2014-10-20, 10:49
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Vi har på tok för lite resurser jämfört med vad vi ställs inför. Jag tror det är dags för Sverige att ta vår granne Norge i hand och välja sida.
Jo, jag tycker också vi borde gå med i NATO, men fråga är hur kul det blir med en massa amerikanska baser här. Vore ju jävligt passande för dem att ha den närheten till östersjön/Ryssland

Skulle nog blir mer spännt än att stå utanför NATO.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Tycker hela grejen är lite FÖR passande för försvaret.

Vi har en ny regering och en nya budgetförhandlingar som pågår. Försvaret vill givetvis ha ett större anslag och vad vore då mer passande än en ubåts-jakt? Lite konspiratioriskt, men tycker ändå man måste ha det i betraktande. Så jobbar nog polisen och troligen även försvaret.

Visst kan det finnas ubåtar i våra vatten, men hur i helvete kan försvaret vara så usla på att hitta dem? har ju hänt ett otal gånger, men aldrig hänt att de lyckats med nånting.

Kanske borde minska deras anslag istället, pga bristande resultat?

Det är inte helt enkelt att hitta något som inte ger ljud ifrån sig i Stockholms skärgård. Ja, du är konspiratorisk. Den undervattenverksamhet vi nu ser och har sett har noll att göra med försvarets önskemål. Främmande makter har kränkt våra vatten under lång tid. Före och efter U137.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ja försvaret beslutade dra igång en mera realistisk övning för att påminna om sin existens och få mera pengar. Försvaret och Armén har ju inte riktigt samma möjligheter.

Försvaret skulle kunna "dra igång" betydligt bättre övningar i så fall. Att leta ubåt, något man aldrig haft framgång med är knappast det bästa sättet.

Försvaret och Armén? Du verkar kunnig... och är säkert rätt person att avgöra vad Försvaret håller på med i skärgården.
Citera
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
Kolla nu!
Filmar "något märkligt på vattenytan". Vattenbubblor, tyder på ubåt. Utländsk eller svensk? Militärfartyg närmar sig iaf positionen!

Hahah, nu verkar det som att Expressen's helikopter har hittat ubåten
Senast redigerad av svallerbyttan 2014-10-20 kl. 10:52.
Citera
2014-10-20, 10:50
Medlem
OneTrueSaxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
k31 helicopter ops (nån av våra korvetter?) låg utanför finland inatt nån gång om ja tolkat de rätt?

http://www.vesselfinder.com/?mmsi=265823000

Senast uppdatering är 9 September, så det är en feltolkning.
Citera
2014-10-20, 10:50
Medlem
Ennummerillas avatar
Någon som följer Expressens helikopterfärd och som kan spekulera i vad det är som "skummar" på vattnat? Reportern verkar ju vara mycket intresserad, men ger ju inte intryck av att ha supermycket koll...

Vad kan detta vara?
Citera
2014-10-20, 10:53
Medlem
dANiis avatar
Följer också KVP live rapportering, onekligen intressant vad det kan vara i vattnet, såvida det inte är en svensk ubåt
Citera
2014-10-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Hahah, nu verkar det som att Expressen's helikopter har hittat ubåten

Det skulle väl vara extremt konstigt om en ubåt gav ifrån sig bubblor på vattenytan

Det är defenetivt ingen ubåt skulle jag tro! ha ha
Citera
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfitta
Det är inte helt enkelt att hitta något som inte ger ljud ifrån sig i Stockholms skärgård. Ja, du är konspiratorisk. Den undervattenverksamhet vi nu ser och har sett har noll att göra med försvarets önskemål. Främmande makter har kränkt våra vatten under lång tid. Före och efter U137.

Nej, det kan man INTE säga att de har. Av samma anledning som att vi inte kan hävda att det flyger omkring flygande tefat här. Vi har inga bevis! Försvaret har aldrig lyckats hitta nått.

Det är media som fått dig att TRO detta, men var är bevisen?

Jag TROR också, men VET inget.
Citera
Medlem
Få dit några västkust fiskare och de kommer hitta föremålet på några timmar om det nu finns något att hitta... De sitter dagarna långa framför sina sonarer och militären övar väl 1 gång i halvåret...
Citera
2014-10-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt
Det skulle väl vara extremt konstigt om en ubåt gav ifrån sig bubblor på vattenytan

Expressens live-tv funkar inte för mig

Men på expressens bilder ser det ju ut som oljefläckar
Citera
2014-10-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt

Håller med. Förmodligen någon typ av släpboj som dragits där av HMS Visby eller vilken av korvetterna det nu var som låg där..
Citera
2014-10-20, 10:57
Medlem
Opilus5500s avatar
Varför få inte Sverige gå ombord på oljetankern?? Är dem inte på vårt vatten? Vi kan väl hitta på vad som helst för gå ombord. Skitsamma vem som äger den!! Vi går ombord pgr att vi tror att är IS terroister, eller Al-queda som de så vackert heter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in