Citat:
Ursprungligen postat av
Bunk
Jag har inte följt situationen så noga som många er av gjort, jag är aktiv till sjöss och har erfarenhet från handelssjöfarten och tanksjöfarten specifikt.
Enligt min bedömning beter sig NS Concord märkligt om hon skall in till Primorsk och lasta, om hon vill ligga och driva är det rätt position, frågan är varför hon valt att ligga och driva...
Mycket säkrare, och därmed vanligare är att gå in i finska viken och lägga sig till ankars utanför lasthamnen. Man sparar både bränsle och effektivitet då lasten väl bli klar att lätta ankar och en kort resa in till kaj.
Hon gör inget fel i att ligga där, men det är ett val jag tror att väldigt få sjöbefäl väljer att göra om det inte finns något specifikt som gör att hon inte får gå in i finska viken...
Det jag tycker är konstigt är att fartyget skulle till Danmark,lämnade St Petersburg den tredje oktober,och har sedan den femte oktober drivit runt planlöst och utan mål,låter väldigt skumt att ha låta ett fartyg driva runt i tre veckor tomt,i väntan på att få lasta.