2014-10-20, 19:22
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, så vi ska tro på att Concord avseglar från St.Petersburg, lägger sig strax utanför stockholms skärgård för att invänta lastningsorder och återvända till Primorsk?

EDIT;Om uppgiften stämmer så tror jag definitivt att Concord har med händelsen i stockholms skärgård att göra.

Från början hade den destination Danmark,för att helt plötsligt avbryta och driva runt i cirklar i tre veckor,och nu inväntar att få lasta i Primorsk,rysk logistik( logik)
Citera
2014-10-20, 19:23
Medlem
Förutsatt att den är rysk, vad är det egentligen som gör det mer legitimt att sänka en u-båt snarare än ett stridsflygplan på svenskt territorium?
Citera
2014-10-20, 19:23
Medlem
PrepareAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Mimmi Nilsson på Expressens liveuppdateringar:

Enligt obekräftade uppgifter ska militärfordon köra på E4 vid Skellefteå söderut. Det är oklart om dessa militärfordon har något med insatsen i Stockholms skärgård att göra.

Någon FBare som har sett det här?

Nu är media helt hysteriska när dom ser något som liknar militärfordon.

I norrland dv.s Sundsvall / Umeå / Luleå så händer det så ofta att man stöter på kolonner med militärfordon vardagligen..inget konstigt med det..
Citera
2014-10-20, 19:24
Medlem
Hur många båtar har man haft ute som mest samtidigt?

Har jag uppfattat del hela rätt att man inte har gjort i princip några framgångar gällande letandet av sken man letar efter? från det att man fick uppgifterna har man inte sett ett endaste spår?
Citera
2014-10-20, 19:26
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det ligger 3 militära båtar söder om Oxelösund. Det handlar om Argo, Astrea och Altair. De har tidigare legat högre upp i Stockholms skärgård. Kan ubåtsjakten förflyttat sig söder ut eller är dessa båtar ej relevanta i sammanhanget?
http://blogg.forsvarsmakten.se/skoldivisionen/2013/10/17/hms-argo-v-42/

Skolbåtar förmodligen.

Vore dock bättre om spetsnaz hade nån blogg, så vi kunde följa dem istället.
Citera
2014-10-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrepareAnus
Nu är media helt hysteriska när dom ser något som liknar militärfordon.

I norrland dv.s Sundsvall / Umeå / Luleå så händer det så ofta att man stöter på kolonner med militärfordon vardagligen..inget konstigt med det..

Av denna anledningen väljer jag att inte följa Expressens eller AB's rapporteringar. 98% blaj.
Citera
Bannlyst
Jag är den första att jubla om marinen till slut sänker/får upp en ubåt men till dess... Verkar ju inte bättre än Don Quijote som jagar väderkvarnar.

Ursäkt om det var OT Oddball men kunde inte låta bli.

Det har ju faktiskt varit minst ett dussin incidenter sen U-137 men aldrig några konkreta bevis på främmande ubåtar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Vi som var med på ubåtsjakterna på 80-talet och inte är gamla kommunister, femtekolonnare eller landsförrädare är väl medvetna om att det aldrig rörde sig om minkar eller säl eller dylikt och att varken sälar eller minkar kapar undervattenskablar, släpar iväg på ubåtsnät eller får minspärrar att ge utslag. Historierevisionister försöker trolla bort u137 ur folkminnet och lite skämtsamt försöker man intala sig att en mink och en ubåt låter likadant för en bottensensor eller sonar och att inkompetens eller illvilja ligger bakom eftersom sanningen är betydligt obehagligare än lite buskishumor angående kompetensen i försvaret.
Jag är varken kommunist eller femtekollonare och jag är född på 60-talet.
Min uppfattning är att många av observationerna inte var ubåtar utan ofta hade andra förklaringar.
Citera
2014-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det ligger 3 militära båtar söder om Oxelösund. Det handlar om Argo, Astrea och Altair. De har tidigare legat högre upp i Stockholms skärgård. Kan ubåtsjakten förflyttat sig söder ut eller är dessa båtar ej relevanta i sammanhanget?
De tre är skolbåtar och det de klara av i en ubåtsjakt är att sätta ut bojar och inte mycket mer.
Citera
2014-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
Mängden folie i denna tråd är ju allvarligt talat skrämmande
Jag visste inte att foliehatt innebar förmåga att använda sitt förnuft och använda sig av tidigare erfarenhet. Man kanske ska vara stolt bärare av foliehatt?
Citera
2014-10-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Du har helt rätt, även när det gäller ubåtsaktiviteten på 80-90 talet.

Vi hade också ett flertal tillfällen där sänkning av sovjetiska/ryska ubåtar var möjligt rent militärt.

Vad jag fått berättat så är det du skriver en modifikation på sanningen. Ryska ubåtar hade sänkts, däremot så gavs inte tillstånd att sänka ubåtar pågrund av att det var natobåtar..

Thunborg, den äckliga jäveln hade redan på den tiden fickorna fulla med dollar..
Citera
2014-10-20, 19:31
Medlem
VSVPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Förutsatt att den är rysk, vad är det egentligen som gör det mer legitimt att sänka en u-båt snarare än ett stridsflygplan på svenskt territorium?

Legitim fråga egentligen. Kan ingenting militärt egentligen, men det känns ju spontant som att om vi hade skjutit ned ett ryskt plan så hade det renderat i en rysk invasion.

Att sänka en Ubåt känns på något konstigt sätt som en mer passiv handling(?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in