2014-10-20, 01:08
Medlem
franzzzons avatar
Fråga till någon som kanske har en mer advancerad version att följa fartyg med än Marine Traffic: Vart har vi Professorn i detta nu? Om den ens fortfarande är intressant?
Citera
2014-10-20, 01:09
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indexhtml
Håller med i allt utom Concord. Det finns en högst naturlig förklaring (väntar på leveransorder) till att skeppet ligger där det ligger. Så inget är bevisat.
Som sagt så är skorven tom på olja. De väntar möjligtvis på en hämtningsorder, och med tanke på att oljemarknaden har gått ned så är de i gott sällskap med många andra fartyg. Men i så fall är det väldigt märkligt att de ligger i Östersjön och skvalpar precis utanför Stockholm, vi har inte särskilt stor råoljeexport. Ännu märkligare är det att Concord har legat mer eller mindre stilla här i flera veckor, men precis då de blev uppmärksammade i media så stävade de iväg i 10 knop och stängde av sin AIS-transponder.
Citera
2014-10-20, 01:09
Medlem
Jag tog mig en titt på bilden som fm delade med sig av. När jag zoomade in så hittade jag ett läge där man klart kan se kontrasterna på det som ska vara tornet. Man kan klart se en mast som sticker upp. Den sitter på den bakre delen av tornet. Någon som kan länka till vad för ubåt det kan tänkas vara? det borde vara lätt att hitta rätt om man har erfarenhet och vet namnen på alla små ubåtar.
Citera
2014-10-20, 01:10
Medlem
Man använder tydligen sonarbojar i sökandet
http://www.expressen.se/nyheter/forsvarets-vapen-for-att-hitta-ubaten/
Citera
2014-10-20, 01:13
Medlem
starksmurfens avatar
Snälla släpp NS Concord
Hennes systerfartyg ligger i Lysekil, kanske spanar där?
Hennes andra syster ligger utanför Le Havre, spanar på Frankrike?
Orkar inte ta reda på var dom andra är, men spridda över världen

Tankbåtar får order i sista sekunden, nya order helatiden.....
Inte ovanligt att dom ligger 4 dagar på samma ställe...
Vrf dom inte slänger kroken? Vet inte riktigt hur vädret har varit där, men bättre att köra runt lite lugnt när det blåser.....
Citera
2014-10-20, 01:14
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ursäkta OT, men det där kan aldrig stämma.

Och om hon faktiskt legat där och tvinnat i över två veckor är jag beredd att ändra mig, då är det nåt verkligt udda på gång.
Varsågod: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z5L2l9pSs3SA.kllj7r6C5Blc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Om försvarsmakten hittar något så håller de väl tyst om det? Ryssarna kan gärna inte klaga över något som "aldrig ägt rum".

Det beror på vad det är dom hittar. Jag vet inte vad dom vill få ut av det hela. Men om man fångar en ubåt så borde man gå ut med det, efter allt som man lagt ner på det hela. Vad kan man få ut av att hålla tyst om det? Jag tror att man nu är mer intresserad av vad för något ryssarna har haft för sig. Man lär finkamma hela yttre skärgården nu efter rysk (eller annan) utrustning, på botten osv.
Citera
Medlem
Någon som vet hur försvarsmakten gör för att stänga inne en eventuell undervattensfarkost?
Är det minor och nät som gäller? Kan man få ut det snabbt? Hur påverkar massmedias rapportering?
Är väl inte bra om främmande makt får reda på hur försvarsmakten arbetar med jakten.
Citera
2014-10-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Concord har legat sydost om Stockholm sen fjärde oktober. En oljetanker slänger bort 15 dagar utan göra något speciellt. Hade den varit fulltankad så är jag skeptiskt att det ska ta 15 dagar för att få till en köpare av petroleumet.
Den är av allt att döma tom (man köper sällan olja på vinst och förlust och hoppas hitta en köpare i efterhand...). Att ligga i hamn är svindyrt.
Citera
2014-10-20, 01:16
Medlem
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2684084--jag-sag-en-ubat-200-meter-ut-i-vattnet-

http://en.wikipedia.org/wiki/Collins-class_submarine
Citera
2014-10-20, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Kan bekräfta detta. Hörde också en helikopter som passerade utanför mig nu. Lät som att den kom från malmen och färdades i riktning nord nordost.

Hörde nyss helikopter-ljud över norrköping, i riktning mot det berörda området, känns lite mer verkligt nu!
Citera
2014-10-20, 01:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag tog mig en titt på bilden som fm delade med sig av. När jag zoomade in så hittade jag ett läge där man klart kan se kontrasterna på det som ska vara tornet. Man kan klart se en mast som sticker upp. Den sitter på den bakre delen av tornet. Någon som kan länka till vad för ubåt det kan tänkas vara? det borde vara lätt att hitta rätt om man har erfarenhet och vet namnen på alla små ubåtar.

Förmodligen ingen dålig gissning.

Citat;
Det kan vara en rysk miniubåt av typen Triton-NN som tagit sig in i Stockholms skärgård. Det säger underrättelseexperten Joakim von Braun som beskriver den som topphemlig och extremt avancerad. Om den havererat kan elitsoldaterna ha simmat i land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryska-elitsoldater-kan-vara-pa-skargardso/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in