2014-10-20, 14:12
Medlem
Är det någon som vet exakt var bilden på farkosten är tagen?
Tänkte att man kunde se vilka djup det är i området.
Citera
Medlem
KerhoffizHs avatar
Nu spärras hela sökområdet av för flygtrafik, enligt uppgift från Niklas Svensson i Expressens helikopter. Det innebär att försvaret utökar avspärrningarna av sökområdet.
Citera
Medlem
dANiis avatar
Känns som att dom hittat den, är det nu dom ska tvinga upp den?
Citera
2014-10-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Vänta, det är även flygförbud? Trodde det gällde specifikt båtar. Varför flygförbud, någon som har kvalificerad gissning?

Antagligen för att något är på gång som FM inte vill att allmänheten ska ha insyn i just nu.
Citera
2014-10-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Nu har även luftrummet ovanför sökområdet stängts!

Tyder helt klart på att en sjukbombsoperation är på gång
Citera
2014-10-20, 14:14
Medlem
Zunars avatar
Med tanke på det nya flygförbudet så kanske man är på väg att flyga in SOG till någon ö medelst helikopter. Det vill man nog inte att det ska fastna på någon film..
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Vänta, det är även flygförbud? Trodde det gällde specifikt båtar. Varför flygförbud, någon som har kvalificerad gissning?

Det ska sprängas givetvis. Något annat syfte ser jag inte, möjligtvis en psyops operation för att sätta fart på Ryssen.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordkrall
Antagligen för att något är på gång som FM inte vill att allmänheten ska ha insyn i just nu.
Och vad skulle det kunna vara i denna kontext? Shoot med alla möjligheter som finns, goda människor!

Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Med tanke på det nya flygförbudet så kanske man är på väg att flyga in SOG till någon ö medelst helikopter. Det vill man nog inte att det ska fastna på någon film..
We have a winner! Inte nödvändigtvis sant, men en rimlig förklaring. =)
Citera
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Dags för Blackhawks att kliva in? Då vill man kanske inte gärna ha mediahelikoptrar som är där och stör. Enligt mig borde man dock ha kört bort dem för längesen ändå.
Citera
Medlem
FoxHounds avatar
Narkotikasmugglare? Vet att det har förekommit smuggling till Sverige från Polen med ubåt innan, dock ingen aning om det var till Stockholm, känns ju rimligare med Ystad eller nått...
Citera
Bannlyst
Flygförbud, vilket innebär att FM ska spränga. Ubåten är förmodligen hittad men det är inget vi får veta. Det kommer att bli krig.
Citera
2014-10-20, 14:15
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunk
Jag har inte följt situationen så noga som många er av gjort, jag är aktiv till sjöss och har erfarenhet från handelssjöfarten och tanksjöfarten specifikt.

Enligt min bedömning beter sig NS Concord märkligt om hon skall in till Primorsk och lasta, om hon vill ligga och driva är det rätt position, frågan är varför hon valt att ligga och driva...

Mycket säkrare, och därmed vanligare är att gå in i finska viken och lägga sig till ankars utanför lasthamnen. Man sparar både bränsle och effektivitet då lasten väl bli klar att lätta ankar och en kort resa in till kaj.

Hon gör inget fel i att ligga där, men det är ett val jag tror att väldigt få sjöbefäl väljer att göra om det inte finns något specifikt som gör att hon inte får gå in i finska viken...

Det jag tycker är konstigt är att fartyget skulle till Danmark,lämnade St Petersburg den tredje oktober,och har sedan den femte oktober drivit runt planlöst och utan mål,låter väldigt skumt att ha låta ett fartyg driva runt i tre veckor tomt,i väntan på att få lasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in