2014-10-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Han säger även att de troligen går iland och tar bussen till närmaste stad. Ja de har naturligtvis civila kläder med sig.

Gisslan? varför inte? -Om du inte släpper mobiltelefonen och ger oss dina bilnycklar skjuter vi din fru som för övrigt får följa med en bit på vägen. Naturligtvis inte ett förstahandsval, men i ett trängt läge så kanske.

Självmord i första hand? Nä det är tveksamt. Inte riktigt den kulturen i Ryssland.
Spetznaz under sovijet tiden hade iallafall order att inte tas till fånga dom skulle döda egna sårade om dom inte fick med sig dom osv så självmord är inte otänkbart.
Citera
2014-10-20, 18:22
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Tittat för mycket på film??? Hahah

Man låter ju för fan journalisterna guppa runt och följa söket på första parkett.

Nä, det gör de inte, de har hanterat journalisterna helt perfekt och tydligt visat "hur öppna de är" med sin verksamhet, tom så öppna att de tydligt måste påpeka och understryka det.

Att hålla press och journalister utanför gör de bara besvärligt nyfikna, denna gång har de spelat korten väl och får arbeta ifred när det verkligen gäller.

Varför skulle de gå ut öppet om de tagit några ryssar tillfånga ?
Citera
2014-10-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Hade ni tyckt det var lika kul om vi i en krigssituation hade varit tvungna att militärt överge hela landet enbart för att jaga en eventuell ubåt?

Jag håller med om att expressens rapportering är helt överdriven men det säger ändå en del om vår militära förmåga.

Absolut! Men det är ingenting nytt, det är det som är grejen. Folk har pratat om detta I åratal!
Citera
2014-10-20, 18:24
Medlem
Akterseglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
N/S Concord ligger tydligen och inväntar lastorder.. Ägarna har kommenterat den svenska hysterin.
http://www.svt.se/nyheter/ryska-moderskeppet-vi-ar-smickrade

Så var det med det..

Nog för att oljefartyg är lite säregna och ofta kan ligga redo och få många snabba beslut på kort tid då det måste vara redo men tycker inte man ska avfärda hennes betydelse bara sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av mrs_returburk
Vet inte om jag bryter någon regel när jag säger att jag inte orkar läsa alla tidigare inlägg, utan istället frågar vad det är som pågår i skärgården? Vem är det som är på besök och varför?

kort sammanfattning. FM letar efter nånting och ja det är det enda vi vet i ordet rätta bemärkelse.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Idag när jag handlade mat på netto var det fem ryska män i mörka fritidskläder som köpte konserver och liknande. Kan det vara så att besättningen har gått i land och väntar på flyget hem? Isf borde försvaret hitta ubåten snart.

Nej.
Senast redigerad av Akterseglad 2014-10-20 kl. 18:28.
Citera
2014-10-20, 18:24
Medlem
Luttens avatar
Citat:
Vet inte om jag bryter någon regel när jag säger att jag inte orkar läsa alla tidigare inlägg, utan istället frågar vad det är som pågår i skärgården? Vem är det som är på besök och varför?

Öppna valfri dagstidning på webben, förslagsvis DN;s sammanfattning och läs så har du svaret på ca 3 minuter.
Citera
2014-10-20, 18:25
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ubatsjakten/article19722606.ab
Citera
2014-10-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberjedi
Man borde kanske ringa till NS Concords rederi och begära att få åka ut och filma lite här och var ombord.
Om dom inte har något att dölja så borde det väl inte vara något problem.
Dom har ju ingen last.

Det går bra att ringa direkt till fartyget om du har frågor...de har ett sat nummer

Annars kan man alltid kontakta på kanal 16 VHF
Citera
2014-10-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Verkar ju inte va hans hus ens så, verkar ju vara någon annans sommarstuga .
Jävligt skumt.

kan vara aftonbladet som försöker sälja lösnummer på att hävda att dem hittat fotografen bakom bilden men i själva verket är det bara en betald marionett som står på verandan framför huset?
Citera
2014-10-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Har en fråga.
Om försvarsmakten inte hittar "ubåten", tas det för en misslyckad operation? Vi vet ju inte om det verkligen finns ett främmande objekt därute. Dom kanske gör. Eller är det "lika" viktigt att vi Visar att vi har resurser och verkligen tänker jaga främmande makt inne i Sverige?

Förlåt för konstig fråga, svarar gärna igen på det som tycks vara otydligt.

Nej, själva operationen kan vara mkt lyckad. Det jag menar är att man finner något som motiverar insatsen. Det kan vara allt från utrustning till spår av aktivitet som går att bevisa. Har man något som går att bevisa är det värt varenda uns svett/krona. Däremot krävs det nog ett ganska spektakulärt avslut för att media/vi skall få reda på vad som hänt.
Citera
2014-10-20, 18:28
Medlem
Provokatörs avatar
Angående att observera föremål som rör sig på ytan.

Nuförtiden så är den mest avancerade radarn för att upptäcka saker i ens närområde och avsevärt längre bort helt fantastiska. Man kan enkelt räkna ut riktning, fart och storlek, och i det fall farkosten är utrustad med AIS så får man även denna info, att dom missar UFON (Unidentified Floating Object) har jag svårt att ta in.

Radarteknik i kombination med datateknik ger helt överlägsen edge i att upptäcka olika saker.

Kolla på denna video så förstår ni vad jag menar, den är dessutom tagen i det område vi just nu pratar om, 8.30 in i videon så följer dom en annan båt med precision.

http://goo.gl/mivD5K

Detta är civil teknik vad har inte då dom militära?

/Provokatör
Citera
2014-10-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjaell
Det finns en gubbe som har en privat u-båt som han tar sig en tur i då och då. En polare till mig har nämligen fått åka med i den (vet inte om man kan köpa turer eller vad det nu kan vara)

Enligt mig så kanske den gubben som har den privata ubåten borde ha hört av sig och säga att "det var jag som var ute och körde vid den tidpunkten"?
Citera
2014-10-20, 18:31
Medlem
Jag undrar en sak. Om det nu är en ubåt ifrån utomstående länder - är man då så dum att man dyker upp på ytan mitt bland folk sådär på ljusa dagen? Finns ju alltid en risk att någon upptäcker. Och i så fall riskerar man hela operationen. Det tycker jag är mycket konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in