2014-10-20, 01:28
Medlem
Svart.Karismas avatar
Som färsking värnar jag om nikotinkickar. Så röker inte mer än ett par cigg om veckan då jag tror tolerans endast kommer leda till abstinenslindring vid rökning, och inte ge dessa kickar jag är ute efter.

Hur bör man röka för att få dessa kickar? Är det relativt skadligt att få nikotinkickar?

Ger rökning av en cigg exakt samma långsiktiga biverkning vid långa bloss som korta bloss? Är djupa bloss endast beroende hur mycket luft man suger in, eller finns det andra tekniker?
Senast redigerad av Svart.Karisma 2014-10-20 kl. 01:41.
Citera
2014-10-20, 01:35
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Ger rökning av en cigg exakt samma långsiktiga effekt vid långa bloss som korta bloss?
Osäker på om du enbart pratar om nikotinkicken eller även skadeverkningarna här, men av vad jag har hört har man inte lyckats komma fram till någon ofarlig nivå av rökning. För många substanser finns det en undre gräns där intaget inte är farligt, men för rökning finns ingen sådan.
Citera
2014-10-20, 01:40
Medlem
Av snus har jag aldrig fått något rus.
Men jag känner av rökfyllan om jag inte intagit en cigg på en veckas tid. Upplever det som att jag blir lite yr och disorienterad någon minut.
Kicken försvinner ju mer jag röker. Kvar finns bara ett sug, en hungerkänsla eller sötsug. Skönast är att röka efter att man ätit en bra bit mat.
Citera
2014-10-20, 01:41
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Osäker på om du enbart pratar om nikotinkicken eller även skadeverkningarna här, men av vad jag har hört har man inte lyckats komma fram till någon ofarlig nivå av rökning. För många substanser finns det en undre gräns där intaget inte är farligt, men för rökning finns ingen sådan.
Menar givetvis långsiktig skada. Förstår att effekterna inte blir mildare, men blir de mer omfattande? Eller är all rökning oavsett intensitet - lika skadligt så länge man andas in samma mängd rök totalt?
Citera
2014-10-20, 01:43
Medlem
StandardViktors avatar
Fyll en Cola Flaska med rök (liten pet) och 'bonga' allt i den så kommer du få nikokick enkelt. Gjorde detta kan säga att jag inte kunde stå upp på 1 min
Citera
2014-10-20, 01:48
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandardViktor
Fyll en Cola Flaska med rök (liten pet) och 'bonga' allt i den så kommer du få nikokick enkelt. Gjorde detta kan säga att jag inte kunde stå upp på 1 min
Det låter inte så hälsosamt, haha. I videos där folk suger upp cigaretter på ett bloss ser man ofta folk som raljerar om att personen kommer få cancer, att det är sjukt skadligt etc. Vad säger ni, är det farligare att dra in en cigg på ett bloss, än att harmoniskt konsumera ciggen med massor av små bloss som vanliga människor gör?

En annan fråga: Låt oss säga att jag röker två cigg med exakt samma intervaller och längd på blossen. Första ciggen fick jag av någon anledning en stor nikotinkick. Var första ciggen skadligare i.o.m nikotinkicken?
Citera
2014-10-20, 01:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det låter inte så hälsosamt, haha. I videos där folk suger upp cigaretter på ett bloss ser man ofta folk som raljerar om att personen kommer få cancer, att det är sjukt skadligt etc. Vad säger ni, är det farligare att dra in en cigg på ett bloss, än att harmoniskt konsumera ciggen med massor av små bloss som vanliga människor gör?
Nu gissar jag lite så be inte om någon källa, men generellt är ju det farliga att dra ner skiten i lungorna. Det är inte bra att dra in det i munnen heller, men lungorna är värst. Jag tror att munbloss är mycket mindre skadliga än halsbloss, och ju djupare halsbloss du drar, desto mer skit kommer ner i lungorna. Så jo, nog tror jag det är värre.

Själv rökar jag cigarr ibland, och då drar jag aldrig halsbloss. Cigaretter röker jag inte längre. De smakar så jävla illa.
Citera
2014-10-20, 01:58
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Nu gissar jag lite så be inte om någon källa, men generellt är ju det farliga att dra ner skiten i lungorna. Det är inte bra att dra in det i munnen heller, men lungorna är värst. Jag tror att munbloss är mycket mindre skadliga än halsbloss, och ju djupare halsbloss du drar, desto mer skit kommer ner i lungorna. Så jo, nog tror jag det är värre.

Själv rökar jag cigarr ibland, och då drar jag aldrig halsbloss. Cigaretter röker jag inte längre. De smakar så jävla illa.
Spekulativt - är det farligare mentalt sätt i.o.m nikotinkicken, eller lagring av diverse smuts som tjära (fysiskt sätt), eller båda delarna?
Citera
2014-10-20, 02:04
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Spekulativt - är det farligare mentalt sätt i.o.m nikotinkicken, eller lagring av diverse smuts som tjära (fysiskt sätt), eller båda delarna?
Såvitt jag har förstått det är nikotinet inte det farligaste i en cigarett. Nikotin är dödligt, och dessutom i rätt låga doser, men det finns ju en anledning till att snusare inte alls får samma skador.
Citera
2014-10-20, 02:07
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Såvitt jag har förstått det är nikotinet inte det farligaste i en cigarett. Nikotin är dödligt, och dessutom i rätt låga doser, men det finns ju en anledning till att snusare inte alls får samma skador.
Mjo, men brist på nikotinkickar hos snusare (som nämnt) kanske också medför lägre skador?
Citera
2014-10-20, 02:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Mjo, men brist på nikotinkickar hos snusare (som nämnt) kanske också medför lägre skador?
Tror inte det. Och snusare får i sig mycket mer nikotin än rökare.
Citera
2014-10-20, 02:15
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Tror inte det. Och snusare får i sig mycket mer nikotin än rökare.
Förutsatt att nikotinintagandet är större vid snusning, beror faktumet att "snusning medför mer negativ mental skada" på huruvida nikontinkickar är skadliga.

Så frågan förblir trådens röd tråd - huruvida ciggen man får en kick av är skadligare än den man inte får en kick av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in