2014-10-20, 13:00
Medlem
Är dem här robotarna något att ha? RBS15 Mk2/RBS15 Mk3?
& Är det dom vi har på i dags läget på Corvette Visby?
https://www.youtube.com/watch?v=e1bx8IC8lCA
Citera
2014-10-20, 13:00
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Fast om du tittar på bilden på MT av Enforcer III så
ser du att det är en korvett, inte en stridsbåt 90...Visby är det bevisligen inte
eftersom tidningarnas reportrar meddelar att hon är ute i insatsen så det måste
vara någon annan korvett. Någon i närheten av Rindö/Vaxholm som kan se vilket
skepp det är?

Nej det är ingen korvett, kollar du på "Vessel details" så ser du att farkosten ska vara
16x4m vilket stämmer bra överens med Strb 90. Visby-korvetterna är betydligt större.
Det är någon som har taggat korvettbilderna fel så att de dyker upp under Enforcer III.

Kollar du sedan akterspegeln på båten så ser du att den heter Enforcer III.
http://www.marinetraffic.com/se/photos/of/ships/photo_keywords:265712870/ship_name:ENFORCER%20III#1456166

Så släpp denna båt, den har inget med trådens ämne att göra.
Citera
2014-10-20, 13:02
Medlem
KerhoffizHs avatar
TT: Finland kan hjälpa till.
- Nå, vi väntar på att se resultaten av de här undersökningarna. Vi har ju en viss erfarenhet av sådana incidenter så det är bättre att vänta på att få konkreta resultat, säger Finlands utrikesminister Erkki Tuomioja inför EU-mötet i Luxemburg.
- Jag tror att vi är lika informerade som den svenska regeringen — det vill säga att de här undersökningarna pågår.
Tuomioja ser det inte som omöjligt att Finland kan hjälpa till med letandet.
- Nå, det är ju inte uteslutet, men först måste vi naturligtvis få en ansökning från Sveriges sida.
Citera
2014-10-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Egentligen, om man ska tänka lite så där härligt politiskt korrekt:

Vad spelar det för roll om ryssarna plaskar runt i den svenska delen av Östersjön? Den är stor nog åt alla och så länge ryssarna respekterar allemansrätten och sjöregler så är väl de att betrakta som vilka svenskar som helst i skärgården?

Vilka konsekvenser skulle det kunna få för Sverige om man deklarerade att man inte kommer att bråka med ryssen om den vill röra sig i svenska farvatten? Som det känns så verkar endast svenska Försvarsmakten ha intresse av att freda artificiella gränser. Ett flertal partier i riksdagen, däribland vänsterpartiet, miljöpartiet och folkpartiet, vill ju på sikt avskaffa Sveriges gränser och försvarsmakt så det politiska beslutet borde inte vara omöjligt att få till.

Det fick mig att reflektera lite över bokförläggaren Vera Effron, som av Aftonbladet tituleras "Rysslandsexpert". Om hon är "Rysslandsexpert" så är jag "Sverigeexpert" - allt i egenskap av våra nationaliteter.

Till hennes försvar ska dock sägas att hon gett ut böcker som varit väldigt läsvärda och hon har vissa kontakter med fd militära höjdare i Ryssland.
Vad det spelar för roll!?

Tja, vad spelar det för roll om beväpnade ryssar åker omkring med en ubåt i VÅRT vatten i VÅR skärgård och utför spionage!?

Herregud människa.
Citera
Medlem
Luttens avatar
Jag tycker att det ser fattigt ut med sjunkbomber. För visst är det väl oftast stridsbåt 90 som bär dessa?
De två ramperna för avfyrning syns ju tydligt i aktern på båtarna, men de verkar oftast vara tomma. Bild 104 från Expressens rapportering: http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
ser ut att bära något slags spolar i aktern där sjunkbomerna avfyras, kan någon berätta vad dessa är?
Har för mig att bomberna mer ser ut som avlånga cylindrar med en kapsel runt och de här ser mer ut som spolar för att rulla upp kabel på.
Citera
Medlem
Bragens avatar
TRITON NN

"Dykbåt är en farkost avsedd för att transportera attackdykare dolt fram till operationsområdet. Oftast har de tre lägen, normal övervattensläge med hög fart, dolt läge strax över vattenytan samt nedsänkt läge likt en båt. På så sätt kan den klassificeras som en miniubåt, även om den inte riktigt är en sådan."

https://oplatsen.wordpress.com/2012/02/11/dykbat-for-specialforbanden/
Citera
Medlem
Oljas avatar
Kan det inte vara en iscensatt övning som går ut på att skydda musköbasen?
Citera
2014-10-20, 13:05
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Gillar att det står "Helsinki" Ja, se amerikaner...

Enligt AB hävdar Ryssland att det kan röra sig om en holländsk ubåt. Flera i tråden har påstått detsamma. Vad exakt talar för det? Eftersom det aldrig i helvete skulle hända att Ryssland skulle erkänna en rysk ubåt i Sverige så har jag mycket svårt att tro att inte Ryssland ljuger.
Ingen tittar på FOX, inte heller läser någon AB.

För att det enda man säkert kan veta är att vad som än hänt så har det inte hänt så som AB eller FOX beskriver... läs "pravda" samma där... UFO´n och tvåhövdade barn...
Citera
2014-10-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Nej det är ingen korvett, kollar du på "Vessel details" så ser du att farkosten ska vara
16x4m vilket stämmer bra överens med Strb 90. Visby-korvetterna är betydligt större.
Det är någon som har taggat korvettbilderna fel så att de dyker upp under Enforcer III.

Kollar du sedan akterspegeln på båten så ser du att den heter Enforcer III.
http://www.marinetraffic.com/se/photos/of/ships/photo_keywords:265712870/ship_name:ENFORCER%20III#1456166

Så släpp denna båt, den har inget med trådens ämne att göra.

Ah, då kanske "Enforcer III" är något generiskt namn på icke namngivna militära båtar eftersom även denna båt är benämnd det: http://www.marinetraffic.com/se/photos/of/ships/photo_keywords:265712870/ship_name:ENFORCER%20III#1241207

Du har säkert rätt i att det inte har med insatsen att göra så jag släpper den!
Citera
2014-10-20, 13:07
Medlem
Bragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutten
Jag tycker att det ser fattigt ut med sjunkbomber. För visst är det väl oftast stridsbåt 90 som bär dessa?
De två ramperna för avfyrning syns ju tydligt i aktern på båtarna, men de verkar oftast vara tomma. Bild 104 från Expressens rapportering: http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
ser ut att bära något slags spolar i aktern där sjunkbomerna avfyras, kan någon berätta vad dessa är?
Har för mig att bomberna mer ser ut som avlånga cylindrar med en kapsel runt och de här ser mer ut som spolar för att rulla upp kabel på.

alla svenska fartyg inom marinen ska vara konstruerade så de kan fälla sjunkbomber, till och med isbrytare och fiskebåtar under kalla kriget
Citera
2014-10-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Om Sverige mot alla förmodan lyckas få upp eländet, vad ska de göra? Jag tror ärligt talat regeringen hoppas och ber att maskinisten på u-båten får igång skrället igen o lugnt smiter iväg österut igen.. "Snälla Vladimir, vi har ju talat om det här förut o du LOVADE ju att du inte skulle göra såhär igen! Det blir 5 min i skamvrån!" Eller?

Japp 5 minuter i skamvrån var det!!:O)..NS Concord har ju uppträtt lite skumt senaste tiden.Undrar
vad dom har i lasten för olja verkar det ju inte vara med tanke på vattenlinjen!;O)
Citera
2014-10-20, 13:08
Moderator
Unitys avatar
Det är rätt anmärkningsvärt att försvarsutskottets ordförande i intervju med Expressen hintar om att det är en rysk ubåt som jagas, även om han säger att det inte är bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in