det rapporterar SVT som granskat de kartor samt bilden på en misstänkt ubåt som Försvarsmakten delade med sig av i går.
Philip Simon, presschef på Försvarsmakten, säger att den plats man först angav var felaktig för att inte ”hjälpa främmande makt” och att föremålet i verkligheten sågs på en annan plats i området.
– Vi borde ha varit mer tydliga om detta, säger Philip Simon till SVT.

Nu förstår jag varför det inte stämde! Suttit i timmar igår och försökt pejla in denna bilden för att få kordinaterna från utgångspunkten för fototagningen utifrån bakgrunden.( sjökort,karta mm) Det mest uppseendeväckande är; att försvarets pressansvarig info att man inte ville röja något (?) - men vad är vitsen med det - om ev främmande makt ändå vet att FM bluffar ? Förtroendet är lågt.
Citera
2014-10-20, 19:57
Medlem
Citat:

Jag tycker dom gör rätt som förvillar nu slapp dom ju ett antal puckon från svt som kunde stört dne riktiga insatsen, dom borde inte ge någon info alls utan sköta sitt utan att riskera att viktig info hamnar i fel händer och alla idioter till journalister kan hålla sig på land.
Citera
2014-10-20, 19:58
Medlem
Greger-The-Negers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyStreet
Hemskt, dom borde gå ut med all information, speciellt nu medans operationen pågår.
Jag hoppas att det är ironi jag svagt känner av i ditt inlägg, men i dagens Sverige måste man ju fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in