2014-10-20, 16:12
Medlem
Dom kan väl omöjligen skicka strids-flygsplan pga vi letar efter en u-båt?

EDIT: Menade alltså ryssarna.
Senast redigerad av HappyStreet 2014-10-20 kl. 16:17.
Citera
Medlem
Hela tråden har utvecklats till en masspsykos där folk postar utan vidare eftertanke.
Dock blir man själv samtidigt lite konfunderad när utrikesminister Margot Wallström säger att "det finns en stor oro"

Enligt mig, en av de få politiker som fortfarande förtjänar ett förtroende.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-20 kl. 16:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Eftersom ni bad så snällt! Fyra bilder från igår 15:52-16:05:

Med panoramat som referens, allra längst till höger, ovanför den röda villan. Spaningsflyg och ett fartyg.

Spaningsflyget cirkulerar över sjön... säkert en havtimme men kan har varit längre

Zoomade in på planet. Fina färger

Helikopter. Såg militäraktig ut men jag är dessvärre inte insatt.

Grymt fortsätt med fler bilder! Dra upp en live webcamera så blir du flashback legend!
Citera
2014-10-20, 16:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Japp. Det är vad jag tror. Hoppas det stora däggdjuret hittar ut ur skärgården själv. Sen hoppas jag att Försvarsmakten inte får ett öre extra efter det här.

Vad är det för djur det skulle vara som lurat civil personer och Försvarsmakten gång på gång under flera år?
Citera
2014-10-20, 16:13
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Lyssnade på killen som påstås ha tagit bilden. Om jag inte inte hörde helt fel sa han.

"Jag skulle gå upp och ta en morgoncigg, då sa flickvännen att det är utbåtsjakt i skärgården, jag gick då ut och såg den, och tänkte kan det vara den dem letar efter?"

Alltså borde jakten redan ha varit igång när han tog bilden, och den bilden kan då ha varit "bekräftelsen" för fm att verkligen köra all in?

Mvh Blomkossan
Hans observation var den tredje som gjordes, som jag förstår. Alltså söndag eftermiddag. Då var ju hela ruddan i gång sedan länge.
Citera
2014-10-20, 16:14
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Fast han skriver ju lögner om att försvaret hittat på en massa ubåtsjakter på 80-talet mm.
Jasså, skulle vara försiktig med att pissa på en som Borgnäs. Han kan sin skit.
Citera
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyStreet
Dom kan väl omöjligen skicka strids-flygsplan pga vi letar efter en u-båt?

Inte omöjligt men eftersom det i princip bara är Aftonbladet som skriver om det så tar jag det som osannolikt. Gripen är dock bra på att spana och det skulle också kunna ses som en styrkedemonstration vilket inte är helt fel i detta läge.
Citera
Medlem
Mastodontishs avatar
Till er som inte förstår vad affärsjets används till militärt bl.a. och inte bara VIP-transport.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battlefield_Airborne_Communications_Node
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Fullkomligt ointressant i sammanhanget. Varför inte skapa en egen tråd där ni följer alla flygplan med nosen riktade mot Sverige som som även används militärt. Hoppsan nu startade ett CL-600-1A11 Challenger, intressant! Det verkar även vara på väg mot Stockholm! Ryssarna skickar ytterligare en maskerad affärsjet!

Att det startar små affärsflyg från Moskva en eftermiddag kan bara inte vara intressant!

Det är väldigt intressant om den sätter kurs rakt på Stockhom för att sedan vika av ganska distinkt från sin kurs. Affärsflyg tar sina passagerare från A-B i en rak linje(någorlunda) den håller inte på och lallar runt i stora riktningsförändringar vilket är slöseri med resurser om det är ett affärsflyg.
Citera
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babafemi
Mycket trafik över Vitryssland nu. http://www.flightradar24.com/F2TH/49dcbbc

Två st F2TH (Dassault Falcon) startade från Vitryssland, en F900 (Dassault Falcon) från Moskva och en H25B (Hawker 800XP) från strax utanför Moskva.

Samtidigt har vi två CL30 (Bombardier BD100 Challenger 300), en från London och en från München, med riktning Moskva.

Mycket intressant. Tror ni det här är tillfälligheter? Brukar det se ut såhär?

Vad fan tror du? Det lyfter tusentals affärsflyg mellan Europas ekonomiska centra en given eftermiddag.
Citera
2014-10-20, 16:15
Medlem
Jag tycker vittnet var en pajas. Han gav ett väldigt oseriöst intryck i videon. Att han som 27-åring inte har en mobil på sig när han är ute och röker och kan ta kort med den är otroligt. Att han sedan beger sig upp till stugan och därifrån knäpper en bild med nån typ av digitalkamera låter märkligt. Borde han inte gå ner till bryggan och försöka ta en så bra bild som möjligt?

Att dessutom han hört sin flickvän yra om att det jagas en ubåt redan innan gör det ännu mindre trovärdigt.

Njae, jag avfärdar honom totalt på samma sätt som jag avfärdar den här trådens urspårning gällande "hitta flygplan som verkar läskiga".

Han säger även i början av intervjun att han inte hade aning om vad det var. "Det måste vara nåt nytt"

Sen i slutet hävdar han att han är utom tvivel säker på att det är en ubåt.
Senast redigerad av GloomyLunatic 2014-10-20 kl. 16:17.
Citera
2014-10-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Inte omöjligt men eftersom det i princip bara är Aftonbladet som skriver om det så tar jag det som osannolikt. Gripen är dock bra på att spana och det skulle också kunna ses som en styrkedemonstration vilket inte är helt fel i detta läge.

Jag syftade på ryssarna. Jag har inget emot att flasha lite flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in